האוצר מקדם: בעלי דירות במיזמי התחדשות שסובסדו ע"י המדינה יחזירו לה כסף במכירת הדירה

בעלי דירות בלוד, אשקלון או קריית שמונה? על פי הצעת חוק ההסדרים המתגבשת – במקרה של מיזם התחדשות עירונית בבניין שלכם, ייתכן שתצטרכו לשלם מאות אלפי שקלים למדינה במקרה של מכירת הדירה, כ"החזר" על סבסוד הפרויקט על ידה. ברשות להתחדשות עירונית צפויים להתנגד

שיתוף הכתבה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על רקע פרויקט התחדשות (לשכת השר סמוטריץ', קידר מבנים)שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על רקע פרויקט התחדשות (לשכת השר סמוטריץ', קידר מבנים)

האם בקרוב ייאלצו מוכרי דירות שחודשו במסגרת מיזמי התחדשות שסובסדו על ידי המדינה בשל היעדר כלכליות מספקת, להחזיר לה כסף לאחר המכירה? אם זה תלוי בפקידי האוצר – כנראה שכן. צעד זה הוא חלק מהצעדים המתוכננים בתחום הדיור, הכלולים בטיוטת חוק ההסדרים לשנת 2025 שהופצה לאחרונה. עם זאת, משיחות ראשוניות שביצע " מרכז הנדל"ן " עם גורמים ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית ובמרכז השלטון המקומי, עולה כי הללו צפויים להתנגד.

בדברי ההסבר לצעד נכתב כי "הסיוע הממשלתי הקיים כיום הוא משמעותי, אולם העלות התקציבית המשמעותית שלו מצמצמת את יכולת הממשלה לסייע בפרויקטים נוספים. ההצעה מבקשת לייצר מסגרת אשר תקל על מתן סיוע מטעם הממשלה בקשר לנכסים פרטיים, וזאת באמצעות השבת סכום הסיוע בעת מכירת הדירה". עוד נכתב כי "התשלום בעת מכירת הדירה מאפשר סיוע ממשלתי משמעותי מחד, ומנגד לא מהווה חסם לקידום הפרויקט שכן בעל הנכס המוטב לא צריך להוציא מכיסו ביום קידום הפרויקט אלא רק בעת מכירת הדירה".

על פי ההצעה, חובת השבת הסיוע תוטל על נכסים פרטיים שבגינם ניתן סיוע ממשלתי כתוצאה מהתערבות ממשלתית ישירה, "הן בדרך של התחדשות עירונית בפרויקטים נעדרי כדאיות כלכלית, והן בדרך של מיגון וחיזוק וכן מיגון בלבד". עוד נכתב כי על מנת לשקף את הערך העדכני של סכום הסיוע מוצע להצמיד את סכום הסיוע למדד המחירים לצרכן, ממועד מתן הסיוע ועד להחזרתו. 

"מוצע כי הרשות להתחדשות עירונית תקבע נהלים שבאמצעותם ניתן יהיה לחשב את שווי הסיוע הכספי שייזקף לכל דירה", נכתב, "היא זו שתפנה לרשם המקרקעין על מנת לרשום את הערת האזהרה; והיא זו שתגבה את הכסף בעת ההחזר. עוד מוצע לקבוע כי החלטה זו תחול גם על סיוע שניתן מכוח החלטות ממשלה קודמות, למעט סיוע כאמור שניתן לפי קול קורא שפורסם לפני קביעת כללים אלו".

במסגרת הטיוטה ציין האוצר שורה של תוכניות סיוע שמכבידות מבחינה תקציבית על הממשלה, בהן התוכנית לקידום התחדשות עירונית בפריפריה שעלותה 110 מיליון שקל, תוכנית סבסוד ההתחדשות של העיר אשקלון בעלות של כ-650 מיליון שקלים וכן התוכנית למתן מענים בטווח המיידי והקרוב וקידום מתווה רב-שנתי לשיקום ופיתוח הצפון, בעלות 100 מיליון שקל. 

אתמול (א') פרסמנו את עיקרי פרק הדיור של טיוטת חוק ההסדרים, ובמרכזו הוספת עשרות אלפי יחידות דיור בלב אזורי הביקוש באמצעות ייעול השימוש בקרקע, בין השאר באמצעות העתקת בסיסי צה"ל, בהם הקריה ומחנות המש"א (מחנות חיפה, צריפין ותל השומר), לצד העתקת המכון הוולקני בבית דגן וצמצום כפר הנוער מקווה ישראל, וכן חתימה של המדינה על "מגה הסכמי גג".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משרד האוצרחוק ההסדריםחוק ההסדרים 2025תקציב המדינהפינוי בינוי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...