דיירי פרויקט התמ"א שנבלם בהוראת נת"ע: "אנחנו חיים באתר בנייה 8 חודשים בלי שמישהו מדבר איתנו"

בספטמבר האחרון הורתה נת"ע על עצירת עבודות בפרויקט התחדשות של בוני התיכון במרכז קריית אונו, לאחר שהתגלה כי נפלה טעות בהיתר, וכי הפרויקט פולש לשטח תחנת מטרו מתוכננת. מאז, מתארים הדיירים, הם חיים בתוך אתר בנייה בתת תנאים, וכעת הם נערכים להגשת תביעה

שיתוף הכתבה
"נתקע" באמצע, בין העבודות. הבניין בקריית אונו (באדיבות הדיירים)"נתקע" באמצע, בין העבודות. הבניין בקריית אונו (באדיבות הדיירים)

מזה שמונה חודשים שבלב קריית אונו עומד בניין ותיק בן 8 קומות, שניכר כי החלו בו עבודות לביצוע תמ"א 38 במסלול חיזוק, אך ללא כל שינוי או התקדמות בעבודות. מאחורי הבניין החצי בנוי, עומד סיפור כמעט קפקאי. לפני שמונה חודשים הוציאה הרשות לאכיפה במקרקעין צו מינהלי לדרישת חברת נתיבי תחבורה עירוניים ( נת"ע ), במסגרתו נדרשה חברת בוני התיכון המבצעת את הפרויקט לחדול ממנו לאלתר. במסגרת החקירה הראשונית עלה כי ככל הנראה נפלה טעות בהיתר הבניה שהונפק עבור הפרויקט, וכי למעשה הוא פולש לשטח התארגנות ושטח תחנת מטרו.

באותו החודש הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) פרסמה מתווה שיאפשר את החזרת העבודות וכולל את הסרת המרפסות, שכבר החלו להיבנות. הדיירים מצדם מתנגדים להריסה, כך שבינתיים ממשיך הבניין לעמוד כפי שהוא, והדיירים ממשיכים לגור באתר בנייה, תוך שבשאר השטח ממשיכות העבודות כסדרן. לאחרונה הוציאו הדיירים התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים לנת"ע, לוות"ל, לוועדה המקומית קריית אונו ולבוני התיכון.

המדובר בבניין בן 8 קומות ו-32 דירות, המהווה חלק ממתחם בן ארבעה בניינים בני שמונה קומות שנבנו בשנת 1975 וכוללים 190 דירות ברחוב לוי אשכול בעיר, בהם התחייבה בוני התיכון לבצע עבודות חיזוק והוספת מרפסת וממ"ד לפי דרישת הוועדה המחוזית, זאת בתמורה לקבלת תוספת של 52 יח"ד בפרויקט פינוי-בינוי אחר בעיר. במתחם צמוד, גם הוא של חברת בוני התיכון, שגם בו נעצרו העבודות, נהרסו כ-120 יח"ד, ובמקומן צפויים להיבנות שלושה מבנים עד 21 קומות הכוללים 359 יח"ד, מהן 221 למכירה והשאר לדיירים שפונו. 

העבודות נמשכו, "בניין המחלוקת" נותר באמצע

בספטמבר האחרון הרשות לאכיפת מקרעין, בהתאם לדרישת נת"ע , הוציאה לבוני התיכון צו מנהלי לעצירת עבודות בפרויקטים שלה ברחוב, המקודמים בקרבה לקו המטרו M3, שהחלו בהתאם להיתר חפירה ודיפון שהתקבל שנה קודם לכן. לאחר הצו המנהלי, שלחה הוות"ל מכתב לעיריית קריית אונו ולבוני התיכון עם מתווה שיאפשר לחלץ את הפרויקט, אף שציינה במכתב שמדובר בהיתר שניתן בניגוד להוראות. לפי המכתב, הוות"ל הגיעה להבנה כי "מדובר במקרה חריג הטעון חשיבה מעמיקה כיצד ניתן לפתור את האירוע תוך צמצום הנזק לתושבים, וזאת אך ורק מטעמים הומניים ובשל הנסיבות החריגות שחברו יחד במקרה זה, בו יצאה תקלה חמורה במתן ההיתר ובכך נגרם נזק רחב ממדים לדיירים שעלולים להיוותר למשך תקופה משמעותית ללא שיימסרו להם הדירות המובטחות".

בוני התיכון המשיכה בעבודות החיזוק והוספת המרפסות בבניינים השכנים, והותירה את "בניין המחלוקת" באמצע העבודות, כשבשלוש מקומותיו נבנו ממ"דים ומרפסות באופן חלקי. דיירת בבניין: "ביום בהיר אחד נודע לנו שרוצים לבטל מרפסות. מדובר בבניין שבו רוב הדיירים קשישים, מקבלי קצבת ביטוח לאומי, חלקם ניצולי שואה" 

לגבי פרויקט התמ"א 38 קבעה הוות"ל שהמרפסות ממוקמות בשטח התארגנות ובתחום תחנה לתחבורה ציבורית, ולכן לא ניתן להקימן ויש להרוס את המרפסות שהקמתן החלה. לדבריה, רק לאחר סיום עבודות ההקמה ניתן יהיה ניתן לשקול מחדש היתר למרפסות. מדובר ב-3 מרפסות שכבר נבנו וכעת יש להרוס, וב-13 דירות נוספות שהובטחה להן מרפסת שכעת לא ניתן לבנות. כמו כן דרשה הוות"ל להרוס ממ"ד שכבר נבנה באופן מיידי. עוד נדרש כי בוני התיכון תמציא מסמכים החתומים על ידי הדיירים, לפיהם הם יודעים שהדירות יהיו סמוכות למתחם של תחנת מטרו, וכי לא יהיו להם טענות לגבי העבודות. הוות"ל התנתה את חידוש העבודות בהוצאת היתר חדש בהסכמת הדיירים והקבלן.

אלא שבינתיים, המשיכה בוני התיכון בעבודות החיזוק והוספת המרפסות בבניינים השכנים, והותירה את "בניין המחלוקת" באמצע העבודות, כשבשלוש מקומותיו נבנו ממ"דים ומרפסות באופן חלקי. "אנחנו מבקשים את הזכויות שהבטיחו לנו, מרפסת וממ"ד", אומרת אילה, דיירת בבניין. "ביום בהיר אחד נודע לנו שרוצים לבטל מרפסות. מדובר בבניין שבו רוב הדיירים קשישים, מקבלי קצבת ביטוח לאומי, חלקם ניצולי שואה. 

"גילינו את זה קודם דרך העיתון, ולא טרחו להתנהל מולנו. עכשיו גילינו שהוות"ל הפרה את המתווה שלה, והיזם כן בונה במתחם. הדברים נעשו מאחורי גבינו. היזם והעירייה לא מדברים איתנו, לא קיימים, מי אנחנו? אנשים זקנים ומבוגרים. הורידו את הפיגומים, השאירו שלד מרפסות וממ"ד וזה נראה כמו סלאמס. בצד שלנו הופסקו העבודות. אנחנו חיים באתר בנייה בלי שמישהו בונה אצלנו. אף אחד לא טרח להסביר לנו. אנחנו רוצים שיחזירו את המרפסות שבנינו כחוק".

בתחילת החודש שלחו עוה"ד דורון אריאל וטל קדמי ממשרד דורון אריאל ושות', המייצגים 12 מתוך 16 בעלי דירות נפגעים, התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים. ההתראה נשלחה לוות"ל, לנת"ע, לעיריית קריית אונו ולחברת בוני התיכון , ובו בין השאר מתנערים הדיירים מייפוי הכוח שניתן על ידם ב-2018 לעורך הדין המייצג את הדיירים בכלל המתחם.

עו"ד דורון אריאל (צביקה גולדשטיין)עו"ד דורון אריאל (צביקה גולדשטיין)

לטענת הדיירים, הם גילו שהוגשה בקשה מחודשת להיתר ולחידוש העבודות במתחם ללא הסכמתם, בניגוד לנוסח המתווה שסוכם עמם. בין דרישותיהם: עצירת כלל העבודות באתר, הבטחת התמורה המגיעה להם (ממ"ד ומרפסת), ביטול ייפוי הכוח ואי מתן אפשרות לנציג בעלי הדירות במתחם להמשיך לקבל החלטות ללא הסכמתם. עוד דורשים הדיירים לקיים ישיבה למציאת פתרון, ולא - ינקטו בהליכים משפטיים.

"למה לאכול את העוגה ולהשאירה שלמה?" 

"איך יעלה על הדעת שאנשים, חלקם קשי יום, חותמים על הסכמים בהם מובטחות להם מרפסות, היתר מוצא בהתאם, ובגלל טעות כביכול של המתכננים, מוחלט שהם לא יקבלו מרפסות?", אומרים עוה"ד אריאל וקדמי. "הרי נת"ע והוות"ל טוענות השכם והערב, שאין הפרעה של עבודות בתת קרקע - לנעשה מעל. אז למה 'לאכול את העוגה ולהשאירה שלמה', ולמנוע מרפסות, בגובה של עשרות מטרים מעל פני הקרקע? כל שנדרש כדי למנוע עוגמת נפש ונזקים עצומים ל-16 בעלי דירות, לשיטת ות"ל, הוא לכל היותר הזזת אתר התארגנות או הזזת תחנה שטרם נבנתה, במספר מטרים בודדים".

"איך יעלה על הדעת שאנשים, חלקם קשי יום, חותמים על הסכמים בהם מובטחות להם מרפסות, היתר מוצא בהתאם, ובגלל טעות כביכול של המתכננים, מוחלט שהם לא יקבלו מרפסות?", אומרים עוה"ד אריאל וקדמי. "הרי נת"ע והוות"ל טוענות השכם והערב, שאין הפרעה של עבודות בתת קרקע - לנעשה מעל. אז למה 'לאכול את העוגה ולהשאירה שלמה', ולמנוע מרפסות, בגובה של עשרות מטרים מעל פני הקרקע?" 

במכתב מאוקטובר התחייבה בוני התיכון להגיש בקשה מחודשת להיתר להשלמת המרפסות בתנאי שיתקבלו הסכמות הוות"ל ונת"ע עד 2026, או שהחברה תסיים את העבודות בפרויקט הפינוי-בינוי, המאוחר מביניהם.  אלא שהדיירים סבורים שמדובר בתקופה ארוכה מדי.

במכתב של הוות"ל לבאי כוחם של הדיירים שנשלח השבוע, חזרה היועצת המשפטית של הוות"ל, עו"ד יעל אדורם על האמירה כי מדובר בהיתר שניתן בניגוד לחוק, וכי המתווה נועד לצמצם את הפגיעה בדיירים. לטענתם הם לא היו צריכים לקבל את הסכמת כלל הדיירים, כיוון שממילא מדובר בהיתר שלא התקיים כחוק ובשל הסיבות התכנוניות לא נדרשת הסכמת כלל דיירי המתחם. את טענת ייפוי הכוח פטרה בהיעדר רלוונטיות משום שמדובר בעוורך דין המייצג דיירים אחרים. ולגבי התמורה (המרפסות) ציינה שזו אינה בתחום סמכותה, אלא צריכה להיקבע בהסכם עם הקבלן ורשות הרישוי. גם מנת"ע התקבל מכתב קצר שברובו מיישר קו עם תגובת הוות"ל.

מעיריית קריית אונו נמסר כי "העבודות בבניין ברחוב לוי אשכול 35, בו מתבצעות תוספות בנייה למרפסות ומרחבים מוגנים דירתיים (ממ"דים), נערכות בהתאם להיתר בנייה תקף. עבודות הבנייה בחזית המערבית של הבניין ממתינות לקבלת אישור חברת נת"ע , כפי שנקבע בהחלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה".

מהוועדה לתשתיות לאומיות נמסר: "ראשית חשוב לציין כי לפרויקט המדובר הוצא היתר לא חוקי על שטח תחנת מטרו מתוכננת. על אף זאת, לנוכח הנסיבות המיוחדות, נרתמו אנשי המקצוע של נת"ע וצוות הוות"ל וגיבשו מתווה בכדי לצמצם את הפגיעה בדיירים, גם במחיר צמצום מחיר הגמישות שנדרש להקמת תחת המטרו. המתווה קיבל את הסכמתם של מהנדס הוועדה המקומית והקבלן. על כן, מוטב ומכתב כזה לא היה יוצא".

מחברת בוני התיכון נמסר בתגובה: "אנו נתונים להחלטת הוות"ל ונת"ע, ולקבלת היתר בנייה מהעירייה. החברה תעשה כל שביכולתה לחזק את הבניין בהקדם האפשרי לרווחת הדיירים". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:נת"עמטרותמ"א 38בוני התיכון
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...