הרק"ל של הצפון: הוועדה המחוזית החליטה על האצת ההתחדשות העירונית בתחומי נצרת ונוף הגליל

ההחלטה מתייחסת למקטע של שישה ק"מ של הרכבת, בשתי הערים, והיא מסמנת פוטנציאל של יותר מ-3,000 יח"ד ו-450,000 מ"ר שטחי מסחר ותעסוקה • "החלטה שעתידה לחולל שינוי מהותי במרחב העירוני הקיים"

שיתוף הכתבה
הדמיית הרכבת הקלה חיפה-נצרת (חוצה ישראל)הדמיית הרכבת הקלה חיפה-נצרת (חוצה ישראל)

מאיצים את ההתחדשות העירונית סביב ציר הרכבת הקלה בין חיפה לנצרת: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון הכריעה אתמול (ב') בסוגיה חשובה לעתיד ההתחדשות העירונית בפריפריה, והחליטה לעודד תהליכי התחדשות עירונית לאורך תוואי הרכבת הקלה המתוכננת בצפון, בשטח הערים נצרת ונוף הגליל שבהן היא מתוכננת לעבור. 

ההחלטה ניתנה בעקבות דיון במסמך המדיניות של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. על פי המסמך, ההתחדשות העירונית תואץ לאורך מקטע של שישה ק"מ בתוואי הרכבת הקלה העובר בשתי הערים. מטרת המסמך היא לפתח התחדשות במרחב העירוני הקיים בטווח של כ-300 מטר מהאזורים שבהם צפויה לפעול מערכת תחבורה עתירת נוסעים, והוא מסמן פוטנציאל של יותר מ-3,000 יחידות דיור, לצד 450,000 מ"ר למסחר ולתעסוקה, כך בהודעה המשותפת למנהל התכנון ולרשות להתחדשות עירונית. 

במסגרת מסמך המדיניות אופיינה כל אחת מתחנות הרכבת הקלה העתידיות בהתאם לפוטנציאל הפיתוח הטמון במקומה ובתפקידה הייחודי במרחב: תחנת זיאד בנצרת תוכל להפוך לתחנת שער העיר, ותכלול שימושים לתיירות, מסחר, תעסוקה ותרבות; תחנת קריית הממשלה תוכל להוות מוקד בעל אופי של מתן שירותים, עם מסחר ותעסוקה

בהודעה נמסר עוד כי שטח מרחב הפיתוח סביב התחנות האמורות מסתכם בכ-500 דונמים, וכי הוצאת התכנון לפועל "עתידה לחולל שינוי מהותי במרחב העירוני הקיים ובאורחות החיים בו". במסגרת מסמך המדיניות אופיינה כל אחת מתחנות הרכבת הקלה העתידיות בהתאם לפוטנציאל הפיתוח הטמון במקומה ובתפקידה הייחודי במרחב. כך למשל, תחנת זיאד בעיר נצרת תוכל להפוך לתחנת שער העיר, ותכלול שימושים לתיירות, מסחר, תעסוקה ותרבות. לצד זאת, תחנת קריית הממשלה תוכל להוות מוקד בעל אופי של מתן שירותים, עם מסחר ותעסוקה.

"כחלק מתפקידה לעודד ולקדם מיזמי התחדשות עירונית , ממקדת הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מאמץ בכמה אזורים שבהם מתוכננת מערכת להסעת המונים, שניים מהם בצפון: נצרת ונוף הגליל", נכתב בהודעה. "את המקומות הללו, כך זיהו ברשות הממשלתית, ניתן יהיה להפוך למוקדים עירוניים מרכזיים לתעסוקה ולמגורים, שכן אלפי נוסעים עתידים לעבור בהם מדי יום. לצורך תכנון המתחמים בחרה הרשות הממשלתית את משרד מזור-פירשט אדריכלים. בעבודת התכנון, שנמשכה כשנתיים, הושקעו 1.3 מיליון שקל".

בדיון שנערך אמש החליטה הוועדה המחוזית לאמץ את מסמך המדיניות האמור. "המסמך מתווה מדיניות לפיתוח, להתחדשות ולהעצמת הפיתוח לאורך המקטע בתוואי הרכבת הקלה, שכולל שבע תחנות המצויות כיום בשלבי תכנון מפורט", נכתב בהודעה.

הרשות הציבה לעצמה יעד מרכזי של קידום התחדשות עירונית בפריפריה, תוך תכנון לטווח הרחוק. במסגרת זאת היא פועלת לאיתור של מוקדים שבהם קיים פוטנציאל להתחדשות עירונית מסיבית, על בסיס מערכות הסעת המונים מתוכננות והתנועה הצפויה לנוע בהם" 

אלעזר במברגר, מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "הרשות הציבה לעצמה יעד מרכזי של קידום התחדשות עירונית בפריפריה, תוך תכנון לטווח הרחוק. במסגרת זאת היא פועלת לאיתור של מוקדים שבהם קיים פוטנציאל להתחדשות עירונית מסיבית, על בסיס מערכות הסעת המונים מתוכננות והתנועה הצפויה לנוע בהם. 

אנו מברכים את הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון על אימוץ מסמך המדיניות, ומודים לראשי הרשויות המקומיות ולאגפי התכנון בנצרת ובנוף הגליל, על שיתוף הפעולה בקידום מדיניות זו, אשר צפויה להביא לתושביהן ברכה רבה".

מתכן מחוז צפון במנהל התכנון, אדריכל יהונתן כהן ליטאנט: "בכוחו של המסמך להניע תהליכי התחדשות בשתי הערים מעבר לתחומי השפעת הרכבת הקלה, ולייצר מוקדים עירוניים אשר חסרים ברקמה העירונית הקיימת, הן בנוף הגליל והן בנצרת. היתרונות והפוטנציאל הגלום בתכנון התחדשות עירונית לצד ציר הסעת המונים מוכרים בעולם כמחוללים עירוניים, כלכליים וחברתיים כאחד, ואני מברך על החלטת הוועדה המחוזית לאימוץ המסמך. 

אנו פועלים באינטנסיביות לקידום תכנון להתחדשות עירונית הכוללת ציפוף ושיקום מרכזי הערים, ויצירת מוקדים עירוניים אינטנסיביים ורחובות שוקקי חיים אשר מתוכננים עבור הולכי הרגל ומתעדפים תחבורה הציבורית"

יש לנצל את ההזדמנות לצמיחת שתי הערים סביב ציר הרק"ל על מנת לחזק את איכות והחוסן העירוני שבהן, לצד השמירה על השטחים הפתוחים סביבן. אנו פועלים באינטנסיביות לקידום תכנון להתחדשות עירונית הכוללת ציפוף ושיקום מרכזי הערים, ויצירת מוקדים עירוניים אינטנסיביים ורחובות שוקקי חיים אשר מתוכננים עבור הולכי הרגל ומתעדפים תחבורה הציבורית".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:הרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתעו"ד אלעזר במברגרהרכבת הקלההוועדה המחוזית לתכנון ובניה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...