סרוגו: "העליון קבע: ראש רשות אינו יכול לקבוע מדיניות מכוח תמ"א 38 אשר מונעת הקמת פרויקטים על פיה"

כך נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, לאחר שערעורה של עיריית רמת גן נגד החלטת בית המשפט המחוזי שלא לאשר את מדיניותה, נדחה בבית המשפט העליון • עו"ד איל מאמו, שייצג את התאחדות הקבלנים בדיון: "הגיעה העת לשים קץ להתנהלות הרשויות שעושות דין לעצמן"

שיתוף הכתבה
ראול סרוגו. "מברך על פסיקתה של נשיאת בית המשפט" (כפיר סיון)ראול סרוגו. "מברך על פסיקתה של נשיאת בית המשפט" (כפיר סיון)

בית המשפט העליון, בראשות הנשיאה, השופטת אסתר חיות, דחה היום (ב') את ערעורה של עיריית רמת גן נגד ביטול מדיניות תמ"א 38 שלה בידי בית המשפט המחוזי בתל אביב, לפני כמעט שנתיים. העליון קבע כי "הוועדה המקומית ברמת גן פעלה תוך התעלמות מכך שבבסיס תמ"א 38 מצויה התכלית רמת המעלה והחשיבות של הגנה על חיי אדם".

כזכור, ביוני 2019 עתרה התאחדות הקבלנים בוני הארץ נגד המדיניות החדשה של עיריית רמת גן, ונשיא בית המשפט המחוזי, השופט איתן אורנשטיין, ביטל את המדיניות הזו לאחר שקבע כי "התקבלה ללא תשתית עובדתית, תכנונית או משפטית מספקת". עיריית רמת גן הגישה מייד ערעור על ההחלטה לבית המשפט העליון, שדחה אותו כאמור. בין לבין עוד הספיקה העירייה לאשר מדיניות תמ"א חדשה, שעליה דיווחנו כאן באפריל האחרון.

הגיעה העת לשים קץ להתנהלות הרשויות, שעושות דין לעצמן ומנצלות לרעה את האפשרות לאשר מדיניות על מנת לחסום את התמ"א. במקום לעסוק בתכנון העיר לפי סעיף 23 לתמ"א, ובצורה סדורה, הם פשוט מקבלים החלטות בלתי חוקיות, כוחניות, ועוצרים את ההיתרים באופן בוטה"

בהודעת התאחדות הקבלנים בוני הארץ, בעקבות החלטת העליון, נכתב כי "בשל החלטת העירייה 'נתקעו' בצנרת הבירוקרטית תהליכי אישור לתוכניות בנייה של כ-200 פרויקטים בעיר. כעת, למעשה, יהיה על הוועדה המקומית של העירייה לשוב ולדון בתוכניות הללו ולקבוע כיצד ייבנו הפרויקטים על פי הכללים שלפיהם פעלה העירייה עד שנת 2017, ערב השינוי במדיניות שניסה לקדם ראש העיר כרמל שאמה הכהן".

את התאחדות הקבלנים בוני הארץ ייצגו בהליך עו"ד איל מאמו ועו"ד דנה פריד ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'. עו"ד מאמו אמר לאחר ההחלטה כי "הגיעה העת לשים קץ להתנהלות הרשויות, שעושות דין לעצמן ומנצלות לרעה את האפשרות לאשר מדיניות על מנת לחסום את התמ"א. במקום לעסוק בתכנון העיר לפי סעיף 23 לתמ"א, ובצורה סדורה (כדוגמת תוכניות רובע 3 ו-4 בתל אביב),הם פשוט מקבלים החלטות בלתי חוקיות, כוחניות, ועוצרים את ההיתרים באופן בוטה".

גם בית המשפט העליון קבע היום שראש רשות מקומית אינו יכול לקבוע מדיניות תכנונית מכוח תמ"א 38 אשר סותרת ומונעת הקמת פרויקטים על פיה. תמ"א 38 היא בראש וראשונה תוכנית מצילת חיים, וככזו יש לאשר ביצוע פרויקטים על פיה גם אם אינם בדיוק אידיאליים בהיבט התכנוני"

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו: "אני מברך על פסיקתה של נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות. גם בית המשפט העליון קבע היום שראש רשות מקומית אינו יכול לקבוע מדיניות תכנונית מכוח תמ"א 38 אשר סותרת ומונעת הקמת פרויקטים על פיה. 

תמ"א 38 היא בראש וראשונה תוכנית מצילת חיים, וככזו יש לאשר ביצוע פרויקטים על פיה גם אם אינם בדיוק אידיאליים בהיבט התכנוני. תמ"א 38 היא התוכנית היחידה כיום, על יתרונותיה וחסרונותיה, שממגנת בתים בישראל נגד רעידות אדמה והתקפות טילים, והוסיפה אלפי יחידות דיור למשק בכל שנה. כל עוד אין חלופה טובה ממנה, יש לפעול על פיה ולהאריכה בשנתיים לפחות על מנת לייצר ודאות בענף. אנו מבקשים להבהיר שאנחנו בעד חלופה תכנונית טובה יותר ונתמוך בה בעתיד".

לעיון בהחלטה לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בית המשפט העליוןעיריית רמת גןהשופט איתן אורנשטייןכרמל שאמה הכהןהשופטת אסתר חיותראול סרוגוהוועדה המקומית לתכנון ובנייהעו"ד איל מאמובית המשפט המחוזיתמ"א 38התאחדות בוני הארץ
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...