חשיפה: מחלוקת חריפה ברשות מקרקעי ישראל סביב 1,300 דירות ליד רעננה

כחלון: הסדר הקרקעות עם אמי"ת כפר בתיה הובא לאישור "בלב כבד" • העתקת ביה"ס לטובת בניית דירות גררה ויכוח חריף בין מנהל רמ"י לחשב

שיתוף הכתבה
דירות ליד רעננהדירות ליד רעננה

מחלוקת חריפה במועצת מקרקעי ישראל בין חשב רשות מקרקעי ישראל דקל כהן לבין מנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון, סביב ההסדר להעתקת בית הספר החקלאי בכפר בתיה שליד רעננה, במטרה לבנות על שטח בית הספר 1,300 דירות. לראשונה אנחנו מגלים, כי ההסכם אושר במועצת מקרקעי ישראל בסוף דצמבר 2018, לאחר שיו"ר המועצה, שר האוצר משה כחלון, הצהיר במועצה מפורשות כי הוא "מביא את הנושא להצבעה בלב כבד", על רקע ההסתייגות החריפה של כהן (שאינו חבר במועצה).

בית הספר החקלאי בכפר בתיה מנוהל על ידי עמותת רשת אמי"ת (נשי אמי"ת), המחזיקה בקרקע בבעלות ובחכירה מהמדינה. על מנת לאפשר הקמה של 1,300 דירות על הקרקע, קידמו בשנים האחרונות הרשת והנהלת רמ"י הסדר להעתקת בית הספר, במסגרתו תשלם המדינה לרשת החינוכית סך של 95 מיליון שקל – מתוכם 65 מיליון שקל ישולמו ישירות על ידי רמ"י, והשאר ישולמו על ידי משרד האוצר.  

[quote]

תמלול הדיון במסגרתו אושר ההסדר בדצמבר האחרון, שנחשפים פה לראשונה, מלמדים על הוויכוח החריף של מנהל רמ"י עם החשב של הרשות. כהן, רואה חשבון ועורך דין בהשכלתו, מחה על כך שלמרות שהיחס של קרקעות המדינה אל מול הקרקעות הפרטיות עומד על יותר מ-15% (כ-120 דונם בבעלות פרטית ו-27 דונם בבעלות המדינה), המדינה תקבל הכנסות של כ-7% בלבד מהתמורה על הקרקע – כ-186 מיליון שקל, מהם היא תשלם 95 מיליון שקל לרשת אמי"ת בשל "עלויות העתקה". זאת, מול הכנסות של 1.1 מיליארד שקל הצפויות להגיע לרשת נשי אמי"ת משיווקי הקרקעות. בימים האחרונים הוסר משום מה תמלול הדיון מאתר רמ"י. 

על פי התמלול, כהן הדגיש כי "מדובר במוסד ציבורי, שלפי הכללים, סביר מאוד להניח שיהיה לו פטור מהיטל השבחה וסביר מאוד להניח שיהיה לו גם פטור ממס שבח. הווה אומר, שקרוב לוודאי שהכנסות של 1.1 מיליארד שקל יניבו גם רווח קרוב לכמה מאות מיליונים בוודאות. במצב הנכנס (טרום ההסדר), היתה עמותת נשי אמי"ת עם קרקע בבעלות פרטית עם ייעוד מוסד, כשהשווי שלה היה אולי כמה עשרות מיליונים, ובמצב היוצא, היא מקבלת סדר גודל של 1.1 מיליארד שקל במינימום".

שמרון תקף במילים קשות את כהן: "זה חוכמה מאוד מאוד קטנה, אחרי שמנהלים פה הליך במשך 6 או 7 שנים, כולל הליכים בבתי המשפט של תביעות לאחר שרשת אמי"ת בכלל טענה שהיא הבעלים של הקרקע הזאת, ואחרי שנעשו פה בדיקות במשך שבעה ימי נקיים, לבוא ולהגיד, 'אני במשא ומתן הייתי אולי מוציא משהו יותר טוב'. יש פה 300 יחידות דיור שאנחנו כרגע לא יכולים לעשות איתן שום דבר, כי  יושב שם חוכר שהוא מחזיק בחוזה חכירה כדין והוא מבצע את מטרת החכירה על פי חוזה, ואם אנחנו לא נגיע איתו להסדר שמממן לו את עלויות ההגירה שנבדקו על ידינו עד דק, לא היה קורה שום דבר". לדברי שמרון, הטענות של כהן הן "שטויות במיץ עגבניות. כל גורמי המקצוע ברמ"י חושבים שההסתייגויות של החשב הן לא נכונות, נובעות מחוסר הבנה טוטאלי של הליכי התכנון והבנייה, של הליכים שמאיים, של עסקאות ברמ"י, גיבוב של מספרים חסרי משמעות שאין להם שום אחיזה במציאות".

יאיר פינס, המשנה למנכ"ל ומנהל החטיבה העיסקית, הדגיש בדיון כי "הקרקע היא מנוף לפיתוח, ובהסדר הזה אנחנו קודם כל מייצרים הגדלת היצע כללי לטובת הורדת מחירי הדיור באזור המרכז".

כאמור, בסופו של הדיון הטעון החליט השר כחלון להביא את הנושא להצבעה בפני המועצה, שם היא אושרה פה אחד. כחלון הדגיש כי הוא היה מעדיף "לאשר את ההסדר מבלי לאשר את המספרים", אולם לאחר שמנהל רמ"י טען כי לא ניתן להפריד בין השניים, וכדי "להניע את המערכת", ההסדר אושר במועצה.

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלמשה כחלוןהיטל השבחהעדיאל שמרוןמועצת מקרקעי ישראליאיר פינספטור מס שבחחשב רשות מקרקעי ישראלדקל כהן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...