"המשבר שאנחנו רואים היום-משבר שלא ראינו בעבר"

הרצאת זום מיוחדת למרכז הנדל"ן, בהנחיית מנכ"ל Vcell, מוטי ויזל, עסקה באחת השאלות הבוערות של היום: לאן מועדות פני שוק המשרדים בעקבות משבר הקורונה?

שיתוף הכתבה
מוטי ויזל, מנכ"ל Vcell (מרכז הנדל"ן)מוטי ויזל, מנכ"ל Vcell (מרכז הנדל"ן)

"המשבר שאנחנו רואים היום הוא משבר שלא ראינו בעבר: גם ב-2001, סביב אירועי 9.11 בארה"ב, וגם ב-2008 לא היה משבר טוטאלי כל כך, שכיסה יבשות וארצות. אין ספק שגם כשהוא יחלוף – והוא יחלוף, כמו כל משבר – משבר הקורונה ישאיר חותם, והשאלה היא איזה חותם".

כך אמר היום (ג') עוזי לוי, בכיר לשעבר בבנק לאומי, בעל ניסיון בסקטור העסקי ובשירות הציבורי, במסגרת הרצאת זום מיוחדת למרכז הנדל"ן תחת הכותרת "תחום התעסוקה והשפעתו על שוק המשרדים בתקופה שלאחר משבר הקורונה". את ההרצאה הנחה מוטי ויזל, מנכ"ל Vcell מכון למחקר וייעוץ אסטרטגי, והשתתפו בה גם שגיא ניב, מנכ"ל פארק עתידים תל אביב, ולילך רון-הימלמן, סמנכ"לית שיווק של קבוצת Manpower. השלושה עסקו בסוגיה המעסיקה כיום רבים, סביב מצבו ועתידו של שוק המשרדים בעת הנוכחית.

עבודה מהבית היא לא פתרון ולא תחליף לעבודה הרגילה, ורוב העובדים לא אוהבים את זה. אנשים באים לעבודה לא רק כדי לעבוד, אלא גם כדי לקיים קשרים חברתיים, אינטראקציה ועוד"

"המשבר אכן ישאיר חותם, אבל הוא לא שינה את ה-DNA שלנו מבחינת ההעדפות לגבי מקום העבודה וסביבת העבודה", המשיך לוי, והרחיב לגבי האפשרות שהיקף העבודה מהמשרדים, יקטן משמעותית. "עבודה מהבית היא לא פתרון ולא תחליף לעבודה הרגילה, ורוב העובדים לא אוהבים את זה. אנשים באים לעבודה לא רק כדי לעבוד, אלא גם כדי לקיים קשרים חברתיים, אינטראקציה ועוד, וצריך לזכור שיש גם אנשים שלא יכולים לעבוד מהבית".

צפו בהרצאה המלאה:

"הנדל"ן הוא בסך הכול התוצאה", מספק ניב את נקודת המבט שלו לנושא. "עבודה במשרדים היא סיפור של אנשים, של קשרים, של תהליכים חברתיים. הכול מושתת על הקהילתיות והחיבורים. בשל העובדה שכולנו יצורים חברתיים, בסופו של דבר נחזור לנקודה שהיינו בה. מה שהיה לפני כן יישאר: אזורי תחרות קשים יישארו כאלו, אזורים מבוקשים יישארו כאלו, והשוק יחזור לפעילות שהייתה. להערכתי לא תהיה השפעה בהיקף משמעותי על שוק המשרדים, אלא רק בשוליים".

הכול תלוי סקטורים, תלוי בתפקיד ובאופיו, תלוי בסוג האנשים ובאופי החברה: יש כאלו שיאמצו את העבודה מהבית או יבחרו בעבודה היברידית, משולבת, ואחרים יחזרו למצב הרגיל, כי זה ה-DNA של החברה"

"אנחנו צופים שתהיה דיפרנציאציה מבחינת האיזון בין עבודה במשרד לעבודה מהבית", הוסיפה רון-הימלמן את ההיבט שלה לעניין. "הכול תלוי סקטורים, תלוי בתפקיד ובאופיו, תלוי בסוג האנשים ובאופי החברה: יש כאלו שיאמצו את העבודה מהבית או יבחרו בעבודה היברידית, משולבת, ואחרים יחזרו למצב הרגיל, כי זה ה-DNA של החברה".

"החלטות מיידיות עלולות להתברר בטווח הארוך כהחלטות נמהרות"

מנכ"ל פארק עתידים, שגיא ניב, התייחס אל הצעדים שיש לבצע כעת, והוא ממליץ בעיקר להמתין: "אנחנו נמצאים במצב של חוסר ודאות. השוק מחפש היום שיווי משקל, והוא עוד לא יודע לאן הוא הולך. לכן הדבר הנכון לעשות, לטעמי, הוא לעצור ולחשוב, גם מצד בעלי הנכסים וגם מצד השוכרים. ההמתנה יכולה להוביל אותנו לחוף מבטחים

החלטות מיידיות המושפעות מהמשבר הנוכחי, כמו להורדת היקפי העבודה מהמשרד והחזרת שטחים שכורים למשכיר עלולות להתברר בטווח הארוך, ואפילו כבר בטווח הבינוני, כהחלטות נמהרות. צריך להבין טוב יותר לאן הדברים הולכים ורק אז להחליט מה עושים. בפרויקטים לא שגרתיים נכון לעצור רגע, לטעמי, משום שגלי המשבר גבוהים מאוד וחזקים מאוד. גם אנחנו בעצמנו עצרנו תוכניות חדשות לפארק, בתקווה שבהמשך הדרך הדברים יחזרו למה שהיו".

צריך להבין טוב יותר לאן הדברים הולכים ורק אז להחליט מה עושים. בפרויקטים לא שגרתיים נכון לעצור רגע, לטעמי, משום שגלי המשבר גבוהים מאוד וחזקים מאוד. גם אנחנו בעצמנו עצרנו תוכניות חדשות לפארק"

עוזי לוי הרחיב לגבי היבט נוסף אשר עלול לערער את תחום המשרדים במקרה של ירידה משמעותית בהיקף השטחים המושכרים ובמספר השוכרים – נושא המימון. "היום קשה מאוד לממן נדל"ן, בעיקר בגלל מכשירי מימון שפשוט נעלמו. עם זאת, לעסקים יציבים ולבניינים יציבים, עם תקופות מימון ארוכות ושוכרים טובים, יש מימון גם היום – אומנם קשה יותר להשיג אותו, אבל הוא קיים. חשוב לזכור שעולם יזמות הנדל"ן לא יכול לחיות בלי מימון נדל"ן".

לעסקים יציבים ולבניינים יציבים, עם תקופות מימון ארוכות ושוכרים טובים, יש מימון גם היום – אומנם קשה יותר להשיג אותו, אבל הוא קיים. חשוב לזכור שעולם יזמות הנדל"ן לא יכול לחיות בלי מימון נדל"ן"

גם ניב הוסיף התייחסות משלו לנושא זה ואמר: "תהיינה התאמות כאלו ואחרות לשוק החדש. כבר כיום שוכרים מבקשים חוזים לתקופות קצרות יותר, או תחנות יציאה כאלו ואחרות. חשוב להבין שעבורנו, המשכירים, זו בעיה - כי בלי מימון לא נוכל להתקיים". 

רון-הימלמן סיכמה ואמרה: "נכון להיום הכול שאלה של מה יהיה, אם אנחנו אכן נכנסים לגל שני או לא, ואיך כל זה ישפיע על השוק. המעסיקים לא ממהרים כרגע לחזור לגיוסים, ומנסים להסתדר עם מה שיש, משום שההתאוששות המלאה היא תהליך ארוך, שאף אחד לא יודע כמה זמן ייקח. אני מניחה שבסופו של דבר השוק ישוב להיות שוק של מועמדים, כמו שהיה טרם המשבר".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:פירמת המחקר והייעוץ האסטרטגי VCELLנדל"ןמשבר הקורונהמוטי ויזלשגיא ניבפארק עתידים תל אביבעוזי לויבנק לאומילילך רון-הימלמןManpowerשוק המשרדים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...