אחרי חמישה דיונים בוועדה העירונית: האם תוכנית שימור בית ילדותו של יאיר לפיד בת"א תופקד מחר (ד')?

הדיונים סביב שימור המבנה החלו כבר ב-2013 – כולל הצעה לעריכת תמ"א 38 בשני המבנים במתחם, שטורפדה בשל חוסר התאמה למטרות השימור - אך רק כעת מובאת התוכנית לדיון בהפקדתה בוועדת המשנה של הוועדה המקומית

שיתוף הכתבה
אחד משני בנייני "שיכון העיתונאים", ברחוב הפלמ"ח 13 בתל אביב (google street view)אחד משני בנייני "שיכון העיתונאים", ברחוב הפלמ"ח 13 בתל אביב (google street view)

מחר (ד') משעות הבוקר תתקיים ישיבתה של ועדת המשנה לתכנון ולבנייה תל אביב-יפו, אשר תדון בשורה של נושאים – וביניהם גם בהפקדת אחת התוכניות המסקרנות, לכל הפחות מבחינת שימור: תוכנית שיכון העיתונאים שבשכונת יד אליהו, במזרח העיר, אשר היה בית ילדותו של ראש הממשלה החליפי כיום, יאיר לפיד, ושל הוריו, כמובן – טומי ושולמית לפיד.

"שיכון העיתונאים בשכונת יד אליהו הוא אחד מהשיכונים שתוכננו ונבנו עבור אגודות וארגונים מקצועיים במשק", נכתב בהסבר שהוכן על ידי הוועדה המקומית. "המבנים תוכננו עבור אגודת העיתונאים בקרבת מערכות העיתונים שפעלו באותן השנים. 

השיכון כולל שני מבני מגורים. הוא תוכנן ב-1964 על ידי האדריכלים אברהם יסקי, חתן פרס ישראל, ועל ידי שותפו, האדריכל אמנון אלכסנדרוני. המבנים מדגימים את המגוון האדריכלי האיכותי של בתי השיכון שנבנו בשנים שלאחר קום המדינה בעיר תל אביב-יפו. שימור המבנים עולה בקנה אחד עם המגמה לשימור ערכים מאדריכלות של שנות ה-50 וה-60 של המאה ה-20"

השיכון כולל שני מבני מגורים. הוא תוכנן ב-1964 על ידי האדריכלים אברהם יסקי, חתן פרס ישראל, ועל ידי שותפו, האדריכל אמנון אלכסנדרוני. המבנים מדגימים את המגוון האדריכלי האיכותי של בתי השיכון שנבנו בשנים שלאחר קום המדינה בעיר תל אביב-יפו. שימור המבנים עולה בקנה אחד עם המגמה לשימור ערכים מאדריכלות של שנות ה-50 וה-60 של המאה ה-20".

שני המבנים נמצאים בשתי כתובות שונות וסמוכות - ברחוב יצחק שדה 56 וברחוב הפלמ"ח 13. על פי סקירת הוועדה המקומית, "תחום התכנון המוצע נדון חמש פעמים בוועדת השימור העירונית, לראשונה ביולי 2013. בהתאם לדיון האחרון בוועדת שימור מיום 26.5.2019 הוחלט כי יש לפרסם הודעה על הכנת תוכנית לשימור המבנים ע"פ סעיף 77 לחוק התכנון והבנייה, וכן לפרסם תנאים להוצאת היתרי בנייה לפי סעיף 78 לחוק. לאחר בחינה מקיפה של חישוב השטחים ואופן מימושם במגרש, הומלץ לקדם תכנית נקודתית לשימור המבנים בהמלצת מחלקת השימור, מחמחלקת תכנון מזרח ובאישור ועדת השימור".

בדיון בוועדת המשנה מיולי 2019 אף צוין כי בעבר נשקלה תוכנית תמ"א 38 במבנה, אך זו נגנזה: "בשנת 2013 הוגשה בקשה למימוש הזכויות במסגרת תמ"א 38, ובסופו של דבר לא קידמו את הוצאת ההיתר. יזם מטעם התושבים החל בקידום תוכנית חדשה לפי תמ"א 38, והתוכנית נדונה
בוועדה - אך נשללה, מכמה סיפות רישויות וגם מבחינה אדריכלית, כי לא נשאר זכר לבניין המקורי".

עוד צוין בדיון זה כי בשני הבניינים ישנם 14 יח"ד, שתי דירות בכל קומה. בבניין ברחוב יצחק שדה, שבו ארבע קומות, גרו שמונה משפחות, ובזה שברחוב הפלמ"ח – עם שלוש קומות - שש משפחות. התנאים שגובשו בנוגע למתחם כוללים איסור על הריסת המבנים הקיימים; איסור על הוצאת היתרי בנייה לשיפוץ ו/או תוספות בנייה החורגות מהמעטפת הקיימת. "בכל מקרה, היתר בנייה או היתר לשיפוץ יהיה באישור מחלקת השימור של עיריית ת"א-יפו, ובתנאי שיוכח מעל לכל ספק כי אין בהיתר המוצע כדי לפגוע בערכיו של המבנה", נכתב בהחלטה. "תנאי למתן היתר בנייה או היתר שיפוץ יהיה הכנת תיק תיעוד מלא".

לעיון בהסבר לתוכנית ובדיון הקודם בה בוועדה - לחצו כאן

כעת, כאמור, תקודם התוכנית סוף-סוף לשלב הבא – לדיון בוועדת המשנה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בנוגע להפקדת התוכנית. הדיון בה יחל בסביבות השעה תשע בבוקר מחר.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שיכון העיתונאיםהוועדה המקומית לתכנון ובנייהעיריית תל אביביאיר לפידאדריכל אברהם יסקיאדריכל אמנון אלכסנדרונייד אליהושימור מבנים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...