צדיקה בסדום: מלבד תל אביב, הוועדות המקומיות העצמאיות לא אוכפות עבירות בניה

על פי הדוח השנתי שפרסמה הבוקר (ה') הרשות לאכיפה במקרקעין, במהלך השנה מסרו הוועדות המקומיות העצמאיות 139 הודעות קנס בגין עבירות תכנון ובניה – 65% מהן ע"י עיריית תל אביב יפו. "נתון זה מדאיג מפני שיש בו כדי להצביע על היעדר אכיפה בכלל הוועדות המקומיות העצמאיות למעט הוועדה המקומית ת"א-יפו". עוד מצביע הדוח על ריבוי עבירות בניה מסכנות חיים בבני ברק, שבה חשף הבוקר מרכז הנדל"ן כי נפתחה חקירה

שיתוף הכתבה
עבודות הריסה. התמונה להמחשה בלבד, למבנים אין קשר לכתבה (דוברות עיריית בית שמש)עבודות הריסה. התמונה להמחשה בלבד, למבנים אין קשר לכתבה (דוברות עיריית בית שמש)

"רוב הוועדות העצמאיות ברובן לא ממצות את האפקטיביות הפוטנציאלית שבהליכי הקנסות המנהליים". כך קובע דוח סיכום פעולות האכיפה של הרשות לאכיפת מקרקעין לשנת 2023. על פי נתוני הדוח, בכלל הוועדות המקומיות העצמאיות בישראל נמסרו 441 התראות לפני מסירת קנס מנהלי, לעומת 418 התראות בשנת 2022, ו-139 הודעות קנס לעומת 231 הודעות קנס בשנת 2022. הוועדה המקומית ת"א-יפו לבדה מסרה 51% ממספר ההתראות הכולל ו-65% ממספר הקנסות הכולל. "נתון זה מדאיג מפני שיש בו כדי להצביע על היעדר אכיפה בכלל הוועדות המקומיות העצמאיות באמצעות הכלי החשוב של קנסות מנהליים למעט הוועדה המקומית ת"א-יפו", נכתב בדוח.

עוד עולה מנתוני שנת 2023 כי קיים פער משמעותי בין היקף האכיפה לנפש בוועדות המקומיות הגדולות (מעל 150,000 תושבים) לבין כל שאר סוגי הוועדות. פער זה משקף את הקושי באכיפת דיני התכנון והבנייה על ידי וועדות מקומיות קטנות שבהן קיימת קרבה ותלות בין הדרג הנבחר לבין התושבים. יחד עם זאת, נתון מעודד שעולה מנתוני האכיפה של הוועדות המקומיות הוא כי חלקה של האכיפה בערוץ הפלילי ירד בשנת 2023 ל-46% וזאת לעומת 52% בשנת 2022. מגמה זו מצביעה על ההצלחה ליישם את עקרונות תיקון 116 גם בעבודת הוועדות המקומיות.

ירידה של 31% במספר הצווים המנהליים

הרשות לאכיפה במקרקעין היא גוף ממשלתי שמטרתו מניעת בנייה בלתי חוקית. ביוני 2016 הורחבו סמכויותיה משמעותית במסגרת תיקון 116 לחוק התכנון והבניה ("חוק קמיניץ"). עד לאחרונה פעלה הרשות כגוף אוטונומי בכפיפות למנכ"ל משרד האוצר, וביולי האחרון החליטה הממשלה על העברתה לאחריות המשרד לביטחון לאומי.

על פי הדוח, בשנת 2023 חלה ירידה של כ-31% במספר הצווים המנהליים שהוציאה הרשות לאכיפה במקרקעין, מ-1,984 בשנת 2022 ל-1,368 בשנת 2023. ביחס לשנת 2017 (לפני כניסת תיקון 116 לחוק התכנון והבנייה לתוקף) מדובר על עליה של כ-115%. "צווים מנהליים הינם צווים המתמודדים עם בנייה חדשה בלבד והם כלי האכיפה האפקטיבי ביותר להתמודדות עם תופעת הבנייה הבלתי חוקית", נכתב.

מנתוני תצלומי האוויר החודשיים שערכה הרשות לאכיפה במקרקעין עולה כי המגמה של בלימת התחלות בנייה משמעותיות בשטחים הפתוחים נשמרת. הרשות, כך על פי הדוח, הרחיבה את השטח המצולם ביחס לשנים קודמות, ומהנתונים עולה כי בשנת 2023 אותרו בצילומי האוויר 23 התחלות בנייה משמעותיות לכל 1,000 קמ"ר לעומת 22 התחלות בנייה בשנת 2022 ו-80 בשנת 2017.

כלי אכיפה ייחודי ומשמעותי, שנחקק במסגרת תיקון 116 לחוק התכנון והבניה, הקנה לרשות סמכות להורות על איסור שימוש ברכב שהיה מעורב בביצוע עבירת תכנון ובנייה עד 30 יום. תפיסת כלי רכב מהווה פגיעה כלכלית משמעותית בבעלים של הכלי. במהלך שנת 2023 בסך הכך נאסר שימוש ב-144 כלי רכב וציוד מכני הנדסי (צמ"ה) לעומת 111 כלים בשנת 2022 (עלייה של כ-30%).

עשרות פניות מהציבור לגבי עבירות מסכנות חיים

נושא נוסף אליו מתייחס הדוח, הוא התיקון בלקויות עבודת הרשות שנמצאו בדוח ועדת החקירה הממלכתית לאסון הר מירון. בתוך כך, אחד הדברים שעשתה הרשות הוא איתור נושאים שמשפיעים על הציבור ושלא נמצאים במוקד הפעילות של הרשות.

בעקבות זאת, הרשות יזמה פרסום "קול קורא" המזמין את הציבור להצביע על מבנים מסוכנים שנכון כי יטופלו במסגרת אכיפה. "בעקבות הפרסום התקבלו עשרות פניות והרשות החלה לטפל אכיפתית בבנייה מסכנת חיים. הפניות גם חשפו תופעה נרחבת של בנייה בלתי חוקית המסכנת את הציבור בעיקר בעיר בני ברק", נכתב בדוח. הבוקר חשף " מרכז הנדל"ן " כי הרשות פתחה לאחרונה בחקירה נרחבת בעיריית בני ברק, במסגרתה נחקרו עשרות נבחרי ציבור, פקידים ואדריכלים באזהרה.

יש לציין כי בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" סיכום פעילות האכיפה ברשות ובמרבית הוועדות המקומיות בשנת 2023 מהווה למעשה סיכום של שלושה רבעונים בלבד. על מנת לשמר את היכולת לפעול נגד עבירות בנייה חדשות בתקופת הרבעון האחרון, פעלה הרשות לאכיפה לחקיקת חוק "חוק הארכת תקופות ודחיית מועדים" החוק קבע כי התקופה בין 7.10.23 ל-7.1.24 לא תימנה בתקופות הנדרשות להוצאת צווים מנהליים או הארכת התוקף שלהם. בכך התאפשרה פעילות אכיפה מאוחרת נגד בנייה בלתי חוקית חדשה.

מנהל הרשות לאכיפה במקרקעין, אבי כהן: "דוח זה המסכם את פעילות הרשות בשנת 2023 מבטא את פעילותה השוטפת של הרשות עד שמחת תורה וכן את הפעילות הייחודית שיזמה הרשות לאחר שמחת תורה על מנת לסייע ולתרום מהידע והניסיון הייחודי של עובדיה לשיקום וסיוע לאנשי העוטף – פרויקט 'עוד אבנך'. חרף הרבעון האבוד, הצליחה הרשות לאכיפה לשמר את המגמות החיוביות שאפיינו את השנים האחרונות מאז תיקון החוק, מה שמעיד על כך שהנורמה הציבורית משתנה והציבור מבין את הערך שבהקפדה על החוק".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הרשות לאכיפה במקרקעיןעבירות בנייההוועדה המקומית תל אביבבני ברקאבי כהן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...