עכו: תמ"א 38 שלא אושרה בוועדה המקומית – אושרה בוועדת הערר; "ההשפעה השלילית אינה גבוהה"

הוועדה המקומית טענה למיעוט חניה ברחוב ולבינוי גבוה משמעותית מהקיים בסביבה • לאחר שהושגה הסכמה בענייני החניה קבעה ועדת הערר: "התוספת המבוקשת תיצור בניין שאינו מהווה מבנה חריג המשנה את אופי הסביבה הקרובה"

שיתוף הכתבה
עכו (שאטרסטוק)עכו (שאטרסטוק)

ועדת הערר המחוזית הפכה את החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה עכו שלא לספק היתר בנייה לפרויקט תמ"א 2/38 בוטלה – ואישרה הקמה של בניין בן שש קומות, בתוספת קומת גג, ברחוב ברנר. נימוק ועדת הערר: "מדובר בבנייה שאם קיימת לה השפעה שלילית על המתנגדים לה ועל סביבתה, השפעה זאת אינה גבוהה; מנגד, תרומתה של הבנייה לסביבתה גבוהה ביותר, הן בחיזוק המבנה הקיים והן בביסוס ובעידוד ההתחדשות העירונית בסביבה".

במהלך הדיון בוועדה עלתה מצוקת החניה ברחובות הצרים של השכונה כבעיה משמעותית, המהווה חסם לאפשרות לאשר מבנה מרובה יח"ד ללא פתרונות חניה הולמים. כמו כן העלו חברי הוועדה את אי-ההתאמה של מבנה בן שבע קומות לסביבתו הפיזית הקיימת ברחוב ברנר"

המדובר הוא בבקשה להיתר בנייה שהוגשה על ידי חברת כרם יזמות ושווק נדל"ן, להריסת הבניין הקיים ולבניית בניין חדש במקומו. באוקטובר 2020 החליטה הוועדה המקומית שלא לאשר את הבקשה, וכך נימקה זאת: "במהלך הדיון בוועדה עלתה מצוקת החניה ברחובות הצרים של השכונה כבעיה משמעותית, המהווה חסם לאפשרות לאשר מבנה מרובה יח"ד ללא פתרונות חניה הולמים. כמו כן העלו חברי הוועדה את אי-ההתאמה של מבנה בן שבע קומות לסביבתו הפיזית הקיימת ברחוב ברנר, שכן רוב רובו של הרחוב בנוי בצפיפות, וגובה המבנים אינו עולה על שלוש קומות".

במרץ האחרון הודיעו הצדדים כי הגיעו להסכמות בעניין החניה הנדרשת – זאת לאחר שהחברה הסכימה להוסיף מקומות חניה לפרויקט - אך בעניין היקף הבינוי המבוקש לא הגיעו הצדדים להסכמות. בעקבות כך, הוחלט על קיום דיון בערר בפני ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה צפון, בראשות עו"ד שרון טל, יו"ר הוועדה. את החברה ייצג עו"ד ציון רווה, ואת הוועדה המקומית - עו"ד  דביר סגלוביץ'.

ועדת הערר ציינה כי הגיעה לכלל מסקנה שדין הערר להתקבל, בכפוף להטמעת תוכנית החניה החדשה – זו שלגביה הסכימו הצדדים. נימוקי קבלת הערר פורטו בהרחבה: "התוכנית החלה על הבניין, תוכנית ג/21608, מאפשרת הקמת בניינים בני ארבע קומות ועליית גג. בהתאם לתוכנית הכוללנית, תוכנית ג/21535, ניתן יהיה להקים – מכוח תוכניות מפורטות – בניינים בני עשר קומות. לא זו אף זו, כבר כיום קיימים מבנים גבוהים יותר בקרבת מקום.

שעה שלא הוצג כל שיקול הנוגע לסביבה הפיזית שיש בו כדי לגבור על התכנון המאושר בסביבה, הרי שהתוספת המבוקשת כאן תיצור בניין שאינו מהווה מבנה חריג המשנה את אופי הסביבה הקרובה. לא זו אף זו - מדובר בתוספת מתונה, שאינה ממצה את היקף הקומות שניתן להתיר מכוח התוכנית החלה ותמ"א 38"

לאור כל זאת, ושעה שלא הוצג כל שיקול הנוגע לסביבה הפיזית שיש בו כדי לגבור על התכנון המאושר בסביבה, הרי שהתוספת המבוקשת כאן תיצור בניין שאינו מהווה מבנה חריג המשנה את אופי הסביבה הקרובה. לא זו אף זו - מדובר בתוספת מתונה, שאינה ממצה את היקף הקומות שניתן להתיר מכוח התוכנית החלה ותמ"א 38".

חברי ועדת הערר הוסיפו עוד כי במסגרת בדיקה שבוצעה על ידי מנהל ההנדסה צוין כי בתחום התוכנית קיימות היום 354 יח"ד, והתוכנית מאפשרת תוספת של עוד 264 יח"ד (סה"כ 618 יח"ד), ואילו תמ"א 38 מאפשרת תוספת של 441 יח"ד (סה"כ ביחד 1,059 יח"ד).

"מתוך 1,059 יחידות הדיור הפוטנציאליות, קיימות כיום רק 354. עוד פורט בבדיקה כי תשתיות המים, הביוב, שטחי הציבור הפתוחים והמבונים וכן מערך הכבישים יכולים לשאת לכל הפחות את מקסימום יחידות הדיור שניתן להקים מכוח התוכנית החלה. לאור זאת לא ניתן לקבל את הטענה לפיה התשתיות באזור מונעות את התוספת המבוקשת.

מתוך 1,059 יחידות הדיור הפוטנציאליות, קיימות כיום רק 354. תשתיות המים, הביוב, שטחי הציבור הפתוחים והמבונים וכן מערך הכבישים יכולים לשאת לכל הפחות את מקסימום יחידות הדיור שניתן להקים מכוח התוכנית החלה. לאור זאת לא ניתן לקבל את הטענה לפיה התשתיות באזור מונעות את התוספת המבוקשת"

מדובר בבנייה שאם קיימת לה השפעה שלילית על המתנגדים לה ועל סביבתה, השפעה זאת אינה גבוהה, במיוחד לאחר שהוסדרה סוגיית החניה. אנו מקבלים, אפוא, את הערר ומאשרים את הבקשה להיתר בנייה, בכפוף לתנאים שתקבע הוועדה המקומית בהתאם לדין. הוועדה המקומית תישא בהוצאות העוררת בסך 3,000 שקל, בצירוף מע"מ כדין".

לעיון בהחלטה במלואה לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתתמ"א 38תמ"א 2/38היתר בנייההוועדה המקומית לתכנון ובנייהעיריית עכוועדת הערר המחוזית
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...