מגדל בראשית בבבלי, ת"א: שטח המרפסות יגדל – הודות לניוד זכויות מבית חווה שפירא המיועד לשימור

210 מ"ר יימחקו מפרויקט השימור, וכ-520 מ"ר יתווספו למגדל – כבטוחה למימוש עבודות השימור המתוכננות של המבנה בביאליק 19 • לעבודות השימור קיים היתר עוד מפברואר 2018

שיתוף הכתבה
מגדל בראשית (בראשית בבלי)מגדל בראשית (בראשית בבלי)

עיריית תל אביב-יפו ממשיכה "לחלק זכויות" בתמורה להבטחת שימורם של מבנים היסטוריים ברחבי העיר: לאחרונה הפקידה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תוכנית מפורטת אשר מאפשרת ניוד זכויות ממבנה ברחוב ביאליק 19 שבמרכז העיר למבנה ברחוב פעמוני 12 בשכונת בבלי.

עד כאן – סטנדרטי למדי. מדובר ביוזמה חכמה של העירייה לעודד שימור מבנים שונים, והיא עושה זאת בעזרת התמריץ היעיל ביותר, אולי, שקיים היום: תוספת זכויות ליזם המבצע. למעשה, כבר דיווחנו על צעד שנעשה סביב היוזמה הזו לא מזמן – חברת בנייני העיר הלבנה מכרה זכויות שקיבלה מהעירייה בשל עבודות שימור שעשתה, בהיקף כולל של 32.5 מיליון שקל.

מצד אחד מתחם בית חווה שפירא, שנמצא בסמוך לביתו ההיסטורי של המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק, ונחשב בעצמו מבנה חשוב לשימור, כחלק מהכרזת אונסק"ו על אזור מרכז תל אביב כאתר מורשת עולמית; מצד שני, משפחת כוזהינוף, ומגדל בראשית המפורסם שלה, שאליו ינויידו הזכויות

המעניין בתוכנית שהופקדה כעת – תוכנית מספר 507-0965137, או תא/מק/5064  - הוא זהות השחקנים: מצד אחד מתחם בית חווה שפירא, שנמצא בסמוך לביתו ההיסטורי של המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק, ונחשב בעצמו מבנה חשוב לשימור, כחלק מהכרזת אונסק"ו על אזור מרכז תל אביב כאתר מורשת עולמית; מצד שני, משפחת כוזהינוף, ומגדל בראשית המפורסם שלה, שאליו ינויידו הזכויות.

מטרת התוכנית היא "עידוד שימור ושיפוץ מבנים לשימור על ידי העברת זכויות בנייה ממבנה לשימור בהגבלות מחמירות על פי תכנית השימור, ממגרש מוסר בביאליק 19 למגרש מקבל בפעמוני 12, לטובת הגדלת מרפסות, וקביעת הוראות ותנאים לשם הבטחת ביצוע השימור".

אכן, הזכויות אשר יועברו למשפחת כוזהינוף ויתווספו למגדל בראשית, יאפשרו להגדיל את שטח המרפסות הפרויקט היוקרתי, שיכלול 44 קומות ו-174 יחידות דיור. על פי פרטי התוכנית, תבוצע מחיקה של 210 מ"ר עיקרי מהמבנה בביאליק, ותתאפשר תוספת של 520.8 מ"ר עיקרי בפעמוני – זאת על בסיס מפתח שלפיו מ"ר אחד בייעוד מגורים ב' במגרש המוסר שווה ל-2.48 מ"ר בייעוד מגורים מיוחד ב' במגרש המקבל.

התוכנית מתייחסת, כמובן, גם לשימור עצמו, וקובעת בין היתר, במסגרת המהלך, את "הבטחת ביצוע הוראות השימור בפועל למבנה לשימור ברחוב ביאליק 19 באמצעות הבטחת מקורות המימון לביצוען בהיקף שווי הזכויות המועברות לשביעות רצון מהנדס העיר, בהתאם להוראות תוכנית השימור"

התוכנית מתייחסת, כמובן, גם לשימור עצמו, וקובעת בין היתר, במסגרת המהלך, את "הבטחת ביצוע הוראות השימור בפועל למבנה לשימור ברחוב ביאליק 19 באמצעות הבטחת מקורות המימון לביצוען בהיקף שווי הזכויות המועברות לשביעות רצון מהנדס העיר, בהתאם להוראות תוכנית השימור.

היקף השטחים המועברים בתוכנית מהמבנה לשימור למגרש המקבל הותאם לפערי שווי קרקע למ"ר זכויות בנייה בין המגרשים על פי הערכת שומה למבנה לשימור מתאריך 24.2.21 ועל פי הערכת שומה למגרש המקבל מתאריך 21.1.21".

באשר למבנה לשימור – הוא בעל היתר מפברואר 2018, שכולל תוספת קומה וחפירת מרתף, ובאתר מתבצעות עבודות להשלמת יציקות; באשר למגרש המקבל – ניתן היתר להקמת מרתפים ובניין רב קומות. בימים אלו מתבצעות הכנות ליציקת קומה 37

התוכנית מעדכנת גם על הסטטוס בשני המגרשים: באשר למבנה לשימור – הוא בעל היתר מפברואר 2018, שכולל תוספת קומה וחפירת מרתף, ובאתר מתבצעות עבודות להשלמת יציקות; באשר למגרש המקבל – ניתן היתר להקמת מרתפים ובניין רב קומות. בימים אלו מתבצעות הכנות ליציקת קומה 37.

לעיון בהוראות התוכנית המלאות לחצו כאן

הוקם בשנת 1922: מעט רקע על בית חווה שפירא

בית חווה שפירא הוקם בשנת 1922, על שטח של 1.1 דונם. אדריכל הבית היה יוסף ברלין, שהקים מעין וילה עירונית, שבמקור הייתה אמורה לכלול שתי קומות, אך עד היום עומד במקום מבנה בעל קומה אחת בלבד. 

למרות שבמקור יועד להיות בית מגורים – עבור האישה שעל שמה הוא נקרא – הפך המקום עם השנים לסנטוריום, לבית תפילה ואף לבית חולים. עבודת השימור המתוכננת כוללת שימור הקיים, ששטחו הוא כ-350 מ"ר, ובנייה של הקומה העליונה שמעולם לא נבנתה, בנייה שתיעשה על פי התוכניות המקוריות. 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מגדל בראשיתמשפחת כוזהינוףבית חווה שפיראשימור מבניםעיריית תל אביב-יפוהוועדה המקומית לתכנון ובנייההעיר הלבנה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...