חודשיים לסוף תמ"א 38 ובענף זועמים: "החלטה תמוהה בזמן מלחמה, מנהל התכנון היה צריך לתת ארכה נוספת"

מכתב ראשי מערכת התכנון אל מהנדסי הערים אתמול, בו ציינו כי לא תינתן הארכה נוספת למועד הגשת התוכניות המחליפות לערים שמעוניינות להאריך את תוקפה של תמ"א 38, עורר גל של ביקורת כאשר הטיעון העיקרי הוא שבזמן מלחמה אין לבטל תוכנית מיגון. 13 ערים עדיין לא השלימו את הגשת התוכנית המחליפה, בהן ת"א

שיתוף הכתבה
איילת צור, ישי רוט, שי מורדוב (סם יצחקוב, ירין סלע, באדיבות המצולם) איילת צור, ישי רוט, שי מורדוב (סם יצחקוב, ירין סלע, באדיבות המצולם)

מכתבם של מנכ"ל מינהל התכנון וראש מטה התכנון שנשלח אתמול (ג') אל מהנדסי ערים, ובו צוין כי תוקפה של תמ"א 38 צפוי לפקוע בתחומן של רשויות שלא ישלימו את הגשת התוכניות המחליפות עד 1 באוגוסט, וכי ארכה נוספת לא תינתן, תפס את הענף בהפתעה. אם עד כה היו רוב העוסקים בתחום משוכנעים כי למעט רשויות בודדות שהודיעו על כך מראש, דוגמת נתניה, שאר הרשויות צפויות לאפשר את הארכת תמ"א 38 עד לאישור התוכנית המחליפה, כעת מסתמן כי לפחות חלק מאותן 13 רשויות מקומיות שלא הגישו את התוכנית המחליפה גם לא מתכוונות לעשות זאת, וכך תפקע בתחומן תמ"א 38 בעוד כחודשיים.

נזכיר כי מתוך 13 הרשויות שטרם הגישו את התוכנית המחליפה, 9 גם טרם קיבלו החלטה עקרונית על הארכתה. אלו כוללות את תל אביב-יפו, גבעתיים, חדרה (מתחם לב העיר), באר שבע, לוד, בת ים, אשקלון, בני ברק ובית שמש. ההערכות בקרב אנשי המקצוע הן כי ייתכן שבחלק מאותן ערים אנו נכנסים כעת לימי התמ"א האחרונים.

תל אביב, בת ים ומי עוד? 13 הערים שבהן עשויה תמ"א 38 לפקוע בעוד כחודשיים

עו"ד איילת צור, ראש מחלקת תכנון ובנייה במשרד גינדי כספי ושות ', מבקרת את החלטת מנהל התכנון שלא להאריך את תוקף התמ"א: "מדובר בהחלטה תמוהה, במיוחד בימים אלו, שבהם אנו רואים את חשיבות חיזוק הבתים עם ממ"דים. בנוסף, מערכת הבחירות לרשויות המקומיות התארכה וגרמה לעיכובים בקבלת החלטות בוועדות המקומיות. אמנם התמ"א הוארכה בחצי שנה בשל כך, אך בפועל העיכוב שנגרם הוא לאורך תקופה ארוכה יותר, כל שכן כשאנו עדיין בעיצומה של המלחמה, ולכן נכון היה ליתן תקופת התארגנות נוספת עד לפקיעת התמ"א, במיוחד בעת הזו".

"הקושי הרב לאשר תב"ע - בין היתר בגלל שהעיריות לא מתוגמלות כמו שצריך" 

שי מורדוב, עו״ד מומחה למקרקעין והתחדשות עירונית, סבור שהיה על מערכת התכנון להאריך את תמ"א 38 בעקבות המלחמה: "טוב היה אם היו מאריכים את תוקף התמ"א במספר חודשים עקב המלחמה. ביטול התמ"א יקשה מאוד על קידום פרויקטים במקומות שלא ניתן לבצע בהם פינוי-בינוי מתחמי. ביטול התמ"א, ובהתאם ביטול הפטור מחיוב בהיטלי השבחה , יכבידו על קידום פרויקט בבניין הבודד, ובכך ינציח מצב קיים בלא מעט בניינים ישנים ומוזנחים, עקב חוסר כדאיות כלכלית.

רפי אלמליח ונתן אלנתן (אביגיל מתתוב, לע"מ)רפי אלמליח ונתן אלנתן (אביגיל מתתוב, לע"מ)

"כך למשל, בבניין עם פחות מ-24 דירות לא ניתן לבצע פינוי בינוי , אז יש צורך לצרף בניינים נוספים. במצב שבו לא ניתן לצרף בניינים נוספים מתאימים לפרויקט או אין רצף של בניינים, יהיה צורך לבצע פרויקט במתכונת התמ"א שעומדת לפוג רק עם תוספת חיוב בהיטל השבחה . אם ערכי הקרקע לא גבוהים, אז לא תהיה כדאיות כלכלית לביצוע הפרויקט".

ישי רוט, המשנה למנכ"ל קבוצת שובל, סבור שהרשויות כלל לא מעוניינות בקידום תמ"א 38 או חלופותיה: "לא היו צריכים לתת לרשויות המקומיות את הסמכות לעשות תכנית נקודתית כפי שמציעה חלופת שקד כי המציאות בשטח היא שהן נגד התחדשות עירונית ובעיקר נגד התמ"א, ולאורך השנים התאמצו לא לשתף פעולה עם פרויקטים.

"הקושי הרב לאשר תב"ע נובע בין היתר מכך שהעיריות לא מתוגמלות כמו שצריך בנושא ההתחדשות העירונית. הן זקוקות למטלות ציבוריות, לתשתיות ועוד שכרוכות בעלויות אדירות. הארנונה למגורים לא מכסה את ההוצאות העירוניות ובמצב דברים כזה הרשויות לא ממהרות לאשר היתרים".

לדבריו, "רק לאחרונה נפגשנו עם ראש עיר מסוים מהצפון שלא מאשר תכניות התחדשות עירונית שאמר לנו: 'מה אני משוגע להעמיס עוד יחידות דיור בתוך העיר, להקריס תשתיות ולפקוק את מרכז העיר? עובדה שיש הרבה רשויות שלא עשו את התכנית בהתאם לחלופת שקד. לטעמנו רשות מקומית שלא מכינה תכנית צריכה להיקנס או להטיל על הועדה המקומית סנקציות".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןמיגון מבניםתמ"א 38חרבות ברזל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...