"יש רצון אדיר בממשלה לקדם התחדשות עירונית במספרים גדולים"

כך אמר המשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ באירוע פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן ומדלן • עדיאל שמרון: "לא כל הדירות בישראל ראויות להתחדשות עירונית"

שיתוף הכתבה
מתוך אירוע פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן ומדלןמתוך אירוע פסגת ההתחדשות העירונית של מרכז הנדל"ן ומדלן

"אני יכול לבשר שהרשות הממשלתית להתחדשות עירונית תפרסם בקרוב מסמך לסיכום 2018 והוא יראה כי יש לנו 145 אלף יחידות דיור בתכנון בשלבים שונים - 70 אלף יח"ד מאושרות, 13 אלף כבר קיבלו היתר בנייה ויצאו לביצוע", כך אמר יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית חיים אביטן, בפאנל "מקבלי ההחלטות – האנשים שמנווטים את קטר הנדל"ן", שנערך במסגרת אירוע "פסגת ההתחדשות העירונית" של מרכז הנדל"ן ומדלן, שמתקיים היום (א') במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב.

אביטן אמר כי "הממשלה הציבה לנו אתגר גדול בתוכנית האסטרטגית ל-2040 ואני מאמין שנעמוד בו. היעד היה ל-855 אלף דירות בהתחדשות עירונית בלבד עד אז, ואני מאמין שנצליח לעמוד בו. יש לנו שיתוף פעולה יוצא מן הכלל עם הממשלה וגם עם רשויות מקומיות, הרבה יותר משהיה לפני שהוקמה הרשות". 

 

אביטן אומר כי בקרן להתחדשות עירונית יש כבר כספים והם ייועדו בעיקר לבנייה בפריפריה כדי להתגבר על חוסר הכדאיות הכלכלית שם. 

בפאנל השתתפו לצד אביטן גם מנכ"לית מינהל התכנון במשרד האוצר דלית זילבר; המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד ארז קמיניץ; מנכ"ל התאחדות בוני הארץ אמנון מרחב; מנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון.

המשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ אמר בפאנל, כי "אנחנו בנקודה קריטית במהלך. כולם בממשלה מבינים כי עלינו לקדם התחדשות עירונית בקצב הרבה יותר גבוה, אין לנו הרבה ברירות - צפוי גידול דמוגרפי של עוד מיליוני אנשים שיתווספו למדינה בשנים הקרובות וחייבים להיערך לזה, חייבים לחדש את מרכזי הערים - זה עניין של הכרח ושל צורך וכל משרדי הממשלה מגויסים לטובת המאמץ. אנחנו במשרד המשפטים מנסים למצוא פתרונות משפטיים שיאפשרו לנו להעלות את המספרים בצורה אינטנסיבית. יש רצון אדיר של הממשלה לקדם את ההתחדשות העירונית".

מנכ"לית מינהל התכנון במשרד האוצר דלית זילבר אמרה בפאנל כי היא תבקש מהממשלה הבאה להמשיך להפעיל את הוותמ"ל לשנתיים נוספות כדי לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית ביישובים ערביים. "לוותמ"ל יש את הכוח הרגולטורי והמהיר לפעול, וביישובים הערביים נדרשת פעילות משמעותית, רגישה וממוקדת. אני חייבת לציין שהאוצר והעומד בראשו שמוביל גם את הוותמ"ל, יודע לתת את התקציבים המתאימים".

זילבר נשאלה האם במינהל התכנון כבר אורזים ומתכוננים לעבור לפעול תחת משרד הפנים כפי שדרש אריה דרעי, ואמרה כי "אישרנו 285 אלף יחידות דיור בשנתיים האחרונות. מי שיקבל אותנו יודע שיש לו אחריות גדולה והרבה מעבר ליחידות דיור. אנחנו גוף הרבה יותר חזק ומשמעותי ממה שהיינו בעבר ומי שנשב תחתיו יצטרך לתת לכך ביטוי".

מנגד, מנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון צינן את ההתלהבות: "ישראל צריכה 50-60 אלף יחידות דיור בשנה ואני לא רוצה לאכזב את הקהל אבל לא כל הדירות ראויות לעבור התחדשות עירונית . זה מצריך אותנו לחשוב מאקרו - כמה התחדשות עירונית וכמה יזמות רגילה. אי אפשר לענות על הביקוש רק על ידי התחדשות עירונית".

אמנון מרחב, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ , קרא לראשי הערים ולמדינה לתמוך בהתחדשות עירונית אפילו בחקיקה, כדי שיהיה אפשר לקדם התחדשות עירונית כמו שצריך. "חייבים לפשט את התהליכים ולהפוך אותם קצרים ומהירים, אחרת לא תקודם התחדשות עירונית. באותה נשימה צריך לומר, כי לא ייתכן שפרויקט יתקע בוועדות במשך 10 שנים - זה בלתי אפשרי. המדינה צריכה להיות יותר אגרסבית בהקלות הרגולטוריות והמשפטיות שהיא נותנת ליזמים".

לדברי זילבר, זה לא נכון להגיד כיום שלוקח 10 שנים לאשר פרויקטי נדל"ן בוועדות התכנון - זה לא רלוונטי כיום. 80% מהתוכניות מאושרות אצלנו תוך שנתיים. יחד עם זאת צריך להבין, כי אישורים של תוכניות בנייה דורשים המון משאבים ומשולבים בזה אחריות חברתית, תשתיות חדשות ושטחים ציבוריים, וזה לוקח זמן".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ארז קמיניץחיים אביטןדלית זילברהתאחדות בוני הארץאמנון מרחבותמ"למשרד האוצרהרשות הממשלתית להתחדשות עירונית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...