היקף המשכנתאות: הנתונים מנוכי עונתיות – הגבוהים מאז יולי 2015

ההיקף באוקטובר אומנם ירד משמעותית, אך זאת בעיקר על רקע החגים • בניכוי השפעה זו ההיקף עומד על כ-6 מיליארד שקל, על רקע הירידה בריבית הריאלית ל-1.2%

שיתוף הכתבה
בניכוי עונתיות - היקף המשכנתאות הגבוה בעשור האחרון לפחות (שאטרסטוק)בניכוי עונתיות - היקף המשכנתאות הגבוה בעשור האחרון לפחות (שאטרסטוק)

חודש אוקטובר מציג ירידה משמעותית בהיקף המשכנתאות – אך בניכוי עונתיות מדובר בשיעור הגבוה ביותר אי פעם, לצד חודש יולי 2015. על פי נתוני בנק ישראל עמד היקף המשכנתאות באוקטובר – חודש עמוס בחגים, יש להזכיר – על 4.39 מיליארד שקל, זאת לעומת 5.679 מיליארד שקל בחודש ספטמבר ושיא של 6.668 ביולי. נתונים אלו משקפים הפרש של יותר מ-30% בהיקפי המשכנתאות בין יולי לאוקטובר 2019.

עם זאת, יש לזכור כמובן כי היקף המשכנתאות הנמוך מושפע מהעובדה שחודש אוקטובר היה חודש עמוס בחגים – ומסורתית בחודשים אלו היקפי המשכנתאות נמוכים. בניכוי העונתיות, הנתונים נראים אחרת לגמרי: על פי נתוני בנק ישראל, הנתונים הללו משקפים היקף משכנתאות של 6 מיליארד שקל באוקטובר – הנתון הגבוה ביותר בעשור האחרון, לצד השיא שנרשם ביולי 2017. למעט חודש זה, לא נרשם בשום חודש היקף משכנתאות מנוכה עונתיות של 6 מיליארד שקל או למעלה מזה. נציין עוד כי גם היקף המשכנתאות שנמצאות בפיגור של יותר מ-90 יום עלה באוקטובר, חודש רביעי ברציפות.

באשר לנתונים המוחלטים הנמוכים יחסית באוקטובר, גם אם נשווה אותם לנתוני חודשי החגים בשנים שעברו, נגלה מגמה דומה: כך, בספטמבר 2018 היקף המשכנתאות הסתכם ב-3.268 מיליארד שקל, לעומת 5.677 מיליארד שקל בחודש שקדם לו. בספטמבר ואוקטובר 2017 עמדו ההיקפים על סביבות 3.9 מיליארד שקל, לעומת 4.67 מיליארד שקל בחודש אוגוסט – כך שהמספרים צפויים לזנק מעלה כבר בחודש הבא.

נציין עוד כי הריבית הריאלית המשוקללת על המשכנתאות ירדה החודש ל-1.2%, לאחר שבחודש שעבר עמדה על 1.3%. הריבית הריאלית נמצאת במגמת ירידה מאז תחילת 2019: בינואר השנה היא עמדה על 1.9%, ומאז ירדה בהתמדה – תהליך מתמשך אשר מושפע כעת, בין היתר, מהציפיות להורדה נוספת בריבית בנק ישראל, שהחודש נותרה בעינה על 0.25%.
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ריבית בנק ישראלהיקף המשכנתאותנתונים מנוכי עונתיותריבית המשכנתאות
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...