6 עסקאות פינוי-בינוי שנחתמו הוכרזו כבטלות

הממונה על פניות הדיירים ברשות להתחדשות עירונית, עו"ד תמר עדיאל זכאי, פסקה על ביטול ההסכמים לאחר שמצאה כי תלונות דיירים שהוגשו היו מוצדקות

שיתוף הכתבה
6 עסקאות בוטלו. "החלטות הממונה מהוות ראיה לכאורה בבית המשפט" (שאטרסטוק)6 עסקאות בוטלו. "החלטות הממונה מהוות ראיה לכאורה בבית המשפט" (שאטרסטוק)

הממונה על פניות הדיירים ברשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עו"ד תמר עדיאל זכאי, קבעה לאחרונה כי 6 עסקאות פינוי-בינוי שעליהן חתמו דיירים עם יזם, בטלות - על רקע "החתמה פוגענית". מדובר בסדרה של החלטות שניתנה במסגרת בחינת 14 עסקאות פינוי-בינוי שעליהן התלוננו דיירים.

מהרשות להתחדשות עירונית נמסר כי הממונה על פניות דיירים מטפלת מאז כניסתה לתפקיד בעשרות פניות של דיירים (בעלי דירה ומחזיקים בדירה במיזם להתחדשות עירונית), ביניהן פניות של דיירים המבקשים להשתחרר מחבותם על פי עסקאות פינוי-בינוי שעליהן חתמו עם יזמים. "מדובר בפניות המוגשות, על פי רוב, על ידי דיירים שאינם דוברי עברית או שהעברית בפיהם חלקית", כך מוסרים מהרשות, "ושאינם יודעים לקרוא ולכתוב בעברית, הטוענים כי לא היו מודעים למשמעותם ותוכנם של המסמכים (ההסכמים) עליהם חתמו".

עו''ד תמר עדיאל זכאיעו''ד תמר עדיאל זכאי

כך, חמישה מן הדיירים שבעניינם ניתנו ההחלטות לביטול העסקאות הלינו על כך שהוחתמו על הסכם הכתוב בשפה העברית, על אף שאינם מתמצאים בשפה, זאת בלא שניתן להם הסבר בשפתם - אמהרית או רוסית, על אודות עיקרי המסמך עליו התבקשו לחתום. הדיירים טענו בפני הממונה על פניות הדיירים כי לא הבינו שהם חותמים על הסכם מכר מקרקעין שמכוחו הם מחויבים למכור את דירתם, וסברו שמדובר אך במסמך ראשוני שענייננו הסכמה לקידום הפרויקט. 

דיירים טענו שהוחתמו כולם על דף נפרד שאינו מהווה חלק אינטגרלי ממסמכי העסקה, ובו טבלה שבה מצוינים פרטי הדיירים ומספר הדירה, ולצד אלה החתימה. הממונה קבעה כי לדרך ההחתמה המתוארת אין כל דמיון לדרך שבה נהוג לחתום על הסכם כה משמעותי כמו הסכם מכר דירה.

טענות נוספות שהעלו דיירים הן כי לא קיבלו עותק של מסמכי העסקה (מסמכי הסכם המכר) בסמוך לחתימתם עליה. נוסף על כך, טענו הדיירים שהוחתמו כולם על דף נפרד שאינו מהווה חלק אינטגרלי ממסמכי העסקה, ובו טבלה שבה מצוינים פרטי הדיירים ומספר הדירה, ולצד אלה החתימה. הממונה קבעה כי לדרך ההחתמה המתוארת אין כל דמיון לדרך שבה נהוג לחתום על הסכם כה משמעותי כמו הסכם מכר דירה. הפנייה השישית במספר, אשר הוגשה על ידי דיירת דוברת עברית, עוסקת בדרך החתמה זו.  

נושא הייצוג המשפטי נדון אף הוא במסגרת ההחלטות, שכן הדיירים טענו כי בעת החתימה על העסקה הם כלל לא היו מודעים לכך שהם חותמים על מסמך בפני עורך דין, ו-ודאי שלא היו ערים לכך שמדובר בעורך דין שמתיימר לייצגם לעניין העסקה, משום שלא הסמיכו את אותו עורך דין לכך. טענות אלה התקבלו גם הן על ידי הממונה. ב-8 פניות נוספות, שהוגשו על ידי דיירי אותו פרויקט, קבעה הממונה כי לא שוכנעה שמדובר בעסקאות בטלות או בעסקאות הניתנות לביטול על פי דיני הטעות או ההטעיה. 

ההחלטות עתידות לסייע לדיירים לבטל התקשרויות פוגעניות. ככאלו, הן מהוות צעד משמעותי אשר יבטיח התנהלות ראויה והוגנת בעסקאות התחדשות עירונית , וישים קץ לתופעות של ניצול לרעה של חולשת הדיירים, במקומות המשוועים יותר מכל לקיומם של פרויקטים כאלו"

יש לציין כי הרשות פועלת לצד משרד המשפטים לטובת פרסום החלטות הממונה על פניות הדיירים באתר האינטרנט של הרשות. בשלב ראשון יפורסמו ההחלטות ללא פרטי הגורמים הנוגעים בדבר.

מהרשות נמסר עוד כי החלטות הממונה מהוות ראיה לכאורה בבית המשפט, "ועתידות לסייע לדיירים לבטל התקשרויות פוגעניות. ככאלו, הן מהוות צעד משמעותי אשר יבטיח התנהלות ראויה והוגנת בעסקאות התחדשות עירונית , וישים קץ לתופעות של ניצול לרעה של חולשת הדיירים, במקומות המשוועים יותר מכל לקיומם של פרויקטים כאלו".
 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתהממונה על פניות הדיירים ברשות הממשלתית להתחדשות עירוניתעו"ד תמר עדיאל זכאיפינוי בינוי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...