על רקע הלחימה בדרום: הצעת חוק – גם חדר מחוזק ייכלל בהגדרת "מרחב מוגן" בחוק התכנון והבנייה

חברי הכנסת משה ארבל וינון אזולאי מש"ס מציעים לחדד את ההגדרה הקיימת, המאפשרת להקים מרחבים מוגנים מבלי שייחשבו סטייה מתוכנית • עוד הם מציינים בהצעתם: חדרים מחוזקים "לרוב זולים יותר וישימים יותר להקמה"

שיתוף הכתבה
ח"כ משה ארבל (אתר הכנסת)ח"כ משה ארבל (אתר הכנסת)

האם הגדרת "מרחב מוגן" בחוק התכנון והבנייה תורחב, ותכלול גם חדרים מחוזקים? הצעת חוק פרטית של חברי הכנסת משה ארבל וינון אזולאי מש"ס מציעה זאת – בהמשך להצעה שהגיש ח"כ ארבל בעצמו בכנסת הקודמת, הצעה שהכנסת לא הספיקה לדון בה.

בהצעת החוק נכתב כי "להגדרת מרחב מוגן בחוק העיקרי חשיבות רבה נוכח הוראות סעיף 151(ג) לחוק, לפיו תוספת שטחי שירות לשם בניית מרחב מוגן, בשטח שלא יעלה על השטח שקבע שר הביטחון לפי חוק ההתגוננות האזרחית, לא ייחשבו כסטייה מתוכנית. 

בשנים האחרונות ועדות מקומיות לתכנון ובנייה היו חלוקות בקביעותיהן אם 'חדר מחוזק', היינו חדר משופר מיגון שלא עומד בתנאים הנדרשים להגדרת 'מקלט' לפי חוק ההתגוננות האזרחית, נכלל בגדר מרחב מוגן לצורך סעיף 151(ג). חדרים אלו לרוב זולים יותר וישימים יותר להקמה ממקלטים העומדים במפרטים הטכניים שקבע פיקוד העורף, ומהווים פתרון מספיק במקומות שבהם לא ניתן - בשל מבנה הבניין או בשל סיבות אחרות - להקים מקלטים".

השניים מציינים בדברי ההסבר להצעת החוק החלטה של ועדת הערר המחוזית בירושלים, שדחתה את עמדת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ירושלים וקבעה "כי חדר מחוזק אינו בגדר מרחב מוגן בחוק העיקרי", וממשיכים: "המצב המשפטי הנוכחי פוגע בוודאות המשפטית של אזרחים המבקשים לשפר את מגוריהם, ושל קבלנים . הרחבת ההגדרה של 'מרחב מוגן' כך שיכלול במפורש גם חדר מחוזק, יחזק את הוודאות המשפטית ויעודד הקמת חדרים מחוזקים שיהיה בהם כדי להגביר את המיגון ויביא בכך לתוצאה המתיישבת עם תכליתו העיקרית של סעיף 151(ג) – עידוד בניית מרחבים מוגנים בשל חשיבות המיגון שמעניק פתרון זה".

לעיון בלשון הצעת החוק לחצו כאן

נזכיר בהקשר זה כי לאחרונה, על רקע הלחימה המתמשכת בדרום – שמשפיעה, לצערנו, על חלקים נרחבים בישראל ומכניסה את רוב תושבי ישראל ל"טווח הפגיעה" – התעוררה שוב ביקורת ציבורית על שיעור הבתים בישראל הכוללים מיגון דירתי: על פי הפרסומים האחרונים, במחוז הדרום, למשל, 56% מהדירות לא כוללות ממ"ד; במחוז הצפון – 58%; במחוז ירושלים 71%; ובמחוז תל אביב 75%.

ומהו, למעשה, חדר מחוזק? על פי "מפרט לחיזוק ואטימה של חללים במבנים – 'שיפורי מיגון'" שהוציאה מחלקת המיגון בפיקוד העורף עוד ביוני 2011, חדר מחוזק הוא חדר בדירה או במוסד ציבורי שאינו מרחב מוגן תקני, אלא שבוצעו בו שיפורי מיגון על פי מפרט זה.

"חלל/חדר מחוזק לא ישמש כחדר שירותים, כמטבח, כמקלחת, כמחסן או לכל שימוש אחר המחייב חיפויי חרסינה, קרמיקה, שיש וכו'", נכתב עוד באותה חוברת. "תכנון שיפורי המיגון בחלל המחוזק יעשה בהתאם לת"י 466, לתקנים המוזכרים בו ולתקנים רלוונטיים אחרים. החלל המחוזק מותר שיהיה בקומות שונות של הבניין, ואין חובה למקם חללים אלו האחד מעל השני. 

הכניסה לחלל מחוזק תהיה מתוך שטח הבניין ותותקן בה דלת הדף. בחדר המחוזק יבוצע חיזוק של כל הקירות על ידי תוספת יציקת/התזת בטון מצידם הפנימי, או על ידי הריסת מחיצות/קירות קיימים ובניית קיר בטון יצוק במקומם".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:חוק התכנון והבנייהממ"דועדת הערר המחוזיתמשה ארבל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...