לראשונה מ-2022: גובה משכנתה ממוצעת חצה במאי את רף מיליון השקלים

לאחר שלפני שבועיים נודע כי היקף המשכנתאות בחודש מאי זינק לכמעט 8 מיליארד שקלים, כעת מפרסם בנק ישראל נתונים לפיהם גובה ההלוואה הממוצעת עומד על מיליון וארבעת אלפים ש'. זהו  הנתון הגבוה ביותר מאז אוק' 2022, תקופה שבה הריבית היתה נמוכה בהרבה. 45% מההלוואות ברמת מינוף של 60% ומעלה

שיתוף הכתבה
אילוסטרציה (שאטרסטוק)אילוסטרציה (שאטרסטוק)

נתוני בנק ישראל שפורסמו היום מעלים כי לא רק בהיקף הכולל של הלוואות המשכנתה חלה עלייה חדה בחודש מאי, כפי שפורסם לפני כשבועיים, אלא גם בגובהה הממוצע של הלוואת משכנתה חל זינוק חד במהלך חודש מאי, וזו חצתה את רף מיליון שקלים, לראשונה מאז אוקטובר 2022.

זאת כאשר על פי הנתונים 7.787 מיליארדי שקלים של הלוואות התחלקו בין 7,754 לווים. מדובר בסכום הלוואה ממוצע של מיליון וארבעת אלפים שקל לכל לווה. מדובר בקפיצה משמעותית לעומת גובה ההלוואה הממוצעת החודש אפריל, שעמד על 942 אלף שקלים, וחוד מרץ שבו עמד גובה ההלוואה על 914 אלף שקלים.

זוהי כאמור הפעם הראשונה מאז אוקטובר 2022 שבה גובה משכנתה ממוצעת חותה את רף המיליון שקלים, אז נטלו כ-5,800 לווים הלוואה בת כ-6.1 מיליארד שקלים. גם בחודשים יולי ואוגוסט באותה שנה חצה גובהה של המשכנתה הממוצעת את רף מיליון השקלים. אלא שלהבדיל מהתקופה הנוכחית, רמת הריבית באותה תקופה היתה נמוכה משמעותית, הכלכלה חזקה הרבה יותר, וישראל לא היתה נתונה במלחמה ממושכת.

45% מהמשכנתאות – ברמת מינוף גבוהה

728 מההלוואות במהלך חודש מאי היו לצורך רכישת דירה להשקעה , ואלה נעשו בהיקף כולל של 779 מיליון שקלים, המשקף הלוואה ממוצעת של 1.07 מיליון שקלים. 655 מההלוואות ניתנו לצורך רכישת דירה במחיר מסובסד על ידי המדינה, וזאת בהיקף כולל של 639 מיליון שקלים, כלומר גובה ההלוואה הממוצע עמד על 975 אלף שקלים.

עוד עולה מהנתונים כי כ-3,500 מהמשכנתאות שניטלו במהלך חודש מאי, המהווים כ-45% מתוך כלל ההלוואות, ניטלו ברמת מינוף גבוהה של מעל 60% משווי הנכס, שיעור מימון הנחשב לבעל רמת סיכון גבוהה. גם בנתון זה חלה עלייה לעומת אפריל, שבו 42% מההלוואות ניטלו ברמת מינוף שכזה, ולחודש מרץ שבו עמד שיעורן של ההלוואות המסוכנות על קצת פחות מ-40%.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שוק המשכנתאותבנק ישראלשוק הדיור
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...