השלטון המקומי בעקבות חשיפת מרכז הנדל"ן: "מדירים אותנו במכוון מהדיונים על תוכניות העיצוב האדריכלי"

פורום ה-15 ומרכז השלטון המקומי שלחו מכתב לראשי מנהל התכנון רפי אלמליח ונתן אלנתן, ובו קבלו על הכוונה לצמצם את השימוש בתוכניות עיצוב אדריכלי. "יפגע בכלי המרכזי של הגורמים המאסדרים ובטיוב היבטים בבינוי שיש להם השפעה ישירה על איכות הבנייה, תפקודו ונראותו של המרחב העירוני בישראל"

שיתוף הכתבה
רפי אלמליח ונתן אלנתן (אביגיל מתתוב, לע"מ)רפי אלמליח ונתן אלנתן (אביגיל מתתוב, לע"מ)

פורום ה-15 ומרכז השלטון המקומי שלחו אתמול (ג') לראשי מינהל התכנון רפי אלמליח ונתן אלנתן מכתב המבקר את הטיוטה שהוציא מנהל התכנון , ופורסמה לראשונה במרכז הנדל"ן, המצמצמת את השימוש בתוכניות עיצוב אדריכלי. "הצטערנו לגלות כי מטה התכנון הלאומי ומינהל התכנון מקדמים בחודשים האחרונים הנחיות שמהותן הגבלת סמכותן של הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה לעשות שימוש בכלי של תכניות בינוי ועיצוב במסגרת הליכי הקידום של תכניות מקומיות, ומנהלים שיח מול איגוד מהנדסי ואדריכלי הרשויות המקומיות, תוך הדרתם המכוונת והבלתי מובנת של מרכז השלטון המקומי ופורום ה-15 מדיוני מטה התכנון הלאומי", נכתב. 

כמו כן יצאו במרכז השלטון המקומי במכתב נגד ההנחיות לגופן: "הנחיה זו עומדת בניגוד מוחלט למטרתו המוצהרת של מינהל התכנון ולתכלית תפקידו – לפעול לשיפור איכות הבנייה והתכנון בישראל. מסמך זה, לו יקודם במתכונתו הנוכחית, יפגע בכלי המרכזי של הגורמים המאסדרים ולטיוב היבטים בבינוי שיש להם השפעה ישירה על איכות הבנייה, תפקודו ונראותו של המרחב העירוני בישראל. כחלק מהצורך לתת מענים לגידול המהיר ביותר באוכלוסייה בכל מדינות ה-OECD, יש חשיבות יתרה לשמירה וטיפוח של יעילות ואיכות תכנונית. מעבר לחיסכון בזמן ובכספים שההליך המתכלל המקדים מאפשר, אחד המפתחות המרכזיים שמבדילים בין 'סלאמס' לעירוניות חיה ומתפקדת, הוא ההקפדה על איכות".

כמו כן טוען השלטון המקומי שיש חשיבות בהשתתפותם לאור הכוונה של מינהל התכנון לעבור לתוכניות בניין עיר רזות, "תכניות הבינוי המקומיות חשובות במיוחד לאור המגמה שמוביל מינהל התכנון 'להרזות' את התב"עות, להגמיש אותן ולצמצם את ההוראות התפקודיות והעיצוביות הכלולות בהן, ומהצד השני, לצמצם את הגמישות בשלב הרישוי, לצמצם את הדרישות הנכללות בתיק המידע וכיו"ב. ברי כי במצב כזה, עולה הצורך בגישור בין שלב התכנון לשלב ההיתר, אף ביתר שאת. איננו חולקים על כך שיש מקום לטייב ולדייק היבטים מסוימים של התהליך, ואולם טיוב זה צריך להתייחס לתהליך התכנון והרישוי בכללותו. לצערנו, תחת הסיסמה של 'ייעול הליכים', נראה כי אתם מבקשים לפגוע בלב ליבה של האיכות התכנונית, וזאת ללא כל נתונים המצביעים על כך שהליך זה מייצר קשיים ובניגוד גמור לניסיון הנצבר ברשויות המקומיות בנושא". 

הם מסכמים בכך שתוכניות עיצוב אדריכליות אף הביאו לשיפור בתכנון וקיצור ההליך: "במקרים רבים שהוצגו לפניכם ע"י מהנדסי ערים עמם נפגשתם בחודשים האחרונים, הוצגו דוגמאות לא רק לאופן שבו תכניות הבינוי הביאו לשיפור דרמטי באיכות התכנונית ולמניעת מפגעים עירוניים חמורים, אלא גם כיצד הביאו במקרים רבים לקיצור משך הזמן, כפועל יוצא מהגעת התכנית לשלב הרישוי כשהיא כבר במצב בשל יותר. הכוונה להגבלת/ביטול השימוש בתכניות בינוי ועיצוב, העולה מטיוטת ההנחיות, אם כן, מהווה פגיעה חמורה ומכה קשה לתכנון המקומי, ומרכז השלטון המקומי ופורום ה15 מתנגדים לכך מכל וכל. במקום להמטיר שינויים ותיקונים חדשות לבקרים. במנותק מראייה כוללת של התהליך, נדרש לשבת על המדוכה ביחד, ולבחון את שלבי התכנון והרישוי, להגיע להסכמות בכל הנוגע לשלב המיטבי והמתאים לעסוק ולבחון את ההיבטים השונים של הבינוי, ולבצע תיקונים כוללים בהתאם"

איגוד מהנדסי ואדריכלי העיר: "פועלים לטיוב התהליך והסדרתו" 

לאחר שבפברואר האחרון חשף "מרכז הנדל"ן" את כוונת מטה התכנון ומנהל התכנון לבטל את תוכניות העיצוב האדריכליות, בתחילת החודש נחשף כי כעת מתחיל מנהל התכנון בנקיטת צעדים ממשיים בנושא. באפריל פרסם המנהל טיוטת מסמך שכותרתו "תדריך להכנת תוכניות בינוי ופיתוח", אשר מטרתה לצמצם או אף לבטל כליל את השימוש בתוכניות העיצוב האדריכליות, הנתפסות על ידי המדינה כגורם מעכב בשרשרת התכנונית. על פי הוראות המסמך, להבא יש לכלול הוראות עיצוב כלליות בהליך התוכנית הסטטוטורית, ואילו הוראות עיצוב פרטניות יפורטו במסגרת הכלי הקיים של ההנחיות המרחביות.

מאיגוד מהנדסי ואדריכלי העיר נמסר: "שלב התיאום בין התב"ע להיתר הוא שלב קריטי המשפיע על המרחב העירוני ועל איכות החיים של התושבים, בד בבד עם תיאום הכרחי לתשתיות העיר. זו רגישות שמחייבת ידע בתכנון עירוני ובהנדסה עירונית ומחייבת הובלה של אדריכל עיר . איגוד מהנדסי הערים פועל לטיוב התהליך והסדרתו לטובת היזמים התושבים והעיר כמשולש שלא ניתן לפיצול"

ממנהל התכנון טרם נמסרה תגובה וזו תתפרסם לכשתתקבל.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןפורום ה-15השלטון המקומיועדות מקומיותאדריכלים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...