בדרך לאישור: תקנות שיחייבו בנייה ירוקה במבנים חדשים לפי תקן 5281

ועדת המשנה של המועצה הארצית ממליצה, בהמשך למדיניות פורום ה-15, לאמץ שורה של תקנות שתחייב כל פרויקט חדש • פרטי המתווה – בכתבה

שיתוף הכתבה
מנכ"לית מנהל התכנון. בפורום ה-15 אומרים כי "אנשי המנהל היו קשובים להצעותינו" (ניב קנטור)מנכ"לית מנהל התכנון. בפורום ה-15 אומרים כי "אנשי המנהל היו קשובים להצעותינו" (ניב קנטור)

האם החל בחודש יולי 2021 יחלו להיכנס לתוקף, בהדרגה, תקנות אשר יחייבו כל בנייה חדשה לעמוד בתקן הישראלי לבנייה ירוקה, תקן 5281? ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה היום (ה') להמליץ למועצה הארצית על אימוץ תקנות חדשות, שלפיהן כל פרויקט חדש יחויב לעמוד בתקן. על פי המתווה, מדובר בכניסה הדרגתית של התקנות, החל בעוד שנה וחצי.

בתחילה יחולו התקנות, בין היתר, על בניינים רבי קומות, מבני משרדים בשטח נע בין 5,000 ל-20,000 מ"ר, מבני מסחר בשטח של יותר מ-5,000 מ"ר, בתי חולים ועוד. התקנות יחולו על גני ילדים ובתי ספר מ-2022, ומ-2023 גם על מבני מגורים בנייה רוויה בבניינים שאינם רבי קומות ועל שטחי משרדים, מסחר ומלונאות מ-1,000 מ"ר. ב-2025, השלב האחרון של המתווה, יחולו התקנות על מגורים בבניינים רבי קומות שבהם 15 קומות לפחות, ובכל היקף שטח. יש לציין כי הכללים בתקנות אלו הם כללים מינימליים, כמובן – כלומר כל יזם שירצה להחיל תקנות אלו גם בפרויקטים שאינם נכללים בתקנות, יוכל לעשות זאת.

"בנייה בת קיימה הינה בנייה ידידותית לסביבה ולבריאות המשתמש, המעודדת חיסכון במשאבים לרבות צריכת חשמל ומים, מחזור פסולת ושימוש בתחבורה ציבורית, ומשפרת את תנאי המחייה בבניין", נכתב בדברי ההסבר לתקנות. "ת"י 5281 הינו תקן מתכלל בתחום בנייה בת קיימה, העוסק בכל תחומי הבנייה ומתייחס למגוון שיטות תהליכים, חומרים ומוצרים וכן לכל מהלך חיי הבניין תכנון, פיתוח השטח, ביצוע הבנייה, תמיכה ותחזוקה".

התקנות מוצעות בהמשך להחלטות הממשלה בנושא הפחתת פליטות גזי חממה, בנייה ירוקה
והתייעלות אנרגטית. התקנות גובשו על ידי מנהל התכנון , בשיתוף המשרד להגנת הסביבה. פורום ה-15 היה מעורב בתהליך, לצד בעלי עניין נוספים, ולקח חלק בגיבוש הצעות ופתרונות לסוגיות שונות שעלו במסגרתו.

לעיון בנוסח התקנות שבו דנה הוועדה היום, לחצו כאן

יש לציין כי פורום ה-15, הכולל את 15 הערים הגדולות בישראל, אימץ כבר ב-2013 החלטה לפיה תקן 5281 יאומץ בכל בנייה חדשה בתחומי הערים. במסמך המדיניות בנושא נכתב כי "קבלת החלטה זו הייתה צעד חשוב ומשמעותי, שהעמיד את ערי ישראל בשורה אחת עם הערים המובילות בעולם המקדמות בנייה ירוקה כחלק מתפיסה רחבה של פיתוח עירוניות מתקדמת. 

באמצן את התקן, פועלות העיריות ליצירת ערים בריאות יותר, חכמות יותר, ומקיימות יותר, המספקות לתושביהן סביבות מגורים, פנאי ותעסוקה איכותיות יותר וחסכוניות בצריכת משאבים. החלטה זו מהווה ביטוי לתפיסת היסוד של פורום ה-15 בכל הנוגע להעצמתן ולחיזוקן של הערים בישראל, ולפיתוח עירוניות מתקדמת".

לעיון במסמך המדיניות לחצו כאן

מאיה קרבטרי, מנהלת תחום קיימות וסביבה בפורום ה-15 אמרה בעקבות ההחלטה בוועדת משנה כי "זה זמן שאנחנו מקדמים את התקן בעיריות, במטרה להפוך את התוכנית למחייבת וכלל ארצית. זמן רב התנהלנו בתחושה שאין עם מי לדבר, אך לאחרונה הדברים השתנו. אנשי מנהל התכנון פנו אלינו והיו קשובים להצעותינו, ובתהליך שכלל פגישות ותיאומים רבים גיבשנו את המתווה. 

לטעמנו חשוב מאוד לקדם את התקנות הללו בכל הארץ, כי אין סיבה שתושב רהט, לדוגמה, לא יקבל את מה שמקבל תושב באר שבע הסמוכה, החברה בפורום ה-15. זהו אחד הכלים המשמעותיים לטיפול ביוקר המחיה, שכן דירה ירוקה חוסכת עד 20% מהוצאות החשמל, והדירה והבניין הופכים בריאים יותר. זה בפירוש משהו שמגיע לכל תושב ותושב בישראל".

המלצת ועדת המשנה הועברה, כאמור, למועצה הארצית לתכנון ובנייה, וזו אמורה לדון במתווה בשבועות הקרובים, בדרך לאישורו.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןהמועצה הארצית לתכנון ובנייהדלית זילברבנייה ירוקהבנייה בת קיימאתקן בנייה ירוקהועדת המשנה למועצה הארצית לתכנון ובנייהפורום ה-15מאיה קרבטרי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...