המחוזי בחיפה אישר את תוכנית הוותמ"ל להקמת 8,000 יח"ד בעכו

בית המשפט דחה עתירות שהגישו גורמים שונים נגד הליך אישור התוכנית ונגד הפגיעה שתגרום, לטענתם, לחקלאות באזור • "לא נפל פגם בצו ההכרזה או בסמכות הוותמ"ל"

שיתוף הכתבה

בית המשפט המחוזי בחיפה, בראשות השופט נאסר ג'השאן, דחה את העתירות שהוגשו נגד תוכנית הוועדה למתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל) להקמת רובע מגורים חדש בעכו – ולמעשה נתן אור ירוק לקידומה של התוכנית. העתירות הוגשו, בין היתר, על ידי החווה האזורית לניסיונות בגליל המערבי, האדריכל גדי עירון ומטה המאבק לבינוי שפוי. 

מדובר בתוכנית לבניית 8,000 יחידות דיור, לצד שטחי מסחר ותעסוקה, במזרח העיר. העותרים טענו, בין השאר, נגד תהליך ההכרזה של התוכנית והצביעו על פגמים שעלו לטענתם במהלכו. עוד טענו העותרים כי אין זה מתפקידה של הוותמ"ל  לכלול בתוכניות המקודמות על ידיה שטחי מסחר ותעסוקה. 

החווה האזורית לניסיונות הצהירה בעתירתה כי התוכנית מביאה להריסת החווה ולפגיעה קשה בשטחים חקלאיים מעובדים מזרחית לעיר עכו. האדריכל עירון כתב בין היתר כי התוכנית הופקדה ואושרה בניגוד למטרת החוק ולתכליתו, זאת מאחר שמדובר ביישוב חדש ובתכנית שזמן ביצועה יארך שנים רבות, וכי הדבר סותר את מטרת החוק "שהוא בבחינת הוראת שעה ותכליתו אישור מהיר וזריז של תוכניות לשם פתרון מצוקת הדיור".

בפסק הדין ציין השופט ג'השאן כי הוותמ"ל נוסדה על מנת לפתור בעיה ארצית וכי בסמכותה לבחון ולתת מענה לצרכים הכלל עירוניים בראייה כוללת. השופט כתב בפסק הדין: "נראה כי המחוקק צפה כי תהיינה לתוכנית השפעות על העיר כולה, ולא רק על שטח התוכנית, ועל כן יש להותיר בידי הוותמ"ל שיקול דעת לבחינת ההשלכות של התוכנית על העיר כולה ולבחון מה הם שטחי התעסוקה והמסחר הדרושים לעיר כולה. 
אני דוחה את טענות העותרת לפיה אין בסמכות הוותמ"ל לאשר שטחי מסחר בהיקף האמור. באשר למישור שיקול הדעת, אף כאן לא מצאתי עילה להתערבות. בית המשפט אינו 'מתכנן-על' ורשויות התכנון מצאו, כי שטחי המסחר בתוכנית הולמים את צורכי העיר, ומשכך מצאתי שלא להתערב בשיקול דעת רשויות התכנון לגבי שטחי המסחר והתעסוקה".

"לא מצאתי כי נפל פגם בצו ההכרזה או בסמכות הוותמ"ל לקדם את התוכנית על פי החוק", הוסיף השופט. "כמו כן, לא מצאתי כי נפל כל פגם בהליך: החוקר דן בהתנגדויות, ומשכך הוותמ"ל הייתה מודעת להליך והייתה מודעת לטענות חלק מן המתנגדים כי התוכנית אינה ראויה להידון במסגרת המזורזת של החוק, ואף על פי כן החליטה לקדם את התוכנית בהתאם לחוק".

התוכנית להקמת רובע המגורים החדש בעכו קודמה ביוזמת משרד הבינוי והשיכון על ידי משרד קורין אדריכלים ובשיתוף עיריית עכו, ואושרה על ידי הוותמ"ל בינואר 2018. היא ממוקמת מעברו המזרחי של כביש 4, ומשלבת בתוכה גם דירות קטנות ויח"ד לדיור מוגן. היא כוללת בנייה מרקמית של עד 10 קומות, בנייה גבוהה של עד כ-20 קומות ובנייה צמודת קרקע בהיקף מצומצם. בנוסף כוללת התוכנית שטחים לתעסוקה ומסחר, שישולבו בשדרות הראשיות, מבני ציבור, שטחים פתוחים וכיכרות עירוניות שישמשו מוקדים לפעילות עירונית, חברתית וכלכלית. 

בתוכנית נכללת הקמת מחלף בין הכבישים 4 ו-85, הקמת תחנת רכבת חדשה לעיר שתחובר למסילת חיפה-כרמיאל, ושילוב של נתיבי תחבורה עתירת נוסעים - מטרונית - בשדרות הראשיות של הרובע החדש, זאת במטרה לשדרג את מערך התחבורה הציבורית בעיר ולהפחית את התלות בכלי רכב פרטיים. "התוכנית אף כוללת פעולות הסדרה לנחל עכו שנמצא בפאתי הרובע העירוני החדש, בשילוב רצועת שטחים פתוחים", נמסר ממנהל התכנון. "ניתן בה דגש על שבילי הליכה ברגל ורכיבה על אופניים, וכן על חיבורה לעיר הקיימת". 

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את  אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בית המשפט המחוזי בחיפההשופט נאסר ג'השאןותמ"לגדי עירוןמצוקת הדיורמשרד הבינוי והשיכוןדיור מוגן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...