מסתמן שתיאסר שהיית פועלי בניין פלסטינים בישראל

כך על פי ההמלצות המתגבשות על ידי הממשלה, כחלק מהמאבק בהתפשטות הקורונה • הקבלנים: "ללא העובדים הפלסטינים המשך הבנייה ייעצר ונראה התמוטטות של הענף כמו מגדל קלפים"

שיתוף הכתבה
פועלי בנייה בישראל. "עצירת הבנייה - מכה אנושה לכלכלה הישראלית" (שאטרסטוק)פועלי בנייה בישראל. "עצירת הבנייה - מכה אנושה לכלכלה הישראלית" (שאטרסטוק)

שהייתם של פועלי הבניין הפלסטינים בישראל תיאסר, ממחר (ב') בבוקר לכל המאוחר – כך מסתמן לאחרונה, בהתאם לדיונים המתבצעים כבר מאתמול בקרב חברי הממשלה והגופים הרלוונטיים. במטרה לעצור את המשך התפשטות הנגיף, נוטה הממשלה לאשר צמצום בחצי של הפעילות במשק, הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי, וההשלכות נוגעות כמובן גם לענף הבנייה.

לפי שעה לא ברור אם הממשלה תחליט במפורש על השבתת ענף הבנייה כולו – דבר אשר יפגע אנושות במשק, להערכת מומחי כלכלה – אך כבר כעת נראה כי החלטה אחת שתשפיע עליו באופן משמעותי אכן תתקבל: איסור שהיית פועלי בניין פלסטינים בישראל, ומתן אישור שהייה רק לתושבים משטחי הרשות הפלסטינית אשר מועסקים בענפי החקלאות, הסיעוד והמזון. כאמור, החלטות אלו, אם אכן יתקבלו בסופו של דבר, אמורות להיות מוחלות לכל המאוחר ממחר בבוקר.

בסיבוב פרסה, הממשלה מפקירה את החברות הקבלניות שהצטרפו לתוכנית מחיר למשתכן , ועימן משפחות וצעירים רבים שממתינים לדירות"

בעקבות ההחלטות המסתמנות אמר היום יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים במחוז תל אביב והמרכז, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ויו"ר אגף כוח אדם, כלכלה ומיסוי בהתאחדות, כי "3,000 חברות קבלניות קטנות ובינוניות מתבססות על כוח אדם פלסטיני. כיוון שהעובדים הפלסטינים מבצעים בשטח את מה שנקרא 'הגלגל הראשון של הביצוע', קרי, העבודות הרטובות, מניעת שהייתם בארץ תעצור את המשך הבנייה ונראה התמוטטות של הענף כמו מגדל קלפים. לצד זה, תהיה פגיעה חמורה בקבלני מערכות וגמר רבים המעסיקים כוח אדם ישראלי – בעבודות אלומיניום, חשמל ועוד. אלפי עובדים נוספים יצטרפו למעגל האבטלה. 

יש לזכור כי מרביתן של החברות הקבלניות הללו עוסקות בבנייה של תוכנית במסגרת פרויקט הדגל של ממשלת ישראל, תוכנית מחיר למשתכן . עכשיו, בסיבוב פרסה, הממשלה מפקירה את החברות הקבלניות שהצטרפו לתוכנית, ועימן משפחות וצעירים רבים שממתינים לדירות. לאור מצבו הקשה של הענף לא יהיה מי שייכנס בנעליהן של חברות אלה, ואתרי בנייה יעמדו נטושים חודשים רבים - גם אחרי משבר הקורונה. 

ניסיון העבר מלמד שהחזרת העובדים הפלסטינים לעבודה בישראל לוקחת חודשים, במסגרת תהליך בירוקרטי ארוך ומיגע, ויש כאלו שאף בוחרים לעבוד במדינות אחרות. כפי שאנו, הקבלנים, יודעים לקחת אחריות על בריאותם ועל רווחתם של העובדים הזרים הנמצאים כרגע בישראל, כך ביכולתנו להיות אחראים גם על העובדים הפלסטינים. אסור למדינת ישראל לעצור את הענף".

נזק למשק יהיה אדיר: עצירת הבנייה משמעה מכה אנושה לכלכלה הישראלית, אבטלה וקריסה כלכלית של רבע מיליון משפחות נוספות, הקטנת היצע ועליית מחירים"

גם שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין מתריעה מפני הפגיעה קשה בענף: "אסור לעצור את ענף הבנייה, המהווה קטר מרכזי וחיוני למשק כולו. הפתרון הנדרש הוא אכיפה חסרת פשרות. מדובר באתרים סגורים שניתנים לשליטה, ובהקצאת המשאבים הנכונים אין סיבה שלא נמשיך להפעיל את הענף. הנזק למשק יהיה אדיר: עצירת הבנייה משמעה מכה אנושה לכלכלה הישראלית, אבטלה וקריסה כלכלית של רבע מיליון משפחות נוספות, הקטנת היצע ועליית מחירים. חלום הדירה רק ילך ויתרחק מאותם זוגות צעירים, שחלק גדול מהם איבדו עכשיו את עבודתם ומתגוררים בשכירות".

בוגין אומרת כי על הממשלה להכות על חטא בנושא מחיר למשתכן : "איפה אותם שישה מיליארד שקלים שנקברו בתוכנית האומללה? אנשי המקצוע בתחום התריעו שוב ושוב, אבל אתם קראתם לנו אינטרסנטים. אפשר רק לחשוב אפשר היה לעשות עכשיו עם הכסף הזה כדי לסייע לזוגות צעירים ולענף הבנייה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןנחמה בוגיןהתאחדות בוני הארץמשבר הקורונהפועלי בנייןיהודה כתבהוראות משק לשעת חירום
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...