הקבלנים חוגגים, המשקיעים נוהרים: זינוק של 60% במכירות הקבלנים במאי, ושל כ-40% ברכישת דירות להשקעה

במאי 24' נרכשו 7,908 דירות, גידול של 28% בהשוואה למאי אשתקד ושל 8% בהשוואה לאפריל. עם זאת הגידול בהיקפי רכישות דירות היד השניה צנוע משמעותית ועומד על 10% בלבד לעומת אשתקד. באזור הדרום חל גידול של כ-85% במכירות הקבלנים. ואיזו עיר רשמה גידול של 107% ברכישות משקיעים?

שיתוף הכתבה
בנייה באשקלון (שאטרסטוק)בנייה באשקלון (שאטרסטוק)

בחודש מאי 2024 נרכשו 7,908 דירות, גידול של 28% בהשוואה למאי אשתקד וגידול של 8% בהשוואה לחודש אפריל שקדם לו. כך עולה מנתוני סקירת ענף הנדל"ן שמפרסם היום (ד') אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר. במכירת הדירות החדשות על ידי קבלנים , חל זינוק של 60% בהשוואה למאי אשתקד לרמה של 3,640 דירות. מדובר גם בגידול של כ-12% יחסית לחודש הקודם. זינוק נרשם גם ברכישות המשקיעים בחודש מאי.

בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי (מיזמי מחיר למשתכן ודומותיה) עמד מספר העסקאות בשוק החופשי בחודש מאי על 7,258, נתון המשקף גידול חד של 30% בהשוואה למאי אשתקד, וגידול מתון יחסית של 7% בהשוואה לחודש הקודם. בניכוי המכירות בסבסוד ממשלתי הסתכמו מכירות הקבלנים בשוק החופשי ב- 2,990 דירות, גידול חד של 76% בהשוואה למאי אשתקד וגידול של 11% בהשוואה לחודש הקודם.

בניתוח מכירות הקבלנים בשוק החופשי לפי פרק הזמן הצפוי לקבלת הדירה נמצא כי שיעור הדירות הנמכרות "על הנייר" בחודש מאי עמד על ,61% ירידה של שלוש נקודות אחוז בהשוואה לחודש הקודם כמו גם בהשוואה למאי אשתקד. 

זינוק חד במכירות בדרום הארץ

בפילוח גיאוגרפי של מכירות הקבלנים בשוק החופשי בהשוואה למאי אשתקד נמצא כי הגידול החד במכירות הקיף כמעט את כל האזורים, למעט אזור טבריה שרשם ירידה חדה של 26% בהשוואה למאי אשתקד. נזכיר כי אזור זה כולל בין היתר את ישובי רמת הגולן, וחלק מישובי הגליל העליון והגליל התחתון. באזור חדרה נרשמה ירידה מתונה של 1%.

מנגד מוסיף לבלוט אזור באר שבע, שכולל גם חלק מערי העוטף, אשר הוביל גם בחודש זה את מכירות הקבלנים בשוק החופשי, עם 532 דירות שנמכרו, גידול של 85% בהשוואה למאי אשתקד. זוהי גם אחת הרמות הגבוהות במכירות אלו באזור באר שבע מאז תחילת שנות האלפיים. 

אזור ב"ש הינו גם מהאזורים הבולטים ביותר בהאצה בגידול במספר הדירות החדשות שנמכרו בשוק החופשי בחודש מאי בהשוואה לשלושת החודשים הראשונים השנה, כאשר הבולט מכולם הוא אזור רחובות, זאת בעיקר על רקע גידול משמעותי ברכישות דירה ראשונה. מנגד בולט אזור נתניה, עם התמתנות משמעותית בשיעורי הגידול במכירות הקבלנים בשוק החופשי, עם גידול של 36% בהשוואה למאי אשתקד.

בדירות היד השניה הגידול מתון משמעותית

בעוד שהגידות ברכישת הדירות החדשות זינק בעשרות אחוזים, הגידול במכירת דירות היד השניה מתון בהרבה. בחודש מאי הסתכמו אלו ב-4,268 דירות, גידול של 10% בהשוואה למאי אשתקד. גם בהשוואה לחודש הקודם נרשם גידול מתון יחסית של 5%, שלמעשה לא מהווה גידול של ממש בהתחשב בעובדה שמדובר היה בתקופת חגים.

בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הגידול במספר עסקאות היד השניה בהשוואה למאי אשתקד לא היה גורף, כאשר אזור ת"א והאזורים הצפוניים (חיפה, טבריה ונצרת) רשמו ירידות שנעו בין ירידה מתונה של 2% באזורי ת"א וחיפה לירידה חדה של 19% באזור טבריה. נציין כי חרף הירידה שנרשמה במכירות יד שניה באזור חיפה, אזור זה הוסיף להוביל את מספר העסקאות בפלח שוק זה, אולם האזורים האחרים, דוגמת ב"ש ורחובות מצמצמים את הפערים מולו. אזור רחובות הוביל את הגידול בעסקאות בפלח שוק זה, עם גידול של 27% לעומת מאי אשתקד.

גידול של 107% ברכישות משקיעים בי-ם 

רכישות המשקיעים בחודש מאי הסתכמו ב-1,297 דירות, גידול חד של 38% בהשוואה למאי אשתקד. בהשוואה לחודש הקודם, מדובר בגידול של 10%. גם לאחר עליות אלו מדובר ברמה נמוכה יחסית של רכישות משקיעים, כאשר בהשוואה למשל למאי 2022 זוהי ירידה של 33%. שיעור רוכשי הדירות להשקעה מתוך כלל העסקאות עמד במאי על 16%, גבוה בנקודת אחוז בלבד בהשוואה למאי אשתקד וללא שינוי לעומת החודש הקודם. עוד נציין כי לאחר תקופה ארוכה של היעדר רכישות מצד קרנות ריט, התבצעו כמאה רכישות כאלו בחודש מאי.

שכונת רוממה בירושלים (שאטרסטוק)שכונת רוממה בירושלים (שאטרסטוק)

בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הגידול ברכישות המשקיעים בהשוואה למאי אשתקד הקיף שבעה מתוך עשרת אזורי מיסוי מקרקעין , כאשר באזור טבריה נרשמה ירידה של 11% ברכישות אלו וירידות של 5% נרשמו באזורי רחובות ונתניה. מנגד בולט גידול חד ברכישות המשקיעים באזורי ירושלים (גידול של 107%) ואזור המרכז (גידול של 98%).

בעוד שבאזור המרכז מוסבר גידול זה במידה רבה ברמה נמוכה במיוחד של רכישות משקיעים במאי אשתקד, כמו גם ברכישות של אחת מקרנות הרי"ט במאי השנה, הגידול החד ברכישות המשקיעים באזור ירושלים הינו בהמשך לשיעורי גידול גבוהים משמעותית מאשר ברמה הארצית מאז תחילת השנה. בחלקו מוסבר גידול זה באזור ירושלים ברכישות תושבי החוץ. נציין עוד כי בפילוח הגידול ברכישות המשקיעים בין דירות חדשות לדירות יד שניה נמצא כי גידול זה התרכז בפלח השוק של הדירות החדשות. כך, שיעורם מסך הדירות שרכשו המשקיעים עמד על 54% לעומת 47% בחודש הקודם ו-35% בלבד במאי אשתקד. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחירי הדיורמשרד האוצרשוק הדיורהכלכלן הראשי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...