עינת גנון בראיון למיכאל אסף: "החלופה לתמ"א 38 תהיה מוכנה מבחינתנו בעוד חודשיים-שלושה – אבל כדי שתצא לפועל נדרשת ממשלה"

סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עינת גנון, דיברה בראיון למיכאל אסף בפתיחת יומה השני של פסגת הנדל"ן 2020 • עוד הצהירה: "מעוניינים להקטין את הרף המינימלי ליח"ד שיידונו בוותמ"ל מ-500 ל-300"

שיתוף הכתבה
עינת גנון עם מיכאל אסף בפסגת הנדל"ן 2020 (דרור סיתהכל)עינת גנון עם מיכאל אסף בפסגת הנדל"ן 2020 (דרור סיתהכל)

"החלופה לתמ"א תהיה מוכנה בקרוב, בעוד חודשיים-שלושה תהיה לנו הצעה מוכנה. אבל כדי שהיא תצא אל הפועל צריך קודם כול שתהיה ממשלה, ושתאשר אותה. החקיקה שמקדם מנהל התכנון יחד איתנו מדברת על ביצוע תוכנית והיתר בהליך אחד. זו תהיה תוכנית נִפחית, ששמה דגש באחוזי בנייה, ונותנת עדיפות גבוהה להריסה ובנייה".

כך אמרה היום (ד') סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית , עינת גנון, בהרצאתה על "עדכונים רגולטוריים בהתחדשות עירונית לשנת 2021", במסגרת יומה השני של פסגת הנדל"ן 2020. גנון דיברה על עוד יוזמות חקיקתיות רבות שנמצאות כעת בתהליכי גיבוש ואישור – אחד החשובים שבהם הוא עדכון תקן השמאות 21.

"עבודת ההיוועצות עם הגורמים השונים סביב תקן 21 הסתיימה, ובקרוב הוא אמור לעלות לדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה. עיקר העדכון – נושא הרווח היזמי, שלא יוגדר בטווח שבין 20% ל-30%, אלא ידבר רק על רף המינימום – ללא מגבלה כלפי מעלה. 

עם זאת, הוכנס לעדכון התחשיב לתמורות הדיירים - 12 מ"ר תוספת, בהתאם למדיניות הרשות – והמלצנו כי אם הרווח היזמי גבוה מ-20%, יתכבד היזם וישתתף בו עם הדיירים, כך שגם הם יזכו לתמורה גבוהה. העדכון יקבע גם את אופן חישוב היטל ההשבחה, יתייחס לאופן חישוב הכלכליות כשישנה קרקע משלימה בפרויקט, וכן למימון התחזוקה לדיירים. 

לצד אלו בחודש הבא, או בעוד חודשיים לכל היותר, נפרסם נוסח הסכם בין הדיירים לעורך דינם. מדובר בעניין לא פשוט: הדיירים לא יודעים אילו שירותים הם צריכים לדרוש מעורך הדין, במה הוא מייצג אותם ובמה לא. זהו הסכם שחשוב לנו מאוד לפרסם בקרוב. אנחנו עוסקים גם בנושא מנגנון הקרקע המשלימה  - שאושר אבל לא מתממש בפועל. בקרוב, גם הודות להתגייסות נהדרת של רשות מקרקעי ישראל , נפרסם שלושה מכרזים ראשונים עם קרקע משלימה, ברמלה, בירושלים וברמת גן. בתווך אנחנו חושבים כיצד לייעל את ההליך הזה עוד יותר".

לאחר הרצאתה התפנתה גנון לריאיון אחד על אחד עם מיכאל אסף, המנכ"ל המשותף של מרכז הנדל"ן , ושם התייחסה גם לשיתוף הפעולה עם הרשויות, בעיקר סביב הקול הקורא שפרסמה הרשות לאחרונה: "הרשויות המקומיות מתנפלות על הקול הקורא שפרסמנו, ויש אפילו כאלו שמתלוננות על כך שלא התאפשר להן להשתתף בו. אנחנו מוצפים, ומי שאמר שהרשויות לא רוצות להיות מעורבות בתהליך – מגלה בדיוק ההפך.

בהקשר זה, חשוב מאוד שניכנס לעובי הקורה גם בסיוע לרשויות: לא ייתכן שבהסכמי הגג המדינה מסייעת לרשויות, ובהתחדשות העירונית הן נשארות לבד. הכנסנו לחוק ההסדרים הסכמי מסגרת עם הרשויות המקומית – כנגד מתן היתרי בנייה נסייע בתקצוב התשתיות".

גנון התייחסה גם לפעילות הוותמ"ל, ואמרה: "אנחנו מחכים בקוצר רוח לאישור חוק הוותמ"ל, במטרה שזו תשים דגש על התחדושת עירונית ועל התפתחות מתחמים סביב צירי מתע"ן (מערכת תחבורה עתירת נוסעים). כשהחוק יאושר נוכל להחיות את כל התוכניות שמונחות על שולחן הוועדה ולא נידונו עדיין, וכמובן לקלוט חדשות. אנחנו בוחנים אפשרות להקטנת הגודל המינימלי של מתחם שיוכל להיכנס לדיון בוותמ"ל – היום המינימום הוא 500 יחידות, ולטעמנו יש להקטין זאת ל-300 יחידות דיור. עם זאת, עדיין לא התקבלה החלטה בנושא".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתעינת גנוןתמ"א 38דן קצ'נובסקימיכאל אסף
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...