460 אלף דירות במרכז; מדיניות תכנון חדשה לאורך צירים מרכזיים

הוועדה המחוזית אישרה מדיניות חדשה לתכנון עירוני, סביב צירי תחבורה ולצד תחנות הסעת המונים •  "ראייה ששמה את הולכי הרגל ומשתמשי התחבורה הציבורית במרכז"

שיתוף הכתבה
מדיניות תכנון חדשה לאורך צירים מרכזייםמדיניות תכנון חדשה לאורך צירים מרכזיים

שינוי רב משמעות בתפיסת התכנון והפיתוח של הוועדה המחוזית תל אביב - ותוספת של מאות אלפי יחידות דיור עד 2040: הוועדה אישרה היום מדיניות חדשה לתכנון עירוני, שמטרתה לספק מענה לתוספת יחידות דיור הצפויה בעיר ולמגוון גדול של אוכלוסיות. זאת, כפי שהגדירה הוועדה, "תוך פיתוח מרחבים עירוניים איכותיים, הנשענים על תשתית מערכת הסעת המונים, מתוך ראייה תכנונית ששמה את הולכי הרגל ואת משתמשי התחבורה הציבורית במרכז". 

מהוועדה נמסר כי המדיניות, שהוכנה על ידי לשכת התכנון המחוזית, נגזרת ממהלך כולל שמוביל מנהל התכנון לפיתוח הנשען על מערכות הסעת המונים. המדיניות תאפשר הכנת תוכניות מפורטות בסמוך לצירי התחבורה הציבורית המרכזיים, בהתאם ליעד התכנון שקבעה התוכנית האסטרטגית שמוביל המנהל - תכנון של 460,000 יחידות דיור במחוז תל אביב, שייתנו מענה ל-2.5 מיליון איש עד שנת 2040, מספר המבטא הכפלה של אוכלוסיית התושבים במחוז. 

אחד העקרונות הבולטים ביותר המאפיינים את המדיניות החדשה הוא עקרון תכנון שוויוני מוטה תחבורה (E.T.O.D - Equitable Transit Oriented Development), שמשמעותו כי בכל תוכנית בקרבת צירי מתע"ן ותחנות מתע"ן (מערכות תחבורה עתירת נוסעים) יוקצו כמחצית מסך הדירות לטובת דיור חברתי. הכוונה היא לדירות קטנות, בשטח קטן מ-65 מ"ר, לדיור להשכרה ארוכת טווח, לדירות רווחה ולדירות עם תקן חניה אפס. זאת, במטרה למנוע את הרחקתן של אוכלוסיות התלויות בתחבורה הציבורית בעקבות עליית מחירי הדיור בסביבת המתע"ן.

המדיניות שמובילה הוועדה המחוזית תל אביב, מסתמכת על קידום מואץ של תשתיות להסעת המונים - שלושה קווי הרכבת הקלה (האדום, הירוק והסגול); שלושה קווי מטרו חדשים; הוספת מסילות רכבת באיילון; ויצירת נתיבי העדפה רבי קיבולת לאוטובוסים. 

המדיניות מעודדת צפיפות גבוהה לאורך צירי הסעת המונים, כפי שעולה מתוכניות המתאר המקודמות כיום ומתוך השוואה עם נתונים מסוג זה במקומות רלוונטיים בעולם. נוסף על כך, מסמך המדיניות מאתר מתחמים בעלי חשיבות מטרופולינית (לדוגמא ציר ז'בוטינסקי ברמת גן, ציר יוספטל-המלאכה בבת ים-חולון וסביבות תחנות הרכבת על האיילון) ומתחמים סמוכים לקווי המטרו שהתווספו למרחב בעת האחרונה. 

לצד אלו, המדיניות מעודדת עירוב שימושים לחיזוק העירוניות, ייעול השימוש בקרקע הנגישה למתע"ן, יצירת מוקדי תעסוקה ומגוון שירותים ציבוריים כגון מרפאות, גני ילדים, מוקדי תרבות ופנאי בנגישות לתחנות המתע"ן ושיפור הנגישות לציר ולתחנות המתע"ן, אשר בסביבתן ייווצרו מרחבים עירוניים תוססים ואינטנסיביים.

המדיניות החדשה שמה דגש במרחב הציבורי ובעיצובו. בין היתר מוגבל שטח הבסיס (תכסית) של מגדלים מתוכננים, על מנת להשיג רחובות מוארים ו"מאווררים" יותר. כמו כן, המדיניות מעודדת יצירת חזיתות פעילות של מסחר ושימושים ציבוריים כלפי הרחוב, ונטיעת עצי צל כדי לייצר סביבה עירונית מעודדת הליכה ברגל ונסיעה באופניים בדרך אל תחנות התחבורה הציבורית ומהן.

יו"ר הוועדה המחוזית, אדריכלית דניאלה פוסק, ציינה כי "המדיניות החדשה מהווה כלי תכנוני אשר מציף את ההזדמנויות לפיתוח עירוני איכותי המבוסס על נגישות ועל קישוריות תושבי המטרופולין לתעסוקה, לשירותים, למסחר ולמגורים, תוך שימת דגש על מתן מענה לכל שכבות האוכלוסייה ויצירת תנאים של נוחות אקלימית במרחב הציבורי. המדיניות, שזכתה לשבחים רבים במהלך הדיון, תוצג בוועדות המקומיות ותפורסם לציבור. הוועדה המחוזית תתכנס בעוד כשישה חודשים ותעדכן אותה לאור התייחסויות אם יידרש".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:דניאלה פוסקהוועדה המחוזית לתכנון בנייה תל אביבתוספת יחידות דיורהרכבת הקלה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...