עסקאות הנדל"ן הגדולות שיצאו לפועל דווקא בעת המשבר

גם כשנדמה שהכול מסביב פשוט קופא, ענף הנדל"ן המשיך לפעול - וכמה מהלכים מעניינים יצאו לפועל • אז אילו עסקאות התבצעו כאן בזמן משבר הקורונה?

שיתוף הכתבה
עסקאות הנדל"ן המשיכו להתבצע - גם בשיא המשבר (מרכז הנדל"ן)עסקאות הנדל"ן המשיכו להתבצע - גם בשיא המשבר (מרכז הנדל"ן)

את המשבר שהביא עימו נגיף הקורונה כולנו מרגישים היטב – אם לא דרך המגבלות השונות שהוטלו על ההתנהגות שלנו במחיצת אנשים, אז דרך הכיס. למעשה, עבור רבים מאוד הפגיעה בכיס גדולה הרבה יותר מהפגיעה בחופש התנועה וההתנהלות. מכאן הדרך עד למיתון, ואפילו למשבר עמוק שרבים מתריעים עליו כבר עכשיו, קצרה.

במצב עניינים שכזה אחד הענפים שנפגעים יותר מכול הוא ענף הנדל"ן. ברגע שלציבור הרחב יש פחות כסף, הוא קונה פחות דירות ומשקיע פחות בתחום. גם חברות שהפעילות שלהן הצטמצמה מבטלות מהלכי התרחבות למשרדים חדשים, או מקצרות חוזי שכירות במשרדים שמהם הן פועלות. כשזה קורה, נפגעות באופן ישיר חברות הנדל"ן, בכל הסקטורים: בנדל"ן למגורים, בנדל"ן למשרדים, בנדל"ן מניב וכמובן בנדל"ן המסחרי, שנפגע קשות בשל ההגבלות שהוטלו.

התמונה הזו מובילה למסקנה אחת ברורה, לכאורה: הפגיעה בחברות גוררת עימה האטה וצמצום משמעותי בפעילות הכלכלית בענף. היינו מצפים, בהתאם לכך, שמספר העסקאות הגדולות ירד כמעט לאפס – כי מי מוכן בזמנים כאלו להשקיע עשרות ומאות מיליוני שקלים? מתברר שענף הנדל"ן חזק משחשבנו: גם בשיא המשבר, המשיכו להתבצע כאן עסקאות. ריכזנו כאן את הבולטות שבהן.

הגדולות ביותר:
מכירת ישפרו, עסקת פארק בבלי וקניית מנרב פרויקטים

מפתיע לגלות, אך בעיצומו של המשבר התרחשו כמה עסקאות ענק, שגם בימים רגילים היו זוכות לכותרות גדולות – והפכו לבשורה של ממש באמצע הקיפאון. הגדולה שבהן הייתה מכירת חברת ישפרו מנכסים ובנין לבעלי תנופורט – עסקה שלוותה בדרמה גדולה. במקור, ישפרו אמורה הייתה להימכר למגה אור ולביג מרכזי קניות, אך המוכרת טענה כי מגה אור הפרה את ההסכם, ולכן החליטה בסופו של דבר למכור את החברה לכידן דהרי וירון אדיב, תמורת סכום של 800 מיליון שקל. בין נכסים ובנין למגה אור נמשכים חילופי הדברים, ואף הוגשה תביעה בעניין, שתתברר בבית המשפט.

בעל השליטה בנכסים ובנין, אדוארדו אלשטיין (נכסים ובנין)בעל השליטה בנכסים ובנין, אדוארדו אלשטיין (נכסים ובנין)

עוד עסקה שהוטלה בספק, אך בסופו של דבר יצאה לפועל, היא עסקת רכישתה של מנרב פרויקטים בידי ישראל-קנדה וא.ר ראם פרויקטים. צמד החברות הודיעו כבר באמצע פברואר על השלמת רכישתה של החברה מחברת האם, קבוצת מנרב, אך על רקע משבר הקורונה החלו להופיע סימני שאלה סביב העסקה. לאחר דין ודברים בין הצדדים, ובתום אישור העסקה על ידי האספה הכללית של בעלי המניות במנרב פרויקטים בסוף החודש שעבר, הושלמה העסקה תמורת 560 מיליון שקל.

עסקה מסקרנת מאוד, עסקת נדל"ן נטו, היא זו של קבוצת חג'ג' וי.ח דמרי בפארק בבלי בתל אביב. בתחילה סיכמה קבוצת חג'ג' על רכישת הקרקע, בשטח 14.5 דונם, מחברה בת של קבוצת תשובה, לטובת הקמה של שני מגדלים בני 44 קומות באחת הקרקעות המבוקשות ביותר בתל אביב. הרוכשת הפוטנציאלית הודיעה מתחילת הדרך שתחפש משקיעים נוספים שייכנסו לתמונה, והיא אכן מצאה: חברת י.ח דמרי סיכמה בסופו של דבר על רכישת חלק מהזכויות בפרויקט, כך שהיא תבנה מגדל אחד מהשניים. שתי החברות שילמו יחד לחברת פלאזה אינטרנשיונל סכום של 361 מיליון שקל.

עסקה גדולה נוספת נחשבת אולי לפורצת הסכר – משום שהתרחשה ממש בראשיתו של המשבר, ימים ספורים אחרי הטלת הסגר המלא: רכישת פארק העסקים יורופארק ביקום על ידי קרן JTLV , תמורת 243.5 מיליון שקל. הקרן רכשה את הפארק מקבוצת מבנה, החברה שנוצרה מהמיזוג בין חברת מבני תעשייה לחברת כלכלית ירושלים. הפארק הוא פארק ירוק, המשתרע על פני 66,800 מ"ר, ובו חמישה מבנים המאכלסים חברות גדולות כמו הוט וברודקום. עסקה זו ראויה לציון בשל העובדה שהתרחשה בימים שבהם אי-הוודאות בשוק הייתה גבוהה במיוחד.

דוד זבידה, מנכדוד זבידה, מנכ

נציין כי קרן אחרת המוחזקת על ידי בעלי JTLV , ונקראת JTLV2, רכשה מקבוצת תשובה הפרטית 70.7% מהחזקותיה בחברת אלעד ישראל מגורים החדשה, בתחילת מאי, תמורת 275 מיליון שקל. במקור הייתה זו חברת ישראל-קנדה שהתכוונה לרכוש את חברת הנדל"ן למגורים, תמורת 290 מיליון שקל, אך חזרה בה במפתיע.

קרדיט: שאטרסטוקקרדיט: שאטרסטוק

עסקה אחרת, שנסגרה אך לאחרונה, מציגה את אותם סדרי גודל מבחינת היקפים כספיים: רכישת קניון לב אשדוד על ידי חברת צרפתי שמעון וחברת יחד הבונים. הקניון נרכש מחברת מליסרון , אחת החברות הגדולות בתחום המרכזים המסחריים והקניונים בישראל, תמורת 230 מיליון שקל. מדובר במבנה ישן למדי, שנמצא ברובע ה' באשדוד, ומיועד להריסה. תחתיו ייבנו מגדלים מעורבי שימושים, שיכללו בין היתר כ-550 דירות חדשות וכ-15 אלף מ"ר מסחר.

זה לא הכול:
מתשתיות ועד מימוש אופציה על קרקע באשדוד

לצד עסקאות הענק התבצעו לאורך המשבר עוד כמה עסקאות קטנות־בינוניות בהיקפן, רובן בסכומים של עד 150 מיליון שקל לכל היותר – כאלו בעלות חשיבות רבה לשוק גם כן, ובוודאי לצדדים המעורבים בעסקאות.

ראשית נציין את קבוצת אורון , שזכתה לאורך התקופה האחרונה בשלושה מכרזים בתחום התשתיות: האחד – להקמת מחלף להבים, מעט צפונית לבאר שבע, תמורת 78 מיליון שקל; השני – לביצוע עבודות תשתית שונות במפרץ חיפה החדש, תמורת 107 מיליון שקל; והשלישי - לביצוע עבודות להכפלת כביש המנהרות (כביש 60),בהיקף הגדול ביותר, שתמורתו תקבל החברה כ-273 מיליון שקל. שרשרת הזכיות הזו, המסתכמת בכמעט 450 מיליון שקל – ומתרחשת דווקא במהלך משבר הקורונה – יכולה להעניק לחברה דחיפה עצומה.

עוד חברה שרשמה מהלך חשוב היא רוטשטיין נדל"ן , שהודיעה בתחילת מאי על מימוש אופציה לרכישת קרקע באשדוד, תמורת 118 מיליון שקל. החברה מתכננת להקים על הקרקע 192 יחידות דיור, ועוד כ-4,000 מ"ר מסחר ותעסוקה, בפרויקט שהיקף המכירות הצפוי בה הוא 450 מיליון שקל. על הסכם האופציה חתמה החברה באוגוסט 2019, ומימשה אותו בתוך פחות מעשרה חודשים.

חברת מגה אור ביצעה גם היא מהלך רכישה חשוב בזמן המשבר – למרות שלא הצליחה לשים את ידה על ישפרו: החברה הודיעה בסוף מאי כי סיכמה על רכישת 50% מקרקע בבית שמש, שמיועדת לתעשייה ולמחסנים, תמורת 63 מיליון שקל. על הקרקע תקים החברה פרויקט להשכרה, עם השותף בה.

חברת להב LR הודיעה במהלך ימי המשבר על הרחבת פעילותה בתחום האנרגיה הסולארית, זאת באמצעות רכישת שש חברות שונות הפועלות בתחום, תמורת 38 מיליון שקל. החברה, של איש העסקים הבאר שבעי אלי להב, עדכנה כי ההספק מכל מתקני החברות הללו הוא 4.78 מגה-ואט, וכי ה-NOI המוערך הוא 7.9 מיליון שקל בשנה.

קרדיט: Depositphotosקרדיט: Depositphotos

אחרונה חביבה היא קבוצת MORE של היזם חנן מור, שרכשה את חברת הבת של אורתם סהר הקורסת, חברת אורתם סהר הנדסה, תמורת סכום זעום של 1.75 מיליון שקל. הרכישה התבצעה במסגרת הליך משפטי שנועד לאפשר שיקום כלכלי לחברות שבקבוצת אורתם סהר, בעקבות חדלות הפירעון של החברה האם. קבוצת MORE נבחרה כרוכשת מתוך חמש מועמדות.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:י.ח דמרימגה אורקבוצת מבנהדודו זבידהקבוצת חג'ג'אדוארדו אלשטייןאורתם סהררוטשטיין נדל"ןביג מרכזי קניותמליסרוןעסקאות נדל"ןקבוצת תשובהישפרומנרבקרן JTLVיורופארקעמיר בירםאלי להבלהב LRפארק בבליתנופורטצרפתי שמעוןקבוצת MOREיחד הבוניםקניון לב אשדודהאחים חג'ג'ברק רוזןאסי טוכמאיירקבוצת אורון אחזקות והשקעותראם מגוריםנכסים ובניין
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...