הוקמה מחדש השדולה לקידום בנייה ודיור בכנסת: "אנחנו במצב חירום, הממשלה חייבת להתעורר"

אחרי מספר שנים שלא פעלה, הושקה אתמול בכנסת "השדולה לקידום בנייה ודיור", אותה יזמו שר הבינוי והשיכון לשעבר ח"כ זאב אלקין (תקוה חדשה) וח"כ אלי דלל (הליכוד) לבקשת התאחדות הקבלנים, לאור מצוקת הענף. בין המשתתפים בארוע: מנכ"ל האוצר, נשיא התאחדות התעשיינים, יו"ר איגוד המהנדסים, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין ורבים נוספים

שיתוף הכתבה
הקמת השדולה אתמול. מימין: נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו, ח"כ זאב אלקין, ח"כ אלי דלל ונשיא התאחדות התעשיינים רון תומר (התאחדות הקבלנים בוני הארץ)הקמת השדולה אתמול. מימין: נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו, ח"כ זאב אלקין, ח"כ אלי דלל ונשיא התאחדות התעשיינים רון תומר (התאחדות הקבלנים בוני הארץ)

לאחר שנים שבהן לא פעלה בכנסת שדולה לקידום בנייה, דיור ותשתיות, התכנסה אתמול (ג') שדולה לתחום זה. הקמתה מחדש של "השדולה לקידום בנייה ודיור", היא יוזמה של ח"כ אלי דלל (ליכוד) וח"כ זאב אלקין (הימין הממלכתי), שנענו בכך לבקשתה של התאחדות הקבלנים בוני הארץ לפעול לטיפול רוחב במשבר בענף.

בכינוס הקמת השדולה שהתקיים בכנסת, נפגשו לראשונה מתחילת המלחמה עשרות נציגים של קבלנים מתחומי הבנייה והתשתיות מכל הארץ ורוכשי דירות עם חברי כנסת מכל סיעות הבית. בישיבה השתתפו גם רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי ויו"ר התאחדות האיכרים, יגאל גוברין, יו"ר איגוד המהנדסים, נחמה בוגין , יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל, רועי כהן, נשיא לה"ב, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל יצחק מויאל, לצד בכירים מענף הבנייה והתשתיות ובראשם נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו. 

נציגי הקבלנים הציגו לחברי השדולה את תוצאות המשבר החמור בענף הבנייה והתשתיות, אותו שיקפו במכתב שנשלח בתחילת חודש מאי לראש הממשלה ולשר האוצר, שבו כתב נשיא ההתאחדות בין היתר: "אני מתריע בפניכם על קריסה צפויה של הענף. לא תוכלו לומר - לא ידענו, או לא אמרו לנו".

פועלי בנייה, צילום ארכיון (שאטרסטוק)פועלי בנייה, צילום ארכיון (שאטרסטוק)

לפי נתונים של התאחדות הקבלנים שהוצגו בפניה לראש הממשלה והיום בכנסת, האיחור הממוצע שהממשלה יצרה, במסירת דירות ותשתיות ציבוריות הנמצאות בבנייה או נמכרו כבר, עומד על כמעט 9 חודשים ומכאן שנוצרה סכנה מיידית לזינוק במחירי דירות, הרחבת קריסת חברות בנייה, פיטורי עשרות אלפי ישראלים והפסד של עשרות מיליארדי שקלים לקופת המדינה – בזמן שהיא מתכננת העלאת מיסים דרמטית.

למרות ניסיונות הממשלה לפעול בעניין, דיווחו הקבלנים על המשך מצוקת כוח האדם בענף כתוצאה מהמלחמה, שהיא הבעיה המרכזית בו לאור הפסקת עבודת כמאה אלף עובדים פלסטינים, שהוביל לירידה של 40% בפעילות הענף בעוד ניסיונות המדינה להביא לישראל עובדים זרים שיחליפו אותם רחוקים מלעזור בינתיים. על פי נתונים של חברת  CofaceBDIמעל 350 קבלני ביצוע קטנים ובינוניים כבר קרסו מתחילת השנה, עלייה של 7% לעומת התקופה המקבילה ב-2023, שהייתה שנה קשה בענף עוד טרם ה-7 באוקטובר.

מנכ"ל האוצר: "אין לי שפנים בכובע, באתי כדי להקשיב"  

יו"ר השדולה, ח"כ דלל: "התאחדו כאן חברי קואליציה ואופוזיציה סביב אינטרס לאומי משותף. נפעל יחד לקידום הגדלת היצע הדירות, קידום פתרונות דיור עבור כלל האוכלוסיות, הגדלת מלאי הדיור הציבורי וקידום משמעותי של פתרונות שכירות. באמצעות השדולה, נתמקד בנושאים אשר ביכולתה ובסמכותה של הכנסת לקדם, יועלו הצעות חוק רלוונטיות, הצעות לדיונים לסדר היום ונושאי רוחב שיטופלו על ידי השדולה לצד יצירת שיתופי פעולה הדוקים בין גורמי הממשלה השונים ליציאה ממשבר הדיור״.

יו״ר השדולה לבנייה ודיור, ח״כ זאב אלקין: ״אנחנו במצב חרום בתחום הבניה. המשבר התחיל עוד לפני המלחמה עם עליית הריבית, והוא התעצם מאוד לאור המצב הבטחוני והמחסור הדרמטי בעובדים. ישנה ירידה דרמטית במספר העיסקאות ובהתחלות הבניה. מי שישלם את המחיר של המשבר בשנים הבאות יהיו הזוגות הצעירים, מחסור בדירות החדשות יביא לגל חסר תקדים של עליית מחירים. משבר עמוק בענף הנדל״ן פוגע אנושות בהכנסות בתקציב המדינה וגורם לזינוק הגרעון. הממשלה חייבת להתעורר״.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "השדולה לקידום הבנייה והדיור בישראל מוקמת מחדש לאור כשלון הממשלה לפתור את הבעיות הקשות בענף הבנייה והתשתיות. מטרת השדולה היא לפעול כך שתייצר כלים לטיפול במשבר בכל חלקי הענף. במי שמתכננים, במי שבונים ובצרכני הבנייה – רוכשי דירות, בתעשיות הבניה, גופים ממשלתיים וגופים מוניציפאליים וכל העוסקים בו".

מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר: "אין לי שפנים בכובע. יש לנו בעיה חמורה עם עובדים – ניסינו להביא עובדים זרים, את חלק מאלו שהבאנו לא רציתם. לא פתרנו את הבעיה, וכולם יודעים שהיא קיימת ושיש בעיית עובדים, מלחמה ומחירים שעולים. זה מטריד את כולנו ואנחנו מנסים למצוא פתרונות בכמה מישורים. בסוגיית העובדים הזרים אנחנו כרגע לא מצליחים לפתור את הבעיה לצערנו. באתי לכאן היום בעיקר כדי להקשיב".

נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר: "חוסר הטיפול הממשלתי הוביל להעמקת משבר הדיור ועליית יוקר המחייה, לתדלוק האינפלציה, סביבת הריבית הגבוהה ולפגיעה עמוקה בהכנסות המדינה ממסים, מה שבתורו מביא להעמקת הגרעון.  הממשלה חייבת להתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי וכולנו נשלם על כך". 

יו"ר איגוד המהנדסים, יגאל גוברין: "הענף פרוץ לחלוטין. חסרים שבעת אלפים מהנדסים, מתוך חמש עשרה אלף – זו דרמה. אם לא נשכיל לטפל בכל מה שקשור לשימוש בתת-קרקע או איים מלאכותיים אנחנו נמצא את עצמנו נשארים מאחור".

יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות ומ"מ נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל, איציק מויאל: "אם לא יקרה משהו משמעותי, התעשייה הזו שהקימה את המדינה הולכת להתרסק לחלוטין. אני לא מצליח להבין איך לא מצליחים להטיס עובדים ולהביא לפה מאה אלף עובדים להציל את הבנייה שבקריסה והתעשייה של העובדים. אפשר וצריך לעודד הבאת ישראלים לענף, אבל גם בשביל זה צריך תקציבים. צריך להקים פורום להצלת המדינה, הענף הזה במשבר קיומי".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הכנסתענף הבנייהמשבר הנדל"ןהתאחדות הקבלניםכח אדם
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...