מבול של יזמי תמ"א 38: כ-1,700 חברות פעילות, רק 500 סיימו פרויקט 

 550 חברות כבר מציגות פורטפוליו הכולל 3 פרויקטים לפחות • 130 חברות מחזיקות מעל ל-10 פרויקטים של תמ"א 38 בשלבים שונים

שיתוף הכתבה
מבול של יזמי תמ"א 38מבול של יזמי תמ"א 38

אלפי יזמים ישראלים הצטרפו בשנים האחרונות לחלום שהציעה להם תמ"א 38 , התוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה שאושרה בממשלה לפני 14 שנה, ב-14 באפריל 2005. 

הפיתוי של יזמי נדל"ן (חדשים או ותיקים) להצטרף לטרנד החם של תמ"א 38 לגמרי מובן. בענף היזמות הנדל"נית אין שום חסמי כניסה, מלבד הצורך להתאזר בהרבה מאוד סבלנות, המון אומץ לב, ובדרך כלל גם יכולת להעמיד הון עצמי לא מבוטל כדי לרכוש את הקרקע ולצאת בביטחה אל הדרך הארוכה עד למסירת המפתחות.

ומאחר והיקף ההון בתחום אדיר, כאשר כל פרויקט שכולל כמה עשרות בודדות של דירות דורש בדרך כלל גם השקעה של עשרות מיליוני שקלים, יזמי נדל"ן רבים מחפשים אלטרנטיבות שאינן מחייבות להעמיד הון עצמי מהרגע הראשון. 

[quote]

תמ"א 38 התאימה להם כמו כפפה ליד. התמ"א הציעה ליזמים להרים פרויקטים כמעט ללא השקעה של הון: רק לשכנע דיירים לתת בהם את אמונם, להציב שלט שמספר כי "כאן יוקם פרויקט תמ"א 38", ולשווק את הדירות שיוקמו במרומי הבניין. הכספים המתקבלים מהשיווק ישמשו לחיזוק, שיפוץ, שידרוג ותוספת הדירות בבניין, וישאירו רווח לא מבוטל גם בכיסו של היזם. 

כך נסקה התמ"א – רוכבת על גל עליות המחירים החדות של העשור האחרון (שהכניסו עוד ועוד מעגלים לטווח ההיתכנות הכלכלית של הפרויקטים) ועל לא מעט תיקונים ושיפורים שנעשו במרוצת הדרך והגדילו את היקף זכויות הבנייה שהעניקה תוכנית המתאר הארצית. 

נכון לסוף 2018, לפי נתוני אתר מדלן , לא פחות מ-1,700 חברות פעילות במסגרת תמ"א 38 וכבר מנופפות בפרויקט אחד לפחות הנמצא "בהליכי רישוי" שונים (קרוב לוודאי שעוד מאות יזמים ישראלים מכנסים אסיפות דיירים ומתגאים בכך שהם פועלים בתחום התמ"א, אולם בפועל הם עוד לא החלו בהליך תכנוני אמיתי אפילו בבניין אחד). מתוך אותם 1,700 יזמים, 550 חברות כבר מציגות פורטפוליו הכולל 3 פרויקטים לפחות. 130 חברות, כמות לא מבוטלת, מחזיקות מעל ל-10 פרויקטים של תמ"א 38 בשלבים שונים.

500 חברות נדל"ן כבר עברו את טבילת האש הקשה, ואכלסו פרויקטים של תמ"א 38 . בסה"כ אוכלסו עד היום כ-1,200 פרויקטים ומאות בניינים נוספים כבר נמצאים בצנרת. 

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מדלןתמ"א 38
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...