התאחדות הקבלנים מודיעה: הפועלים הפלסטינים יוכלו לשוב לעבודה בראשון

כ-67,000 פועלים יוכלו לעבוד באתרי הבנייה בתחומי ישראל – אך יידרשו לשהות במתחמים ייעודיים עד לסוף חודש הרמדאן

שיתוף הכתבה
פועלי הבניין הפלסטינים יוכלו לשוב לעבודה בישראל - וישהו במתחמים סגורים (שאטרסטוק)פועלי הבניין הפלסטינים יוכלו לשוב לעבודה בישראל - וישהו במתחמים סגורים (שאטרסטוק)

עובדי הבניין הפלסטינים יוכלו לשוב לעבודה בתחילת השבוע הבא: התאחדות הקבלנים בוני הארץ מעדכנת היום (ג') כי המטה לביטחון לאומי (המל"ל) קיבל אמש החלטה לפיה כל 67,000 העובדים הפלסטינים בענף הבנייה יוכלו לשוב לעבודה בישראל מיום ראשון הקרוב, 3.5, בתוך שטחי הקו הירוק. ההחלטה היא כי העובדים יוכלו להישאר בישראל עד סוף חודש הרמדאן, ובהמשך תתקבל החלטה מחודשת על המשך אופן העסקתם.
 
מההתאחדות נמסר כי במסגרת זו נקבעו על ידי הממשלה כללים שבמסגרתם תתאפשר החזרה לעבודה של הפועלים הפלסטינים, תוך הבטחת שהותם בכל זמן נתון במתחמים סגורים, כקבוצות הומוגניות קבועות וללא יכולת תנועה מחוץ למתחם. על הקבלנים שיעסיקו את העובדים יהיה לדאוג לשהות בתנאים טובים במתחמים הסגורים.

במשרד הבינוי והשיכון מפרטים על נוהל זה, נוהל "קפסולות" שבמסגרתו תתאפשר העבודה: "על פי המנגנון החדש, העבודה בשגרת הקורונה תנוהל במתחמים קבועים ובקבוצות קבועות של עובדים ('קפסולות') בהסעות, בלינה, במנוחות ובהפסקות, בתדריכים ובביצוע העבודות, באופן שיאפשר שליטה ובקרה במניעת תחלואה, ובהכלה של תחלואה אם חלילה תתרחש. 

כל קפסולה תמנה עד עשרה עובדים, וזאת בשל מגבלות הנובעות ממספר מרבי של נוסעים ברכב הסעה ומספר מרבי של עובדים במתקן לינה אחד ובמקום סגור אחד. המעסיקים יידרשו לשמור על אחידות הקבוצות ('קפסולות') לאורך כל תהליך שהיית העובדים בישראל"

כל קפסולה תמנה עד עשרה עובדים, וזאת בשל מגבלות הנובעות ממספר מרבי של נוסעים ברכב הסעה ומספר מרבי של עובדים במתקן לינה אחד ובמקום סגור אחד. המעסיקים יידרשו לשמור על אחידות הקבוצות ('קפסולות') לאורך כל תהליך שהיית העובדים בישראל ולא תהיה אפשרות להעביר עובדים בין מתחמים ולשנות את הרכב הקפסולות".
 
עוד נמסר ממשרד הבינוי והשיכון כי מעסיקים יקבלו היתר להזמין עובדים לעבודה בישראל למחזורים של שלושה שבועות רצופים, ובתום כל מחזור ישוב העובד לביתו למנוחה של סוף שבוע וחוזר חלילה. במהלך כל המחזורים, הֶרכב העובדים בקפסולה לא ישתנה. כל מעסיק שיבחר להזמין פועלים יתבקש לחתום על הסכמה מפורשת לפעול על פי המנגנון החדש, הסכמה  שתכלול את פרטי המעסיק, העובדים בחלוקה לקבוצות העבודה, ממונה הקורונה שאחראי להבטחת שמירה על הנחיות משרד הבריאות, חובת קיום פוליסת ביטוח רפואי לעובדים ועוד.
 
בנוסף, מפרסם משרד הבינוי והשיכון את 'התו הסגול לבנייה' אשר מגדיר את התנאים לעבודה באתרי הבנייה. חברות בנייה אשר יקיימו את התנאים יהיו רשאים להמשיך בפעילותם וכן לבצע פעילות במבנים בשלבים מתקדמים (לאחר התקנתם של 70% מהחלונות והדלתות). על פי ה'תו הסגול לבניה' תהיה חובת מינוי ממונה קורונה, ניהול ותיעוד על השוהים באתר, בדיקות חום בכניסה לאתרים, חובת שילוט של ההנחיות בשפות האם של הפועלים, הנחיות לאופן התנהלות הארוחות באתר, עבודה עם ציוד מגן וחיטוי משטחי עבודה, מגבלות שימוש במעלית משא ועוד.

במהלך הדיון העלתה ההתאחדות סדרת הצעות ייעול שיאפשרו חזרה של מספר גדול ככל שניתן של עובדים מהרשות הפלסטינית, ובין השאר נידונה הבקשה לאפשר לפועלים לחזור בכל יום לביתם, כדי להקל עליהם. הצעה זו לא התקבלה. במקביל פיתחה ההתאחדות אפליקציה שתסייע בדיווח על מקום שהות העובדים, ופרטים על דרך השימש בה יימסרו לקבלנים עצמם בהמשך.

כל אפשרות להחזיר את הבנייה לקצב גבוה יותר משמעה הפחתת הפגיעה בענף, ברוכשי הדירות ובמשק כולו. טוב עשה המטה לביטחון לאומי כאשר הבין את גודל הפגיעה"

נזכיר כי מרגע פרוץ משבר הקורונה, והטלת המגבלות השונות במטרה להילחם בהתפשטות הנגיף, התאפשרה לינתם של פועלים פלסטינים בישראל בהלנה ארוכת טווח – כלומר עד לשחרור הסגר והמגבלות. במסגרת זו נכנסו לעבודה ולינה בישראל מעל 40,000 עובדים מהרשות. בהמשך ימי הסגר קראה הרשות הפלסטינית כמה פעמים לעובדים לשוב הביתה, ובהדרגה חלק גדול מהם חזר ליהודה ושומרון, כך שנכון להיום רק כ-10,000 מהם נותרו באתרי הבנייה בישראל. "מצב זה הביא לעצירת רוב אתרי הבנייה בארץ, שמשמעה איחור דרמטי בהשלמת הבנייה מכל הסוגים ברחבי הארץ", נכתב בהודעת ההתאחדות.

מצד שני, וכפי שפרסמנו הבוקר, ענף הבנייה הוא אולי הענף שבו נוכחות העובדים באתרי הבנייה היא הגבוהה ביותר בימי המשבר – יותר מ-55% ממצבת כוח האדם, וזאת בין היתר תודות להגדרת הענף כחיוני לכל אורך תקופה מורכבת זו.
 
נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, מסר: "תהליך עצירת עבודות הבנייה שעליו אנו מתריעים כבר שבועות צפוי להביא לאיחור של כחצי שנה בממוצע בהשלמת בנייתן של יותר מ-90,000 דירות שבבנייה כעת. כל אפשרות להחזיר את הבנייה לקצב גבוה יותר משמעה הפחתת הפגיעה בענף, ברוכשי הדירות ובמשק כולו. טוב עשה המטה לביטחון לאומי כאשר הבין את גודל הפגיעה שהמשך מניעת חזרת העובדים עלול לייצר למשק כולו. אנחנו נמשיך ונפעל כדי להבטיח את יציבותו ואת כוחו של ענף הבנייה והתשתיות".

יש לציין כי לאחרונה ניתנו הנחיות עדכניות נוספות סביב מגמת שחרור הסגר. בין היתר מסרה התאחדות הקבלנים עצמה כי נכון להיום אין מניעה בהגעת רוכשי דירות למעמד מסירת דירות – בכפוף לשמירה על הנחיות משרד הבריאות. גם מתווכי הנדל"ן יכולים לשוב ולקבל קהל או לקיים פגישות פנים אל פנים, תוך הקפדה על עקרונות "התו הסגול" שקבעה הממשלה. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:ענף הנדל"ןהתאחדות בוני הארץפועלי בנייןראול סרוגומשבר הקורונהפועלי בניין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...