"ראש העיר הקודם זינגר רצה לבנות כמה שיותר מהר ולגובה"

יושבי הראש החדשים של הוועדה לתכנון ובנייה ברמת גן מציגים בשיחה עם האדריכלית עדנה מור את הבעיות ואת החזון החדש לעיר.

שיתוף הכתבה
רמת גןרמת גן

עורך הדין רועי ברזילי ואדם קניגסברגר הפכו לאחר הבחירות האחרונות לעיריית רמת גן לאנשים החשובים בתחום התכנון והבנייה בעיר. השניים יחלקו ביניהם את תפקיד יו"ר הוועדה המקומית ברמת גן בקדנציה הנוכחית, תחת כהונתו של ראש העיר הנוכחי כרמל שאמה הכהן. סיבה מספיק טוב לשמוע משניהם לאן פניה של העיר. 

- מהי האג'נדה של ראש העיר לגבי הבנייה הצפויה ברמת גן?

קניגסברגר: "כיום קיים מחסור בתשתיות, חסרות כיתות גן בבתי ספר ובגני ילדים. מערכת הביוב אינה מסוגלת לשאת את הניקוז העירוני. יש בעיית תחבורה קשה והעיר פקוקה. ראשית, נבצע חשיבה מחודשת לתכנון העתידי של העיר. אנחנו בעיצומה של הכנת תכנית המתאר. הטיפול ימשיך בבקשות להיתר הבנייה, שנמצאות כבר במערכת. תוכניות גדולות לפינוי בינוי תאושרנה במנגנון מבוקר".

- מה בנוגע למאבק על הקו הסגול של הרכבת הקלה, שעובר בעיר? חייבים רכבת קלה לפתרון מצוקת הפקקים.

ברזילי: "הקו הסגול עדיין מתוכנן בתוואי עילי. מופעל לחץ מראשי הערים של תל אביב ורמת גן על משרד התחבורה לשקע אותו ועד כה כבר נגרם נזק לתשתיות בגלל שהקו אינו תת קרקעי. בעיר ישנן 5,000 חניות חיוניות התפוסות על ידי רכבים נטושים, צפיפות הדירות בבניינים החדשים גבוהה, ופיתרונות החנייה אינם מספיקים. מעבר לכך, שחרור התנועה ממרכז העיר בני ברק נעשה היום דרך רמת גן וחייבים שיתוף פעולה מוסדר עם בני ברק השכנה".

קניגסברגר: "אנחנו חושבים לפנות את מקומות החניה, המוסדרים בצידי ברחובות (לדוגמה ברחוב ביאליק), כדי לפנות נתיבים המיועדים לאוטובוסים ולמיניבוסים. במקביל, יוקם חניון תת קרקעי מתחת לשצ"פ, מתחת לכיכר אורדע וכדומה. נסדיר חניון ציבורי תת-קרקעי עבור 700 מקומות חניה ונארגן מסלול ייעודי לתחבורה ציבורית. רחוב הרצל, לדוגמה, הפך להיות כמו שוק ציבורי שלא מכבד את רמת גן. אנחנו רוצים להסדיר בו את התנועה והחניה. מנגד, אנחנו לא מעוניינים להוריד תקני חניה. כבר היום התושבים בבניינים החדשים לא אוהבים להיכנס לחניונים לא נוחים או עם מכפילי חניה. נעדיף תוכנית שמייצרת חיבור תת קרקעי למרתף גדול ומשותף מתחת למספר בניינים".

- בואו נדבר רגע על ההגירה מבני ברק לרמת גן.

ברזילי: "כיום הפארק ברמת גן כבר מארח רבים מתושבי בני ברק ומתבצעת הגירה מבני ברק החרדית לרמת גן, כי בבני ברק אסורה בנייה לגובה ואין שם מקום לתוספת יח"ד משמעותית. בשכונת הילל, בשכונת עמידר ובשכונות אחרות קונים רבים מתושבי בני ברק יח"ד קטנות וזולות. תב"ע 1309 מאפשרת פיצול יח"ד של 200 מ"ר ל-3 יחידות. הן מתאיישות ע"י דתיים. ב-2016 ניתן היה לעצור את התוכנית, הייתה הקפאה, שהשתחררה מהר. הפיקוח על הבנייה הטיל צווי הריסה, אבל הם לא ממומשו".

 

- בעשור האחרון נחשבת רמת גן לנושאת דגל התמ"א 38. מה ההתייחסות של העירייה היום לפרויקטים הללו?

ברזילי: "תמ"א 38 ככלל אינה כדאית לעיר. אנחנו מעדיפים מתחמים שלמים או צירוף של מספר בניינים מכוח תמ"א 38 . הכרטסות שהכין אדריכל העיר מחייבות בדיקה מחודשת. מרתפי החניה מכבידים על מחירי הדירות.

- קניגסברגר: "בבניית מתחם או מספר בניינים יחדיו חלק מהחניונים התת קרקעיים יהיו ציבוריים, כי ירוויחו שטח חניון מזיקת ההנאה".

ברזילי: "חיבור בין יזמים שונים אינו קל. על כן אנו ממליצים לבנות חוזים יותר גמישים, שיאפשרו תוספת עוד יזם ממגרש סמוך".

- התמורות הללו מצביעות על שינויים צפויים במדיניות העירונית בסוגיית ההתחדשות העירונית?

קניגסברגר: "יש ראש עיר חדש ועלינו לדון מחדש בעקרונות המדיניות העירונית. על כל העוסקים במלאכה יהיה לעמוד בכללים שייקבעו. צריך לזכור ולהבין שכל יח"ד חדשה בעיר מעמיסה 10,000 שקל בשנה על העיר".

ברזילי: "בניין כלוא ייהרס וזכויותיו תנויידנה למגרש אחר. הנ"ל יתאים לקבלנים שעובדים על מס' מגרשים ברחבי העיר במקביל. 7 שנים התנהלה ר"ג ללא תוכנית תקפה. קיימת רק תב"ע ג30. המדיניות הנוכחית היא בעייתית. חייבים ליצור תב"ע חדשה ולא לחכות לתוכנית המתאר. תוך שנתיים אפשר יהיה לאשר אותה".

קניגסברגר: "תוכניות האב שנעשו גם תיבדקנה. הייתה יד קלה על ההדק. ראש העיר הקודם, ישראל זינגר, רצה לבנות כמה שיותר מהר ולגובה".

- מדוע לא מקצים רק 0 מ"ר תמורה ליחידות הדיור (כמו בגבעתיים)? הדיירים הקיימים יקבלו אך ורק את שטח הדירה המקורי - הם יקבלו חניה, מעלית, מרפסת ומחסן. כך מכפילי הפלדלת (שטח הדירה נטו) לא יכבידו על האזור המתחדש.

ברזילי: "זה אקט לא הוגן. יש להציע לדיירים תמורה יותר מ-0. מגיע להם להרחיב את הדירה ולקבל תוספת מטראז'. להגדיר מסגרת יותר ברורה. בפינוי בינוי מתחמים יקבלו 12 מ"ר תמורת פלדלת".

קניגסברגר: "בהריסה ובנייה מחדש 12 מ"ר תוספת. המינימום ההכרחי. אי אפשר לתת 0 מ"ר כתמורה. בסוף התושבים יעדיפו תמ"א עיבוי בינוי".

- מה התייחסות שלכם למסחר ותעסוקה בעיר?

ברזילי: "אנחנו מעדיפים קומת מסחר + קומת תעסוקה ומעליהן מגורים, בעיקר ברחובות ראשיים כדוגמת ביאליק, הרצל, זבוטינסקי, אבא הלל, נגבה, הירדן והרא"ה. קולונדות קדמיות, בתי קפה. הרחבת רוחב זכות דרך. אנחנו חושבים להקפיא את התכנון ברחובות הראשיים ע"י הפעלת סעיף 78 לחוק התכנון והבנייה".

קניגסברגר: "מרכזי תעסוקה נרצה לראות בבורסה, ליד הקניון, ליד האיצטדיון, או בדרום העיר. חייבים להגיע לאיזון בין המגורים לבין המסחר והתעסוקה. לתכנן מבני ציבור מחוץ למרכז העירוני. שטחים חומים. אין מספיק כאלה".

- מה לגבי התאמת קומת קרקע באזורי מגורים כקומת מבני ציבור?

ברזילי: "במקרים כאלה חייבים להגיש תב"ע למחוזית. לדאוג ששטחי ציבור בבנייני מגורים שלא יפגעו בתושבים".

לחדשות נדל"ן, עדכונים יומיומיים, דעות וניתוחים, הורידו את אפליקציית מרכז הנדל"ן

אנשי נדל"ן, בואו לשמוע ולהשמיע את דעתכם. הצטרפו לקבוצת הפייסבוק רק נדל"ניסטים ותיחשפו לתכנים בלעדיים לתעשייה


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עיריית רמת גןכרמל שאמה הכהןאדם קניגסברגרהוועדה המקומית ברמת גןרועי ברזילי
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...