לראשונה: יותר דירות נמכרו בסבסוד ממשלתי מאשר בשוק החופשי

בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2019 נמכרו בסבסוד ממשלתי 3,400 דירות חדשות, ובשוק החופשי – 3,100 בלבד • בספטמבר נמכרו לראשונה יותר מ-2,000 דירות במחיר למשתכן

שיתוף הכתבה
מספר הדירות החדשות שנמכרו במחיר למשתכן בשיא חודשי (שאטרסטוק)מספר הדירות החדשות שנמכרו במחיר למשתכן בשיא חודשי (שאטרסטוק)

קיפאון בשוק החופשי וצמיחה בעסקאות בסבסוד ממשלתי? כך זה נראה, גם על פי נתוני סקירת ענף הנדל"ן למגורים לחודשים ספטמבר-אוקטובר 2019 שביצע אגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, וגם על סמך נתונים קודמים. על פי הנתונים שמתפרסמים היום (ג'), בצמד החודשים נמכרו 3,100 דירות חדשות בשוק החופשי, לעומת 3,400 במסגרת סבסוד ממשלתי – וזוהי הפעם הראשונה שבה הסבסוד הממשלתי עולה על השוק החופשי מבחינת מספרי הדירות החדשות שנמכרו.

על פי הסקירה של אגף הכלכלנית הראשית, בחודשים ספטמבר-אוקטובר נרכשו 15,900 דירות, עלייה של 18% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. גידול חד זה נובע בעיקר ממכירות במסגרת מחיר למשתכן , אשר הכפילו עצמן בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בניכוי המכירות המסובסדות עומד הגידול במספר העסקאות בשוק החופשי בחודשים ספטמבר-אוקטובר על 4% בלבד. עוד עולה מהנתונים כי בחודש אוקטובר נרכשו 6,300 דירות בלבד, ירידה של 23% בהשוואה לאוקטובר אשתקד, אך נתון נמוך זה (מהחלשים בשנים האחרונות) נובע בין היתר ממיעוט ימי העבודה באוקטובר השנה, בשל חגי תשרי.

כאמור, סך הדירות החדשות שנמכרו בשוק החופשי בחודשים ספטמבר-אוקטובר עמד על 3,100 דירות, עלייה מתונה של 2% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. סך הדירות שנמכרו במסגרת מחיר למשתכן בחודשים אלו, לעומת זאת, מהווה גידול של 122% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בולט במיוחד חודש ספטמבר, שבמהלכו חצה לראשונה רף מכירות מחיר למשתכן את הרמה החודשית של אלפיים דירות: 2030 דירות נמכרו בחודש זה במסגרת מחיר למשתכן - רמה הגבוהה ב-30% משיא המכירות הקודם שנרשם בחודש מרץ האחרון. מספר זה היווה יותר ממחצית (53%) מכלל הדירות החדשות שנמכרו באותו חודש.

באזורי ירושלים, חיפה ובאר שבע היוו המכירות המסובסדות של דירות חדשות כ-70% מסך הדירות החדשות שנמכרו בספטמבר. יש לציין כי גם בחודש אוקטובר נרשמה רמה גבוהה יחסית של מכירות במסגרת מחיר למשתכן , כ-1,300 דירות, בפרט לאור מיעוט ימי העבודה באותו חודש. משקלן בסך הדירות החדשות שנמכרו באותו חודש עמד על 50%.

בהכללת המכירות בסבסוד ממשלתי הגיע מספר העסקאות למכירת דירות חדשות בחודשים ספטמבר-אוקטובר לכ-6,500, גידול חד של 42% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בשוק החופשי הוביל פלח השוק של דירות יד שנייה את הגידול בעסקאות בשוק החופשי בחודשים אלו, עם עלייה של 5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

משפרי הדיור מתקשים למכור את דירתם הראשונה

הרכישות של דירה ראשונה הסתכמו בחודשים ספטמבר-אוקטובר ב-8.9 אלף דירות. מתוך סך זה,  5.5 אלף דירות נרכשו בשוק החופשי, בדומה לרמתן בתקופה המקבילה אשתקד. בפילוח גאוגרפי נמצא כי באזור המרכז גדלו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ב-13%, ושיעור גידול דומה נרשם באזור חיפה. מנגד בולטים אזורי נתניה ורחובות עם ירידה חדה ברכישות אלו, בשיעור של 18% ו-10% בהתאמה. 

רכישות משפרי הדיור בחודשים ספטמבר-אוקטובר הסתכמו ב-5.3 אלף דירות, עלייה של 9% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. בפילוח גאוגרפי בולט אזור רחובות, עם גידול של 23% ברכישות משפרי הדיור, זאת בין היתר על רקע שיעור גבוה יחסית של משפרי דיור באזור זה הרוכשים דירה טרם שמכרו את דירתם הקודמת. 

מספר "חודשי המדף" של הדירות הנמכרות על ידי משפרי הדיור, כאלו שהקדימו לרכוש דירה טרם מכרו את דירתם הקודמת עמד ברמה הארצית על 19 חודשים בממוצע בספטמבר-אוקטובר - פרק זמן הארוך בחמישה חודשים מזה שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד. העובדה שלפיה פרק זמן זה ארוך מ-18 חודשים - התקופה המרבית המותרת בחוק מבלי שהבעלים ימוסו כמשקיעים - פירושה שחלק לא מבוטל ממשפרי הדיור שהקדימו לרכוש דירה טרם שמכרו את דירתם הקודמת, רכשו דירה חדשה "על הנייר". עם זאת, עצם העובדה שפרק הזמן למכירת הדירה הולך ומתארך יש בה כדי ללמד על קושי גובר למכירת הדירה "הישנה" על ידי משפרי הדיור.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:דירות חדשותדירות יד שנייהמחיר למשתכןדירה ראשונהמשפרי דיוראגף הכלכלנית הראשית במשרד האוצרמשרד האוצר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...