נכס בפחות מ-3,000 שקל למ"ר? יש דבר כזה – במכרזי חברת עמידר

שלושה מכרזים המשותפים לחברה הלאומית לשיכון ולרמ"י נסגרו לאחרונה – בסכומים שגם לפני עשור היו נשמעים בלתי סבירים

שיתוף הכתבה
שאול גליקסברג, מנכ"ל חברת עמידר (יח"צ)שאול גליקסברג, מנכ"ל חברת עמידר (יח"צ)

כבר תקופה ארוכה שמחירי הנדל"ן בישראל מטפסים בהתמדה. גם בשנים האחרונות, שאינן דומות לשנות הזינוק המסחרר במחירים, הרף המשיך לעלות בקצב של כמה אחוזים בשנה. נדמה כי אין מקום בישראל שבו אפשר למצוא נכסי נדל"ן במחירים שפויים, בטח ובטח לא במושגים של לפני עשור או שניים. מדן ועד אילת, המחירים גבוהים במיוחד.

לכן מפתיע לגלות מדי פעם "אוצרות", שלא לומר מציאות, במחירים נמוכים עד כדי גיחוך. נכון, מדובר בנכסים שנמצאים בפריפריה, אך גם הפריפריה כבר יודעת להציג רף גבוה למדי מבחינה זו. אם כן, מהו הסוד? מהו המפתח למחירים הנמוכים? במילה אחת: עמידר.

אחת לתקופה מפרסמת עמידר, "החברה הלאומית לשיכון בישראל", מכרזים עבור נכסים שבהם היא מחזיקה – לרוב אלו דירות מגורים. המכרזים מפורסמים באמצעות רשות מקרקעי ישראל , ועל פי ההגדרה בתנאי ההשתתפות הנכללים בהם, יכולים להגיש בהם הצעה "אזרחי מדינת ישראל, לרבות תאגידים, אשר אינם זרים". כעת הזמן להבין במה בדיוק מדובר, או במילים אחרות – לקבל מושג באשר לרמות המחירים.

ההגדרה במכרז לנכס בבאר שבע היא "זכויות חכירה ביחידה 3 בשטח של כ- 37  מ"ר, לרבות  הצמדת 2 גגות". מחיר המינימום שנקבע הוא 251,000 שקל והזוכה, אלי זנה, הציע עבור הנכס 331,000 שקל. מלבדו הוגשו עוד שלוש הצעות למכרז. המחיר למ"ר, שימו לב, משקף סכום של 8,946 שקל

המכרז הראשון מתוך השלושה, שנסגרו בהצלחה בשבוע שעבר, הוא מכרז לנכס בן 37 מ"ר ברחוב קק"ל שבעיר העתיקה המתפתחת של באר שבע. ההגדרה במכרז היא "זכויות חכירה ביחידה 3 בשטח של כ- 37  מ"ר, לרבות  הצמדת 2 גגות". מחיר המינימום שנקבע הוא 251,000 שקל והזוכה, אלי זנה, הציע עבור הנכס 331,000 שקל. מלבדו הוגשו עוד שלוש הצעות למכרז. המחיר למ"ר, שימו לב, משקף סכום של 8,946 שקל.

המכרז השני הוא מכרז לנכס בן 117 מ"ר ברחוב טרומפלדור 10 ברמלה, לא רחוק מתחנת הרכבת המקומית. "מוצעות זכויות בעלות בשתי תתי-חלקות יחדיו לזוכה אחד, על פי צו בית משותף ", נכתב בפרטי המכרז. "שתי תתי-החלקות נמכרות לרבות הצמדותיהן. כמו כן, לתת-חלקה 3 צמודות גם זכויות בנייה בהתאם לתקנון הבית המשותף. בתת-חלקה 2 מחזיקים דיירים אשר קיימות להם בה זכויות דיירות מוגנת. תת חלקה 3 אטומה".

בנכס זה זכה אברהם פרנקל, תמורת סכום של 700,770 שקל (מחיר המינימום שנקבע לנכס במסגרת המכרז עמד על 672,000 שקל). סכום הזכייה מבטא מחיר של כ-5,989 שקל מ"ר. הצעה אחת בלבד הוגשה למכרז זה.

העסקה המשתלמת ביותר, אף משתי קודמותיה, היא עבור נכס שנמצא גם הוא ברמלה. הזוכה במכרז זה הוא מוחמד פרגאללה, שהציע סכום של 203,000 שקל – לעומת מחיר מינימום של 195,000 שקל. הצעה זו (אחת מבין שלוש הצעות למכרז) משקפת מחיר של 2,333 שקל למ"ר

העסקה המשתלמת ביותר, אף משתי קודמותיה, היא עבור נכס שנמצא גם הוא ברמלה, ברחוב בר יוחאי 2 שבעיר העתיקה, לא רחוק מכביש 40. "מוצעות זכויות בעלות בתת-חלקה 4 על פי צו בית משותף , בשטח של 87.28 מ"ר לרבות צמידויות", נכתב בתיאור המכרז. "כן מוצעות זכויות הבנייה בהתאם לתקנון הבית המשותף. בנכס הבנוי מחזיק דייר אשר קיימות לו בו זכויות דיירות מוגנת".

הזוכה במכרז זה הוא מוחמד פרגאללה, שהציע סכום של 203,000 שקל – לעומת מחיר מינימום של 195,000 שקל. הצעה זו (אחת מבין שלוש הצעות למכרז) משקפת מחיר של 2,333 שקל למ"ר, סכום שאפשר היה להגדירו כסביר למדי, כנראה, גם לפני כ-20 שנה. 

רק לשם השוואה – השוואה קיצונית למדי, יש לומר, אך היא ממחישה היטב את הפערים בין מכרזים אלו לבין המחירים ה"משתוללים" במקומות שונים בארץ – נזכיר כי פנטהאוז ברחוב פרוג הסמוך לכיכר דיזנגוף בתל אביב נמכר בסוף החודש שעבר במחיר המבטא 100 אלף שקל למ"ר.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלמכרזיםעמידרהחברה הלאומית לשיכון בישראלהעיר העתיקה בבאר שבעהעיר העתיקה ברמלהרכבת רמלה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...