נקודת רתיחה: היקף המשכנתאות ביולי זינק ביותר מ-40% והגיע לשיא של שנתיים

היקף המשכנתאות בחודש יולי עמד על 9.065 מיליארד שקלים, כך עולה מנתוני בנק ישראל. מדובר בעלייה של 17.1% לעומת חודש יוני. מאז תחילת השנה הסתכם היקף המשכנתאות ב-47.637 מיליארד שקל, עלייה של 11% לעומת השנה שעברה

שיתוף הכתבה
אילוסטרציה (שאטרסטוק)אילוסטרציה (שאטרסטוק)

היקף המשכנתאות בחודש יולי עמד על 9.065 מיליארד שקלים, כך על פי נתוני בנק ישראל המתפרסמים היום (ד'). מדובר בעלייה של 17.1% בהיקף המשכנתאות לעומת החודש הקודם (יוני) ועלייה של 41.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זהו הסכום החודשי הגבוה ביותר מאז אוגוסט 2022, אבל אז היה היקף מכירות הדירות גבוה בהרבה. מאז תחילת השנה הסתכם היקף המשכנתאות ב-47.637 מיליארד שקל, עלייה של 11% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

על פי הנתונים, מרבית ההלוואות שנלקחו היו במסלול ריבית שאינו צמוד מדד (75%). בתוך כך, היקף המשכנתאות שנלקחו בריבית משתנה במסלול זה עומד על 41.9% מכלל המשכנתאות. בסך הכול, היקף המשכנתאות שנלקחו בריבית משתנה (בשני המסלולים) הסתכם ב-4.742 מיליארד שקל, שהם כ-52.3% מכלל המשכנתאות שנלקחו באותו החודש.

כמו כן, הריבית הממוצעת במסלול הצמוד מדד עלתה לאחר שלושה חודשים ב-0.1 נקודות האחוז והיא עומדת על 3.3%. תקופת פרעון הממוצעת במסלול זה ירדה מעט והיא ועומדת על 20.8 שנים לעומת 21 שנים בחודש הקודם. במסלול הלא צמוד מדד עומדת הריבית הממוצעת על 5.1%, ירידה של 0.1 נקודות האחוז לעומת החודש הקודם. תקופת הפרעון הממוצעת במסלול זה עומדת על 23.2 שנים, עלייה קלה לעומת החודש הקודם אז עמדה תקופת הפרעון על 23 שנים. 

מהתאחדות יועצי המשכנתאות נמסר: "הזינוק בביצועים שהגיע לשיא של שנתיים ביולי, מלמד על מספר מגמות: המשך גידול משכנתאות מבוססות הלוואת בלון (שיא של כל הזמנים, כ-1.5 מילארד שקל !!),  חזרה לשוק של רוכשי דירות יוקרה של 3 מיליון ומעלה והבנה בקרב חלקים גדולים בציבור שאין טעם להמשך הישיבה על הגדר ויש לפעול.

"לכך ניתן להוסיף כי התחרות בין הבנקים מצליחה לייצר תמהילים תחרותיים עם ריביות 'שפויות' ביחס לתקופה, מה שמושך פנימה לווים רבים שחיכו להורדת ריבית וכעת מבינים שהיא הולכת ומתרחקת, וכי המשך המצב הביטחוני יכול להשפיע גם על הכלכלה והריביות ויש לנצל את תקופת הוודאות מאשר להמתין על הגדר". 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משכנתאותבנק ישראלהיקף המשכנתאות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...