דוח המבקר על שוד היטלי ההשבחה צריך לזעזע כל ישראלי, ויש רק מסקנה אחת מתבקשת

כש-95% מהשומות שהועברו לשמאי מכריע בערים כמו הרצליה ורמת גן נמצאו כמנופחות, ברור שאין כאן טעות אלא מערכת משומנת שנועדה לעשוק מיליארדי שקלים מדי שנה מהציבור. המסקנה היא ברורה: הוועדות המקומיות בניגוד אינטרסים קשה, ואינן יכולות להמשיך לקבוע את גובה השומות

שיתוף הכתבה
(אלעד מלכה)(אלעד מלכה)

דוח מבקר המדינה שפורסם השבוע על תחום היטלי ההשבחה ברשויות המקומיות הוא מסמך שבמציאות נורמלית היה אמור לזעזע כל ישראלי. למרבה הצער, במציאות המדממת שבה אנו שרויים מזה 9 חודשים, ושבה רף הזעזוע שלנו, הן מהמלחמה והן מההתנהלות השלטונית, כבר טיפס לגבהים שספק אם נודעו לאנושות, עד לסוף השבוע כבר נשכח ממנו כליל.

ובכל זאת, אסור שנתעלם ממשמעות הממצאים שהם, בפשטות: רוב הרשויות המקומיות משתמשות בסמכותן לגבות היטלי השבחה , על מנת לגנוב כסף מהציבור. המון כסף. סכומים מצטברים של מיליארדים על גבי מיליארדים של שקלים מדי שנה. למנגנון העושק הזה שותפים נבחרי הציבור, הדרג המקצועי, וחלק מעורכי הדין והשמאים בשירות המנגנונים העירוניים.

נכון, "גנבה" היא מילה קשה. יש מי שיטען שקשה מדי. בכל זאת מדובר באנשים שעובדים עבור המערכת הציבורית, זה לא שיוצא להם איזה רווח אישי מזה. וחוץ מזה כולנו טועים, אז גם לוועדות המקומיות השומות יוצאות לא הכי מדויקות, אז מה הדרמה?

מדוח המבקר עולה שהרשות לא טועה במקרה, אלא צודקת במקרה. גם ב-5% מהמקרים שבהם נמצא כי הרשות לא שודדת את האזרח, זה רק בגלל שהשמאי מטעמה התרשל בעבודתו והוציא שומה הוגנת. וכפי שכל אחד מאותם שמאים יודע, שומות מקצועיות לא יביאו אותו לשום מקום, ומי שיפסיק לנפח שומות ימצא עצמו מהר מאד מחוסר עבודה.

ובכן, הדרמה היא בהיקפים. בסך הכל 55% מכלל העררים שהוגשו על שומות היטל השבחה בשנים 2018 עד 2022 הובילו להפחתת או ביטול השומה, ובבדיקה פרטנית שנעשתה בהרצליה, רמת גן ורמת השרון 95% משומות היטל ההשבחה (95%!) חלה הפחתה מגובה ההשבחה של הרשות כשזו נבחנה על ידי שמאי מכריע . כלומר באותן עיריות, הרשות לא טועה במקרה, אלא צודקת במקרה. גם ב-5% מהמקרים שבהם נמצא כי הרשות לא שודדת את האזרח, זה רק בגלל שהשמאי מטעמה מתרשל בעבודתו ומוציא שומה הוגנת.

גם שיעור הטעות הוא לא קטן. בכל שלוש הרשויות הללו 57%-63% מההפחתות היו בשיעור של למעלה מרבע, בסכום ממוצע של מאות אלפי שקלים לכל חיוב. נטיית השמאים שעובדים עם השלטון המקומי "לטעות" אינה מקרית. כפי שכל אחד מהם יודע, שומות מקצועיות לא יביאו אותם לשום מקום ומי שיפסיק לנפח שומות ימצא עצמו מהר מאד מחוסר עבודה.

אז תום לב אין כאן, וניצול כח שלטוני על מנת לעשוק את הציבור ככל הניתן – יש ויש. השאלה היא מה לעשות עכשיו. הוועדות המקומיות נתונות בניגוד אינטרסים במסגרתו אין להם כל רצון או יכולת להנפיק שומות אמת. וגם אם ברשות כזו או אחרת ידפוק ראש העיר על השולחן ויגיד 'חלאס לגנוב את התושבים', זה לא באמת יעזור. ישנן 120 ועדות מקומיות והבעיה היא רוחבית.

הפתרון המתבקש הוא לנתק את הוועדות המקומיות מהשמאים המנפיקים את היטלי ההשבחה. כמו בעת מינוי שמאי מכריע , מי שיוציא מעתה והלאה את השומות, יהיו שמאים שימונו באופן רנדומלי על ידי גוף נייטראלי כמו לשכת השמאים.

מדובר אמנם במהלך קשה פוליטית, וגופי השלטון המקומי ודאי יתנגדו, אך ממצאי הדוח לא באמת מותירים ברירה. החתול לא יכול להמשיך לקבוע כמה שמנת הוא יקבל.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:היטלי השבחהמבקר המדינההשלטון המקומי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...