"עקרונות להסכמי מסגרת עם הרשויות המקומיות כבר מוכנים"

סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, עינת גנון, דיברה באירוע פסגת הנדל"ן על העדכונים האחרונים בתחום • "ישנה הסכמה עקרונית להארכת תוקף הוותמ"ל"

שיתוף הכתבה
עינת גנון - סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירוניתעינת גנון - סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית

סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית נשאה הבוקר (ה') דברים בכנס פסגת הנדל"ן של מרכז הנדל"ן , סביב נושא ההתחדשות העירונית והחידושים האחרונים בתחום – על רקע, כמובן, הכרזת המועצה הארצית לתכנון ובנייה על מועד תפוגת תמ"א 38 באוקטובר 2022.

"ההתחדשות העירונית תהיה ב-2020 בגדול – הכול צריך להיות הרבה יותר גדול", אמרה גנון. "אם לא נעשה הרבה יותר, לא נוכל לעמוד ביעדים שקבעה הממשלה - תוספת של 1.5 מיליון דירות עד 2040, יעדי תכנון 2.6 מיליון יח"ד ומתוכן שליש בהתחדשות עירונית. יש הרבה עבודה, וצריך לעבוד בגדול - לתכנן ולבצע הרבה יותר בגדול, להגדיל משמעותית את תקציב הרשות ולבצע תיקוני חקיקה שהשפעתם על השוק תהיה גדולה מאוד.

הנטייה היום היא לתכנן תוכניות גדולות – נטייה גם מצד יזמים, גם מצד רשויות מקומיות וגם מצד הממשלה. החשיבות היא, בעת בחינת פרויקט חדש, לבחון זאת בראייה הרבה יותר גדולה מאשר המתחם הבודד".

גנון פירטה גם על המהלכים שביצעה הרשות, כהיערכות לעידן החדש בתחום ההתחדשות העירונית: "כבר הגשנו הצעה לתקציב ל-2020 ול-2021, שכן ללא תקציב לא נוכל לעשות את ה'יותר' הזה - לא נוכל לעשות יותר תוכניות, לא נוכל לעזור לרשויות המקומיות. כמו כן, כבר כעת מוכנים עקרונות להסכמי מסגרת להתחדשות עירונית מול הרשויות המקומיות – הסכמים שונים במהותם מהסכמי גג רגילים, שמושתתים על הקרקע. בהסכמי התחדשות עירונית נדרש תקצוב ישיר, וזו בעצם מהות השינוי.

באשר לקידום ההתחדשות העירונית בפריפריה, ניהלנו דיונים עם האוצר לגבי הקמת קרן להתחדשות עירונית, ושמענו שמענו נכונות ממפעל הפיס להעביר תקציבים לפריפריה. אנחנו במקביל נערכים עם תכנון, כדי שלא נגיע ליום שבו יגיע הכסף - ולא נהיה מוכנים עם פרויקטים. כך נוכל לרתום את התקציבים לעניין ברגע שיתקבלו".

"התרומה של הוותמ"ל משמעותית"

גנון דיברה במהלך הרצאתה על התרומה של הוותמ"ל להתחדשות העירונית, ועל המשך פעילותה בעתיד הקרוב: "ישנה הסכמה עקרונית להאריך את תוקף הוותמ"ל לטובת פרויקטים להתחדשות עירונית, ונשקלת האפשרות להוריד את מספר יחידות הדיור אל מתחת ל-500, כדי שייכנסו יותר תוכניות. אני שמחה מאוד לומר שהתרומה של הוותמ"ל לתוספת יחידות דיור בהתחדשות עירונית  משמעותית מאוד.

אנחנו עמלים בימים אלו על סדרה של תיקוני חקיקה שיגבירו את הוודאות בתחום. לאחרונה ניסחנו עשרה עמודי הצעות לתיקוני חקיקה – אני מניחה שלא כולם יעברו, אך כמה מהם עשויים לעבור כבר בחוק ההסדרים הקרוב - תלוי כמובן במה שתאמר הכנסת".

לפני סיום התעכבה גנון גם על נושא הסכם המדף לפינוי-בינוי שפרסמה הרשות לאחרונה, ועורר מחלוקת רבה. "ישבנו על ניסוח ההסכם הזה במשך עשרות שעות", סיפרה גנון, "ואנחנו חושבים שנתנו לשוק כלי מאוזן מאוד. העלינו אותו לאתר לפני כשבוע – וכבר היו לו אלף הורדות. זה מוצר שאני חושבת שיעשה רק טוב לשוק, ועדיין, אם יש הערות נשמח לקבל כאלו.

בתחילת הדרך חשבתי שאני צריכה להיות כל הזמן בכובע של מגינת הדיירים, והבנתי שאם אמשיך לתפקד רק בכובע הזה לא יהיו עסקאות. ביצענו שינוי חשיבה ובאמת הפקנו הסכם מאוד מאוזן. ברור לי שיש מי שיגיד שאפשר לעשות את זה אחרת, אבל ההסכם הזה פתוח מאוד. הוא לא אמור לקבוע תמורות ולוחות זמנים מפורטים, אבל כן להסביר מה הם הפרמטרים כדי שהעסקה תהיה הגונה".

לניתוח הסכם המדף בעזרת עו"ד ענת בירן - לחצו כאן

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן
אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עינת גנוןותמ"לדן קצ'נובסקימיכאל אסף
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...