הרבעון הראשון של 2020: היקף התחלות הבנייה ירד ב-44%

כך על פי סקר החברות שביצע בנק ישראל • למרות זאת, היקף הביצוע עלה ב-11% ברבעון הנוכחי • ציפיות החברות לביצוע עבודות בינוי בחודש הבא – ירידה של 44%

שיתוף הכתבה
הנתונים מצביעים על ירידה דרסטית (שאטרסטוק)הנתונים מצביעים על ירידה דרסטית (שאטרסטוק)

האם כבר נראים בשטח סימנים ראשונים ומשמעותיים של השפעת משבר הקורונה על ענף הנדל"ן הישראלי? על פי סקר החברות שביצע בנק ישראל, בנוגע לרבעון הראשון של 2020 – בהחלט כן. הנתונים המפורסמים היום (ה') מצביעים על ירידה של 44% בהתחלות הבנייה בחודשים ינואר עד מרץ 2020, וזאת למרות שהמשבר פרץ בשיא כוחו רק באמצע מרץ. המסקנה: ייתכן שהירידה בהתחלות הבנייה החלה עוד לפני פרוץ המשבר, אך התרחיש הסביר יותר הוא שהמשבר הביא לצניחה דרמטית בהתחלות הבנייה, אשר השפיעה על התוצאות ברבעון כולו.

הרבעון הראשון של 2020: היקף התחלות הבנייה ירד ב-44%הרבעון הראשון של 2020: היקף התחלות הבנייה ירד ב-44%

אלו לא הנתונים המדאיגים היחידים בנוגע לענף הנדל"ן ברבעון הראשון של השנה. ראשית יש לציין כי הירידה בהתחלות הבנייה היא הראשונה מאז הרבעון האחרון של 2018 (לפי רבעונים) והגדולה ביותר מאז הרבעון הראשון של אותה שנה. לצד זה, גם היקף גמר הבנייה ירד דרמטית, ב-50% - גם כן ירידה ראשונה מאז הרבעון האחרון של 2018.

נתון שלא יפתיע איש, ככל הנראה, נוגע ירידה במספר העובדים: זה ירד ב-44% ברבעון הראשון, זאת לעומת עלייה של 15% ברבעון האחרון של 2019. יש לציין כי הרבעון האחרון של השנה החולפת היה הראשון זה כשנתיים שבו נרשמה עלייה במספר העובדים, לאחר חודשים ארוכים של ירידה – וייתכן שהירידה הדרמטית ברבעון הראשון של 2020 עצרה מגמה שרק החלה להתהוות.

מבחינת המשתתפים בסקר – אנשי חברות הבנייה בשוק המקומי – הצפי לביצוע עבודות בינוי בחודש הבא, כלומר חודש אפריל 2020 שלילי גם הוא, ומבטא ירידה של 44%. מחירי התפוקה, לעומת זאת, עלו ב-56% - העלייה הגדולה ביותר מאז הרבעון הראשון של 2019.

הנתונים האופטימיים היחידים שמציג סקר החברות של בנק ישראל בנוגע לענף הנדל"ן נוגעים להיקפי הביצוע: אלו עלו, למרות הכול, ב-11%, ובניכוי עונתיות – ב-14%. עם זאת, נרשמה עלייה בנתון אחר שבודק הסקר, חומרת המגבלות על ביצוע הפעילות שתוכננה בענף. 

הרבעון הראשון של 2020: היקף התחלות הבנייה ירד ב-44%הרבעון הראשון של 2020: היקף התחלות הבנייה ירד ב-44%

על פי התוצאות, נרשמה עלייה בכל התחומים מבחינת חומרת המגבלות. העלייה הבולטת ביותר נרשמה במחירי הקרקעות, שזכו לציון 3.3 (מתוך 4), לעומת 2.6 ברבעון האחרון של 2019. המחסור בעובדים מקצועיים, באופן לא מפתיע, ניצב גם הוא כעת בראש הרשימה, עם ציון של 2.7 לעומת 2.2 ברבעון האחרון של השנה החולפת.

לצד כל זה חשוב לזכור כי סקר החברות הוא סקר לכל דבר ולכן יש לקחת את תוצאותיו בעירבון מוגבל ולא כנתונים מוחלטים. עם זאת, מציינים בבנק ישראל כי "בדרך כלל נמצא שהנתונים מסקר החברות מתואמים עם מגמות הנתונים המקרו-כלכליים של המשק, ויתרונם נעוץ בכך שהם זמינים ומספקים מידע במהירות, יחסית למקורות הנתונים האחרים".

הרבעון הראשון של 2020: היקף התחלות הבנייה ירד ב-44%הרבעון הראשון של 2020: היקף התחלות הבנייה ירד ב-44%

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:משבר הקורונהענף הנדל"ן ענף הבנייהסקר החברות של בנק ישראל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...