אושר: היקב בראשל"צ יהפוך למתחם עם 300 יח"ד, מסחר ותעסוקה

הוועדה המחוזית מרכז אישרה להפקדה את התוכנית, שהבינוי בה יהיה עד 30 קומות – ולא 44 קומות בתוכנית הוועדה המקומית • יינתן דגש רב בשימור המבנים ההיסטוריים

שיתוף הכתבה
DepositphotosDepositphotos

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז שבמנהל התכנון, בראשות שירה ברנד, אישרה להפקדה היום (ה') את תוכנית מתחם היקב בראשון לציון. התוכנית ממוקמת במרכז העיר, מול בניין העירייה, בשטח של כ-37 דונם אשר בו הוקם היקב ההיסטורי של העיר בסוף המאה ה-19 על ידי הברון רוטשילד. 

התוכנית כוללת הקמת שני מגדלים בגובה של 25 ו-30 קומות, בעירוב שימושים של  מגורים, מסחר ותעסוקה, שבהם יוקמו כ-300 יחידות דיור - מחציתן עבור דירות קטנות. נוסף על כך, התוכנית כוללת מגדל של עד 30 קומות שבו יהיו מבני ציבור ו-250 דירות עבור דיור מוגן, כולל מחלקה סיעודית, מבנה של 9 קומות שישמש עבור שטחי תעסוקה, מבנה של 3 קומות לשטחי ציבור על רחוב הכרמל ומבנה למגורים בן 8 קומות בשטח הצמוד לרחוב טיומקין. 

כמו כן, הוועדה שמה דגש גדול מאוד בשילובם של מבני היקב ההיסטוריים בתוכנית ובשימורם, והציבה תנאים רבים הקשורים בעניין זה, על מנת להבטיח בראש ובראשונה ביצוע עבודות הצלה וייצוב למבנים, וביצוע שימור בפועל. לפיכך, הגשת בקשה להיתר לעבודות הצלה וייצוב המבנים לשימור יהווה תנאי למתן תוקף לתוכנית, וכל עוד לא יושלמו עבודות אלו עד שנתיים מיום אישור התוכנית, יבוטלו זכויות הבנייה המוקנות מתוקף התוכנית. 

נוסף על כך, הותנה היתר הבנייה הראשון לבנייה חדשה במתחם בהוצאת היתר בנייה לשימור מלא של מבני היקב המרכזי. בתחום המתחם לשימור לא תותר בנייה חדשה בתת-הקרקע או חפירת מרתפי חניה, זאת כדי שלא ייפגעו חזיתות המבנים לשימור. בהקשר זה, הוועדה המחוזית הוסיפה וקראה לוועדת השימור של הרשות המקומית שתבחן את הצורך בביצוע מיידי של עבודות תחזוקה במבנים לשימור, ושבמידת הצורך תפעיל את סמכותה בהתאם לסעיף 14 לתוספת הרביעית ותבצע את עבודות השימור בעצמה. עוד נציין כי המבנים במתחם לשימור ישמשו למסחר ותעסוקה.

יש לציין שהוועדה המקומית לתכנון ובנייה בראשון לציון הגישה למחוזית תוכנית רחבה יותר, שבה הבינוי נקבע על גובה מקסימלי של 44 קומות, אך הוועדה המחוזית צמצמה זאת. כמו כן, הוועדה המחוזית ביקשה להגדיל את שטחי הציבור מ-900 מ"ר ל-8,000 מ"ר. 

בהחלטתה ציינה הוועדה כי "מדובר בבינוי המתאים למקומה המרכזי של התוכנית, בלב העיר, מול בניין העירייה ועל תוואי קו הרכבת הקלה. עירוב השימושים יאפשר למקום להוות מפגש תוסס במשך שעות רבות וינגיש את המבנים ההיסטוריים למגוון אוכלוסיות". 

יו"ר הוועדה המחוזית מרכז שירה ברנד ציינה כי "מטרת התוכנית, בראש ובראשונה, היא לדאוג לשימור המבנים המרשימים, לפתיחתם ולהנגשתם לציבור הרחב, זאת בד בבד עם התאמת הבינוי למקום האסטרטגי שלהם בלב העיר ראשון לציון, וליצירת מקום בעל פעילות מגוונת ומוקדי עניין אשר יזמינו קהל גדול להכיר וליהנות מאתר המורשת הייחודי".

מתחם היקב, שהקמתו החלה בסוף המאה ה-19, הוא אתר מורשת בעל חשיבות ברמה הארצית, ומהווה חלק בלתי נפרד מסיפור התפתחותה ההיסטורית והאורבנית של ראשון לציון. היקב נחשב למפעל התעשייה המודרני הראשון בארץ ישראל, וסיפורו ההיסטורי משקף את סיפורה של ההתיישבות הציונית בארץ ישראל. 

המתחם מורכב ממגוון מבנים אשר הוקמו בתקופות שונות, ומהווים אוסף נדיר של שיטות וטכנולוגיות בנייה שונות, מסוף המאה ה-19 ועד לשנות ה-50 של המאה ה-20. בחלק מהמבנים, ובמיוחד במבנה המרכזי של היקב, השתמרו אולמות וחללי פנים מרשימים וייחודיים בגודלם ובאיכותם, המשקפים את תפקודם התעשייתי ואת היכולת הטכנולוגית הגבוהה שבה נבנו.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית ראשון לציוןשירה ברנדמתחם היקב בראשון לציוןהוועדה המחוזית לתכנון ובניה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...