עוד 50 אלף דירות ותוספת 800 אלף מ"ר לתעסוקה: אושרה להפקדה תוכנית המתאר של ת"א
תוכנית תא/5500 נועדה להגדיר את מסלול הפיתוח של העיר בעשורים הבאים ושמה דגש על הפיתוח סביב תחנות המטרו העתידיות. באזורי המע"ר הסמוכים לאיילון ובסבידור לא תהיה הגבלת בנייה, לעומת יד אליהו והתקווה שם היא תוגבל לעד 9 קומות. אוכלוסיית העיר צפויה להגיע לכ-600 אלף עד 2035

עד 600 אלף תושבים ובלי הגבלת קומות בצירים מרכזיים: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, בראשות ערן ניצן, החליטה היום (ד') על הפקדת תוכנית המתאר החדשה של תל אביב-יפו (תא/5500) לשנת 2035. התוכנית נועדה להגדיר את מסלול הפיתוח של העיר בעשורים הבאים, תוך התייחסות לצרכים המשתנים של האוכלוסייה ולתשתיות העירוניות.
תוכנית תא/5500 מהווה עדכון לתוכנית המתאר הקודמת, תא/5000 , ומגיבה לשינויים שהתרחשו בשנים האחרונות. אחד המרכיבים המרכזיים בתוכנית החדשה הוא התאמתה לתוכנית המתאר הארצית למרחב תחנות המטרו (תמ"א 70), כדי לשלב בין פיתוח עירוני לבין נגישות תחבורתית.
על פי התחזיות, אוכלוסיית העיר צפויה להגיע לכ-600,000 תושבים עד שנת 2035. התוכנית החדשה מציעה הגדלת הפוטנציאל התכנוני של העיר, כולל תוספת של כ-50,000 יחידות דיור חדשות, אשר יביאו את העיר להיקף כולל של כ-270 אלף יחידות דיור. התוכנית שמה דגש על דיור מכליל ומגוון, הכולל מעונות סטודנטים, דיור בר השגה, דיור מוגן ודירות קטנות, בהתאם למדיניות הארצית והמחוזית.
התוכנית כוללת הרחבה של שטחי התעסוקה בכ-800 אלף מ"ר, תוך העצמת אזורי תעסוקה מטרופוליניים ושילוב עירוב שימושים במוקדים שונים רחבי העיר. דגש ניתן לפיתוח סביב תחנות המטרו העתידיות, אשר ישמשו מוקדים כלכליים משמעותיים.
התוכנית קובעת הנחיות חדשות לבינוי, כולל היעדר הגבלת הבנייה באזורי המע"ר הסמוכים לאיילון ובסבידור, בעוד שבשכונות כמו שפירא, יד אליהו והתקווה הבנייה תהיה מתונה יותר, 6-9 קומות, כך שהבנייה שאינה במסגרת התחדשות תהיה עד 9 קומות. כמו כן, התוכנית כוללת הרחבה של שטחי ציבור, פתוחים ובנויים, ונגישות הליכתית משופרת למרחבים ולאתרי הטבע העירוניים.
בהתאם לשינויים שהביאה עמה תמ"א 70, התוכנית מתמקדת בחיזוק סביבת תחנות המטרו וקובעת הנחיות להגדלת שטחי פיתוח סביבן. בין היתר, היא כוללת תמהיל עירוב שימושים , תקני חניה מחמירים בסמוך לתחנות המטרו. כמו כן היקף הזכויות בתוכנית בסמוך לתחנות המטרו יגדל משמעותית לעומת תמא/70. עוד התוכנית שמה דגש על הולכי הרגל ותחבורה ציבורית ( מטרו, תחבורה שיתופית, תחבורה חשמלית ועוד) וכוללת הוראות למעבר בטוח ונגישות בין אמצעי התחבורה השונים, מעבר ברגל, אופניים ופריסת מסופי אוטובוסים חדשים.
"מסמך מפתח לעתידה של תל אביב"
יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, ערן ניצן: "התוכנית מהווה בשורה חשובה לעתיד העיר והסביבה. אנו בטוחים כי תוכנית זו תתרום להמשך פיתוחה ושגשוגה של תל אביב כעיר מובילה בישראל ובעולם. תוכנית המתאר מבקשת לאזן בין הצורך בפיתוח וצמיחה לבין השמירה על איכות החיים של התושבים וערכי המורשת של העיר תל אביב. היא שואפת ליצור מרחב עירוני מגוון, תוסס ובר-קיימא, אשר יציע הזדמנויות לכלל תושבי העיר. אנו רואים בתוכנית זו כלי מרכזי למימוש החזון שלנו לעיר תל אביב, עיר אשר תמשיך להתפתח ולשגשג גם בעתיד".
ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "הפקדת תכנית המתאר החדשה לעיר תל אביב-יפו היא אבן דרך חשובה בקידום תכנית המשרטטת את עתיד התפתחות העיר בעשור הקרוב. התכנית ועדכונה היא תוצר של תהליך עבודה ארוך שקיימנו במשך כמעט שני עשורים, שמטרתו לייצר תכנון לטווח רחוק, להיערך לכך שהעיר תכפיל את תושביה בתוך דור ולדאוג לתשתיות הנדרשות לכך.
"התכנית מעניקה מענה לאתגרים העומדים בפני תל אביב-יפו כמרכז המטרופולין הגדול במדינה, תוך שמירה על איכויותיה האורבניות הייחודיות, כדוגמת עירוב שימושים , הרחבת המרחבים הציבוריים המזמינים מעבר גם לצפונה ולדרומה של העיר וכן וודאות ושקיפות תכנונית. עדכון התכנית והתאמתה לחזון העירוני היא עוד צעד לשיפור איכות החיים בתל אביב-יפו בהווה ובעתיד".
מתכנן מחוז תל אביב במינהל התכנון, אדר' ארז בן אליעזר: "ההחלטה להפקיד את תוכנית המתאר הכוללנית של תל אביב היא רגע משמעותי בתהליך התכנון של העיר. תוכנית זו, אשר גובשה במאמץ משותף של צוות תכנון מיומן ומסור, מהווה מסמך מפתח לעתידה של תל אביב, הכולל רכיבים רבים ומגוונים. היא מציעה בית להתפתחות העיר, תוך התייחסות למגוון רחב של נושאים, החל מהתחדשות עירונית ופיתוח שטחים ציבוריים, ועד לשיפור מערכת התחבורה ועידוד חדשנות".
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!
תגובות