הקבלנים: "יותר מ-800 אלף תושבים בצפון – בדירות ללא ממ"ד"

על רקע המתיחות מתריעה התאחדות בוני הארץ: בחיפה כ-96 אלף דירות ללא ממ"ד, ובק. שמונה 82% לא ממוגנות • "על הממשלה לעודד פרויקטים להתחדשות עירונית בצפון"

שיתוף הכתבה
הקבלנים: "יותר מ-800 אלף תושבים בצפון – בדירות ללא ממ"ד"הקבלנים: "יותר מ-800 אלף תושבים בצפון – בדירות ללא ממ"ד"

התלקחות נקודתית בגבול כבר התרחשה, המתיחות עדיין בשיאה - אך מתברר כי הצפון לא ממוגן מספיק: התאחדות בוני הארץ מתריעה כי יותר מ-800 אלף תושבים בצפון מתגוררים בדירות ללא ממ"ד – כלומר בדירות שאינן ערוכות כראוי למתקפת טילים.

מסקירה שערכה ההתאחדות עולה כי רבות מערי הצפון לא ממוגנות כראוי, וכי שיעור הדירות שאין בהן ממ"ד גבוה בצורה מפתיעה ומדאיגה מאוד. בעיר חיפה, לדוגמה – העיר הגדולה ביותר בצפון ומהערים שחוו כמה ממתקפות הטילים הקשות ביותר במלחמת לבנון השנייה - ישנן כיום כ-96,600 דירות שנבנו ללא ממ"ד, כ-81% מתוך כ-120 אלף דירות בסך הכול – כך על פי הערכות כלכלני ההתאחדות. 

בקריית ים, העיר שבה שיעור הדירות ללא ממ"ד הוא הגבוה ביותר בצפון, כ-82% מהדירות נבנו ללא ממ"ד - 12,800 דירות מתוך כ-15,600. גם בקריית שמונה, אולי העיר המופגזת ביותר מבין ערי הצפון בהיסטוריה הישראלית, השיעור עומד על 82%: ב-6,611 דירות מתוך 8,020 דירות בסך הכול אין ממ"ד. בצפת, עיר שידעה גם היא מתקפות טילים רבות, 81% מהדירות ללא ממ"ד, בדומה לחיפה.

עוד עולה מהסקירה כי בטבריה כ-10,900 דירות לא ממוגנות, המהוות כ-67% מכלל הדירות בעיר; בקריית ביאליק כ-10,600 דירות ללא ממ"ד, המהוות כ-66% מהדירות בעיר; בעפולה כ-10,000 דירות כאלו, כ-54% מהדירות בעיר; בנהריה הסמוכה לגבול הצפוני כ-9,600 דירות ללא ממ"ד,  ובכרמיאל כ-9,100 דירות לא ממ"ד. העיר הממוגנת ביותר בצפון על פי סקירת התאחדות בוני הארץ היא טירת הכרמל, עם 35% 'בלבד' של דירות שאינן ממוגנות.

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ: "על מנת לספק לתושבי הצפון ממ"דים הממשלה צריכה לעודד פרויקטים רבים במסגרת פינוי בינוי ותמ"א 38, שייצרו מרחבים מוגנים בדירות שחסרות אותן. הדבר יתאפשר רק אם יינתנו תמריצים לקבלנים ויזמים בצורה של קרקע משלימה, זיכוי מס (טקס קרדיט) או תמריצים כספיים אחרים שיבטיחו את הכדאיות הכלכלית בפרויקטים האלה. הסקטור הפרטי הוא שידאג למגן את הבתים, בעלות שתהיה מינימלית למדינה".

אלון רחמיאן, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בצפון, ציין כי "הרשויות המקומית בצפון הארץ חייבות ללחוץ על הממשלה כדי למצוא פתרון. לא ייתכן שישנם יישובים שלמים בצפון שיותר ממחצית מהבתים בהם ללא ממ"ד. אם חלילה תקרה מלחמה אנחנו נהיה בקטסטרופה. אני מאמין שהפתרון לכך הוא כמובן בקידום פרויקטים של התחדשות עירונית בעיקר במרכזי הערים הוותיקות. זה לא סוד שליזמים אין תמריץ לבוא ולקדם בצפון פרויקטים מסוג זה, ולכן אני קורא לממשלה ולרשויות המקומית להקצות משאבים ולתמרץ יזמים להגיע לצפון ולקדם פרויקטי התחדשות עירונית".

נור שרגאוי, סמנכ"ל בחברת שרגאוי SBC הבונה פרויקטים רבים בצפון, מסביר כי "היקפי הבנייה באזור הצפון בשנים האחרונות זינקו באופן משמעותי ולכן אנחנו רואים יותר דירות שעומדות בתקן מפני רעידות אדמה והגנה מפני טילים. הבעיה היא שהתחדשות עירונית בצפון איננה כלכלית ליזמים, ולכן תושבים בערים רבות בצפון לא יכולים לזכות לשדרוג המבנים ולשיפור תחושת הביטחון. לפני 20 שנה תושבי הצפון היו מורגלים לרדת למקלטים, אלא שהיום הם לא מספקים מענה מינימלי נדרש. נכון יעשה שר הביטחון עם יורה על קיצור זמנים בביצוע התוכנית למיגון הצפון".

אייל עמיר, מנכ"ל חברת פידמונט אנטרפרייזס הבונה בטבריה: "בעיר טבריה לא הייתה כמעט בנייה חדשה יותר מ-20 שנה. רק בחמש השנים האחרונות החלה תנופת בנייה חדשה בעיר. גם תחום ההתחדשות העירונית בטבריה בחיתוליו. אי לכך, ברוב הדירות בבנייני המגורים בעיר אין ממ"דים. קברניטי המדינה חייבים להתעורר ולדאוג למשוך יזמים לעיר, שירצו להגיע צפונה ולבצע פרויקטים מאסיביים של התחדשות. אם חלילה יהיה ירי טילים לכיוונה של העיר, רוב התושבים ימצאו עצמם ללא מיגון".

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית קריית יםעיריית חיפהממ"דראול סרוגואלון רחמיאןנור שרגאויאייל עמירהתאחדות בוני הארץ
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...