"התוכנית הגדולה שאושרה עד היום ביישוב ערבי": הוותמ"ל אישרה את תמל 1043 בעראבה, עם 5,000 יח"ד

מדובר בתוכנית בצפון העיר, אשר תכלול גם 540,000 מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה • יותר מ-90% מהקרקע בתוכנית היא קרקע פרטית של תושבי עראבה – "מציאות שהציבה אתגר תכנוני גדול"

שיתוף הכתבה
הדמיית התוכנית החדשה בעראבה (Rational Architects)הדמיית התוכנית החדשה בעראבה (Rational Architects)

היסטוריה במגזר הערבי: הוותמ"ל אישרה לאחרונה תוכנית חדשה בעיר עראבה שבצפון הארץ, סמוך לסכנין – תוכנית שאותה מכתירים במנהל התכנון "התוכנית הגדולה ביותר שאושרה עד היום ביישוב ערבי".

התוכנית, תמל/1043, כוללת התוכנית כוללת 5,000 יחידות דיור, 540,000 מ"ר עבור שטחי מסחר ותעסוקה, שטח לטובת אצטדיון כדורגל ואתלטיקה וכן מסוף אוטובוסים חדש. כל אלו "ייתנו מענה למצוקת הדיור ולפיתוח הכלכלי בעיר לשנים הבאות", כך מציינים היום (א') במנהל. התוכנית, שביוזמת משרד הבינוי ושיכון ועיריית עראבה, חולשת על שטח כולל של 2,650 דונם וממוקמת בכניסה הצפונית לעיר, בסמוך לכבישים 804 ו-805. 

הבינוי הוא של 6-4 קומות, שיאפשרו שילוב של בנייה משפחתית רב-דורית מסורתית לצד בנייה יזמית של דירות למגורים. צירי התנועה הראשיים תוכננו כרחובות עירוב שימושים - חזיתות מסחריות ושטחי מסחר, מסעדות ובתי קפה בקומות הקרקע, ומעליהם קומות מגורים ותעסוקה"

"הבינוי בתוכנית יוצר מרקם עירוני איכותי ומותאם לצורכי החברה הערבית", נכתב בהודעה שיצאה היום. "היא כוללת 5,000 יחידות דיור בבינוי של 6-4 קומות, שיאפשרו שילוב של בנייה משפחתית רב-דורית מסורתית לצד בנייה יזמית של דירות למגורים. צירי התנועה הראשיים תוכננו כרחובות עירוב שימושים - חזיתות מסחריות ושטחי מסחר, מסעדות ובתי קפה בקומות הקרקע, ומעליהם קומות מגורים ותעסוקה, שיאפשרו יצירת מרחב עירוני חיוני ופעיל לאורך כל שעות היום, בדגש על הולך הרגל.

 

נוסף על כך, התוכנית כוללת שטח לטובת אצטדיון כדורגל ואצטדיון אתלטיקה חדשים, שיהוו מוקד עירוני משמעותי; ומסוף אוטובוסים מרכזי חדש, אשר ישדרג משמעותית את שירות התחבורה הציבורית בעיר ובאזור. בצפון התוכנית, במפגש עם נחל חילזון, תוכנן שטח פתוח נרחב להסדרת הנחל ולהנגשה של המרחב הטבעי לציבור הרחב.

יותר מ-90% מהקרקע בתוכנית היא קרקע פרטית של תושבי עראבה, וכוללת כ-300 חלקות מרובות בעלים. מציאות זו הציבה אתגר תכנוני גדול בכל הנוגע לקידום התוכנית, וחייבה הליך חסר תקדים בהיקפו של איחוד וחלוקה, שכלל מתן פתרונות פרטניים ומותאמים לכל אחד ואחת מהבעלים. 

במסגרת הליך שמיעת ההתנגדויות לתוכנית קיבלו המתכננים מידע רב מהבעלים, שכלל לא רק את מצב הבעלויות הפורמלי המוכר מנסח הטאבו, אלא מידע בלתי פורמלי רב ערך לגבי החלוקות הפנימיות, הירושות וההסכמים בין הבעלים, זאת לצד מידע על ההרכב החברתי והקהילתי של כל חלקת קרקע"

במסגרת הליך שמיעת ההתנגדויות לתוכנית קיבלו המתכננים מידע רב מהבעלים, שכלל לא רק את מצב הבעלויות הפורמלי המוכר מנסח הטאבו, אלא מידע בלתי פורמלי רב ערך לגבי החלוקות הפנימיות, הירושות וההסכמים בין הבעלים, זאת לצד מידע על ההרכב החברתי והקהילתי של כל חלקת קרקע - הקשרים, השותפויות, ההסכמות ובקשות של התושבים". 

במהלך זה שיתפו פעולה צוות התכנון, בראשות אדריכל עבד יאסין, משרד הבינוי והשיכון , מנהל התכנון והעירייה, "שהקדישו מאות שעות לשיתוף הציבור ולשמיעת מתנגדים, והציגו פתרון נקודתי ומותאם לכל בקשה", כך לדברי אנשי המנהל. "בסופו של התהליך אישרה הוועדה את העדכון המקיף לתכנון".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מנהל התכנוןמשרד הבינוי והשיכוןותמ"לעיריית עראבהאדריכל עבד יאסיןRational Architects
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...