משרד המשפטים בוחן את החוקיות של ניוד זכויות וקרקע משלימה

ראש תחום נדלן במשרד המשפטים עורכת דין כרמית יוליס: אנו בוחנים להקים ערכאה ייעודית שתטפל בכלל ההיבטים הנוגעים לבית משותף

שיתוף הכתבה
כרמית יוליסכרמית יוליס

"משרד המשפטים פועל להאצת וקידום הליכים של התחדשות עירונית , אנחנו בוחנים את האפשרויות התכנוניות והמשפטיות לניוד זכויות למתחמים קולטים", כך אמרה עורכת דין כרמית יוליס, ראש תחום נדל"ן במשרד המשפטים, בכנס ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו-בת-ים שמתקיים באילת. 

עו"ד יוליס התכוונה כמובן למקרים בהם קבלן בוחן פרויקט פינוי בינוי באזורים שבהם אין כדאיות כלכלית, ולשם כך הוא אמור לקבל מהמדינה ניוד זכויות או אפילו קרקע משלימה ליישובים במרכז הארץ. שר הבינוי והשיכון יואב גלנט התייחס לנושא ניוד הזכויות בכנס הבוקר, ודבריה של עו"ד יוליס מחזקים את דברי השר. 

עורכת הדין חשפה גם כי משרד המשפטים בוחן להקים ערכאה ייעודית שתטפל בכלל ההיבטים הנוגעים לבית משותף, הן אלו התכנוניים הנוגעים להוצאת היתרי בנייה, והן הקנייניים הנדונים בפני המפקח על בתים משותפים, כמו גם היבטים הנוגעים לדיירים בהליכי ההתחדשות העירונית.

לדבריה, יצירת מסגרת אחת אחידה שהדיון בפניה יהיה יעיל וקצר יכולה להקל מאוד ביישום ההליכים הקשורים להתחדשות עירונית, תמ"א 38, והעצמת בנייה באיזורים בנויים, מכיון שהיא תאגד את כלל ההיבטים הנוגעים לפרויקט ותאפשר הכרעה יעילה בנושאים השונים שעל הפרק.

עוד ציינה עו"ד יוליס גם חסמים נוספים בתחום ההתחדשות העירונית שמטופלים במשרד המשפטים, תוך שימת דגש על העובדה שמדובר באזורים מבונים עם אוכלוסיה מורכבת כאשר יש לתת את הדעת לכלל האינטרסים הרלוונטיים. לדבריה, המשרד יזם בהקשר זה את התיקון לחוק פינוי בינוי פיצויים שאושר במושב הקיץ האחרון שמטרתו היתה לאפשר את הסעד כנגד דייר שמסרב סירוב בלתי סביר לפרוייקט פינוי בינוי.

לדברי עורכת הדין, "משרד המשפטים מקדם את הצעת חוק המקרקעין בעניין תלת מימד שמשמעותה לאפשר חלוקת הקרקע באופן אנכי, לרבות העברת הבעלות ביחידת קרקע תלת מימדית שמשמשת לשימוש אחר לעומת זה שנעשה על פני הקרקע. כך למשל יהיה ניתן להעביר את הבעלות בגשרים, מנהרות, חניונים ציבוריים, שימושים מסחריים ועוד, לגורם המפעיל, בעוד שביתרת הקרקע יישאר השימוש למגורים או תעסוקה וכדומה".

כמו כן, אמרה עו"ד יוליס, משרד המשפטים בוחן את האפשרות לשלב טוב יותר בין תכנון לבין רישום הקרקע בפנקסי המקרקעין. "לצערנו ידוע כי בתים משותפים רבים לא הגיעו לידי רישום הזכויות בפנקסי המקרקעין, מה שמביא לכך שהזכויות שבידי הרוכשים אינן זכויות קנייניות, וכן חלה החובה לנהל רישום מקביל בחברות המשכנות. אנו סבורים כי מצב זה מביא לבירוקרטיה מיותרת ופוגע ביעילות, ומשכך מאתרים פתרונות כדי להביא לכך שבתכניות עתידיות המצב החוקי יחייב רישום בד בבד עם התקדמות הליכי התכנון או מיד בסיומם", אמרה.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:תמ"א 38עו"ד כרמית יוליס
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...