רון אבידן: "בניגוד למה שאמר עדיאל שמרון - המשבר הוא כפל כפליים ממה שנשמע"

רון אבידן, מנכ"ל חברת אזורים, דיבר בפסגת הנדל"ן 2020, ואמר: "יש חוסר אמון מצד היזמים" • עמוס דבוש, קרדן נדל"ן: "משרד השיכון הפך מזמן למשרד זניח במדינת ישראל"

שיתוף הכתבה
מנכ"ל אזורים, רון אבידן, בפסגת הנדל"ן 2020 (דרור סיתהכל)מנכ"ל אזורים, רון אבידן, בפסגת הנדל"ן 2020 (דרור סיתהכל)

"שמעתי את עדיאל שמרון אומר אתמול כאן בפסגת הנדל"ן שהדיבורים על המחסור מוקדמים מדי. בניגוד למה שאמר - המשבר הוא כפל כפליים ממה שנשמע. השיווק של רשות מקרקעי ישראל ירד ביותר מ-50%, ויש חוסר אמון מצד היזמים. עד שלא יגיעו שינויי חקיקה בנוגע ללוחות הזמנים של הליכי התכנון, ההיתרים, הוצאת טופס 4 – לא יתחילו לגרד את הפתרון לבעיה שנוצרת לנו כאן".

את הדברים החריפים הללו אמר היום (ד') מנכ"ל חברת אזורים, רון אבידן, במסגרת פאנל "ענף המגורים לשנת 2021 - מדברים מהשטח", שנערך ביומה השני של פסגת הנדל"ן 2020, בהנחיית עו"ד זיו כספי, שותף מייסד במשרד גינדי כספי ושות '. עו"ד כספי עצמו אמר בפאנל כי "באופן מפתיע, מקור עליית מחירי הדירות וכן מחירי הקרקעות הוא אובדן אמון של הרוכשים ושל היזמים בכך שהמדינה תשכיל להגדיל ההיצע".

זיו כספי (קרדיט: מרכז הנדל"ן)זיו כספי (קרדיט: מרכז הנדל"ן )

דברים חריפים לא פחות אמר עמוס דבוש, מנכ"ל חברת קרדן נדל"ן : "נראה שכל מה שקורה בענף לא מעניין את האנשים בחלונות הגבוהים. משרד השיכון הפך כבר מזמן למשרד זניח במדינת ישראל, ואי-אפשר להתעסק בתכנון ארוך טווח אם כל אחד חושב רק על עצמו ועל הסקטור שהוא מייצג – המדינה צריכה לדאוג לחרדים, לערבים, לכולם.

לא מעניין שם אף אחד שבשביל פרוטוקול חתום מרשות מקרקעי ישראל צריך לחכות תשעה ועשרה חודשים לפעמים; לא מעניין אף אחד שכל קרקע שאתה זוכה בה במסגרת מכרז – עוברות שנים עד שאתה מקבל אותה; לא מעניין אף אחד שמי שזוכה בדירה במחיר למשתכן צריך לחכות שבע שנים עד שיקבל אותה. למישהו זה נראה הגיוני? בדטרויט, שם אנחנו גם בונים, לוקח שלושה שבועות להוציא היתר. 

עמוס דבש (קרדיט: מרכז הנדל"ן)עמוס דבש (קרדיט: מרכז הנדל"ן )

גם הפריפריה לא מעניינת באמת מישהו במדינת ישראל. יש מקומות בפריפריה שיש בהם ראשי רשויות חזקים מאוד, שזוכים להפניית תקציבים מהשלטון – אבל בשאר המקומות זה לא ככה. מה שהתחולל פה בארבע וחמש השנים האחרונות זה מחדל: שרפו פה 20 מיליארד שקל במסגרת מחיר למשתכן , במקום לקחת את הכסף ולתת לאנשים".

ארנון פרידמן, מנכ"ל חברת אשדר , אמר בפאנל: "מה שמדאיג אותי זה העתיד – אני לא רואה את הגורמים בממשלה שמייצרים לנו את חומר הגלם לשנים הבאות. כשאנחנו מסתכלים היום על מרכז הארץ, השטחים הפנויים נגמרים, הולכים ונעלמים, ונשארה רק התחדשות עירונית , אבל שם כולם רואים כמה קשיים יש. אנחנו באשדר בונים עכשיו פרויקטים שהתחלנו לקדם לפני כמעט 20 שנה.

עליית המחירים בוודאי עזרה לנו בזמן הזה, אבל זה מה שהמדינה רוצה – לרפא חוליים בעזרת מחירים שעולים? חייב להיות כאן בולדוזר שייתן תמריצים, שיגייס את כולם. בשנים האחרונות, תחת מטה הדיור, ראינו שיש מישהו שסוף-סוף מבין את הבעיות בענף, וכשאנשים מבינים את הבעיות הם מנסים לפתור אותם. אז מה עשו? לקחו משהו שהתחיל לעבוד, ופרקו אותו. היום אין לנו אבא, אנחנו יזמים חזקים, ויתומים. אין לנו אפילו על מי לכעוס".

ארנון פרידמן (קרדיט: מרכז הנדל"ן)ארנון פרידמן (קרדיט: מרכז הנדל"ן )

מיכה קליין, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים, אמר: "אנשים רואים שאין יותר היצע ומבינים שזה מוביל רק למקום אחד – לעליית מחירים, ולכן אנשים קונים דירות. זה אפילו מתעצם מסגר לסגר. כולם מבינים שהעתיד לא מבשר טובות מבחינת ההיצע; זה משפיע על הביקושים – שמשפיעים על עליית המחירים. בפרויקט שלנו במתחם סומייל בתל אביב יש הסתערות על הפרויקט, בכמות שמפתיעה אותי מאוד. 

התובנה שלנו היא שאין יותר קרקעות במרכז הארץ. יש חוסר עמוק בקרקעות, והפתרון הוא התחדשות עירונית . אבל מאחר שהתהליכים ארוכים כל כך, עדיף להשקיע במתחמים גדולים. אנחנו נמצאים באזורים האלה, לא של בניין בודד, אלא של מתחמים שלמים, וגם הרשויות מתעניינות יותר בהתחדשות עירונית בגדול, לא בקטן".

מיכה קליין (קרדיט: מרכז הנדל"ן)מיכה קליין (קרדיט: מרכז הנדל"ן )

דוד ברוך, יו"ר שותף בקרן יסודות, אמר: "ההתנהגות הרציונלית בתקופה כמו שאנחנו חווים כרגע אמורה להיות עצירה והמתנה, ובמקום זה אנחנו רואים התנהגות הפוכה, אנשים קונים דירות. לטעמי היא מבטאת חוסר אמון טוטלי במדינה וברשויות. זה מזעזע: יש חוסר ודאות לגבי התפתחות השכר, כולם מאמינים שיעלו מיסים. אני קודם כול רואה במצב הזה ביטוי לחוסר אמון בשלטון".

דוד ברוך (קרדיט: מרכז הנדל"ן)דוד ברוך (קרדיט: מרכז הנדל"ן )

כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מחיר למשתכןעמוס דבושאזוריםעדיאל שמרוןעו"ד זיו כספיארנון פרידמןמיכה קלייןמטה הדיוררון אבידןקרן יסודותדוד ברוךאפריקה ישראלדן קצ'נובסקיגינדי כספי ושות‘מיכאל אסףקרדן נדל"ן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...