החלטות מועצת מקרקעי ישראל: שתיים בנושא בנייה במגזר הערבי ועוד אחת בהתחדשות עירונית

המועצה החליטה כי 100% מהקרקע ביישובי מיעוטים שבהם עד 5,00 תושבים יוקצו לבני המקום, וכי תוקצה קרקע לבנייה עצמית ביישובי מיעוטים שאינם באזורי עדיפות לאומית

שיתוף הכתבה
השר יעקב ליצמן, העומד בראש מועצת מקרקעי ישראל (אתר הכנסת)השר יעקב ליצמן, העומד בראש מועצת מקרקעי ישראל (אתר הכנסת)

מועצת מקרקעי ישראל בראשות השר יעקב ליצמן קיבלה שלוש החלטות מרכזיות לאחרונה. על אחת מהן כבר דיווחנו כאן כחלק מסקירת ועידת פסגת הנדל"ן 2021 – החלטה הנוגעת לקרקע משלימה בפרויקטים להתחדשות עירונית, שעליה בישרה באירוע סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עינת גנון – ועוד שתיים הנוגעות לתושבי יישובי המגזר הערבי.

החלטה אחת היא הקצאת 100% ממגרשי קרקע למגורים לבני מקום - ביישובי בני מיעוטים המונים עד 5,000 איש, כדי שכלל המגרשים יוקצו רק עבורם. עד כה, ביישובי מיעוטים מחוץ לאזורי עדיפות לאומית שבהם עד 10,000 תושבים הוקצו לבני המקום לא יותר מ-75% מסך המגרשים המוצעים לציבור, זאת ללא אפשרות להגדלת ההקצאה לבני היישוב.

הוחלט לקבוע כי באישור חריג של הנהלת רשות מקרקעי ישראל ניתן יהיה להעלות את שיעור בני המקום הזכאים לגשת למכרזים ביישובים אלה עד ל-100%, ובכך להיטיב עם תושבי היישוב ולעזור בשימור האופי הקהילתי של יישובים אלו. בין היישובים הנכללים ברשימה זו: חוואלד, מועוויה, עין ראפה, סאלם, אבטין ועוד"

"סוגיית בני היישוב מהווה חסם משמעותי בשיווק הקרקעות לבנייה ביישובים אלו", כך בהודעת הרשות, "ולכן על רקע זה הוחלט לקבוע כי באישור חריג של הנהלת רשות מקרקעי ישראל ניתן יהיה להעלות את שיעור בני המקום הזכאים לגשת למכרזים ביישובים אלה עד ל-100%, ובכך להיטיב עם תושבי היישוב ולעזור בשימור האופי הקהילתי של יישובים אלו. בין היישובים הנכללים ברשימה זו: חוואלד, מועוויה, עין ראפה, סאלם, אבטין ועוד.

יש לציין כי מדובר בהחלטה שתקפה לראשונה גם ליישובים שמחוץ לאזורי עדיפות לאומית. עובדה זו מובילה אותנו אל ההחלטה השנייה שהתקבלה במועצה: רשות מקרקעי ישראל תקצה קרקע לבנייה עצמית במסלול הרשמה והגרלה ליישובי מיעוטים שאוכלוסייתם מונה עד 25,000 איש, ושאינם באזור עדיפות לאומית.

מטרת ההחלטה היא לאפשר לבני היישוב, שלהם זיקה קהילתית תרבותית ורגשית אל היישוב שבו נולדו, אפשרות להמשיך ולהתגורר בו עם משפחתם וקהילתם. הנהלת הרשות תקבע כללים לעניין אופן קביעת מחיר המגרשים שיוקצו לבני המקום או בני היישוב"

"מטרת ההחלטה היא לאפשר לבני היישוב, שלהם זיקה קהילתית תרבותית ורגשית אל היישוב שבו נולדו, אפשרות להמשיך ולהתגורר בו עם משפחתם וקהילתם", נכתב בהודעת רמ"י. "הנהלת הרשות תקבע כללים לעניין אופן קביעת מחיר המגרשים שיוקצו לבני המקום או בני היישוב".

כאמור, ההחלטה השלישית נוגעת לקרקע משלימה בפרויקטים להתחדשות עירונית: כינונו של מודל כלכלי חדש לקידום מיזמים מהתחום באמצעות קרקע משלימה. על פי ההחלטה, הפרויקטים יקודמו על ידי הפניית תקבולים פיננסיים שמקורם בשיווק קרקע משלימה למיזמים באזורים אלו. "ההחלטה נועדה להגביר את הכדאיות הכלכלית של מיזמים להתחדשות עירונית באזורים שבהם הרווחיות  הכלכלית עבור היזמים נמוכה", נכתב בהודעת רמ"י.

"על פי ההצעה שאושרה, נוסף על התמריץ הקיים למיזמי התחדשות עירונית , מגרשי השלמה לבניית מגורים ישווקו במכרז לשוק החופשי ובמנותק ממיזמי ההתחדשות הקיימים, וההכנסות משיווקן יוקצו לטובת מיזמי ההתחדשות העירונית. החלטה זאת תאפשר מימושן של אלפי יחידות דיור באופן מיידי, על דרך שיווקן לשוק החופשי".

יאיר פינס, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון : "ההחלטה שאושרה היום מהווה פריצת דרך משמעותית, המאפשרת הפעלת מודל כלכלי אפקטיבי לקידום מתחמי התחדשות עירונית . הדחיפוּת בהגדלת היצע הדירות בישראל מצריכה יצירתיות ופתרונות חדשניים, ואין ספק כי המודל הכלכלי בהחלטה יהווה כלי משמעותי בהגדלת היצע הדירות בשנים הקרובות".

אנו מברכים על ההחלטה שתסיר חסמים מפרויקטים של התחדשות עירונית , ותאפשר העברת הסכומים במקום המגרשים, תשחרר מגרשים לאלפי יחידות דיור ותתרום להאצת הליכי התחדשות עירונית"

עו"ד ינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל : "אנו ברמ"י מברכים על ההחלטה שתסיר חסמים מפרויקטים של התחדשות עירונית , ותאפשר העברת הסכומים במקום המגרשים, תשחרר מגרשים לאלפי יחידות דיור ותתרום להאצת הליכי התחדשות עירונית".

עו"ד אלעזר במברגר, מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "ההחלטה שהתקבלה הינה פורצת דרך, ותביא ליישום מהיר של מנגנון הקרקע המשלימה. הכסף שיתקבל ינוצל באופן יעיל להאצת פרויקטי התחדשות עירונית שמתעכבים אך ורק בשל חסם כלכלי, ובכך יונחו התשתיות לעוד ועוד פרויקטי התחדשות עירונית ברחבי המדינה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלמשרד הבינוי והשיכוןהתחדשות עירוניתהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתהמגזר הערביעינת גנוןיעקב ליצמןמועצת מקרקעי ישראלקרקע משלימהיאיר פינסינקי קוינטעו"ד אליעזר במברגר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...