עד כמה דרמטית הפחתת הרוב בפינוי-בינוי? ראול סרוגו בדיון בכנסת: "הדרך מ-67% ל-80% - 24-20 חודשים"

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ראול סרוגו הציג נתונים ממדגם שערכו אנשי ההתאחדות ב-90 פרויקטים, ואמר: "השגת 13 האחוזים הנוספים – זה השלב הקשה והקריטי ביותר"

שיתוף הכתבה
ראול סרוגו (כפיר סיון)ראול סרוגו (כפיר סיון)

על אישור השינוי ברוב הדרוש כדי להוציא לפועל פרויקט פינוי-בינוי, והפחתתו ל-67% במסגרת חוק ההסדרים, כבר דיברו לא מעט: על החשיבות שבהוצאתו אל הפועל, על הצורך המשמעותי לאחר שנים רבות של ניסיון בפינוי-בינוי – ועל ההשפעה הדרמטית בכל הנוגע לקצב התקדמותם של פרויקטים שכאלו, אשר כיום נמשכים גם 12 ו-14 שנים, כידוע.

דיון בישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת שנערך סביב סעיף זה בחוק ההסדרים חושף במידה מסוימת שאלה מעניינת שעד היום אולי לא זכתה לתשובה חד-משמעית: כמה זמן בפועל תחסוך הפחתת הרוב הדרוש להנעת תהליכי פינוי-בינוי?

במהלך הדיון הציג נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, נתונים ממדגם של 90 פרויקטי התחדשות עירונית שביצעה ההתאחדות, וחזר עם מסקנות חד-משמעיות מבחינתו: "דגמנו 90 פרויקטים עם כ-24,000 יחידות דיור מתוכננות, מהן כ-70 בפינוי-בינוי", סיפר סרוגו בפני הנוכחים בוועדה. "על פי סיכום הנתונים שערכנו, נדרשים בממוצע 22 חודשים להגיע ל-67% הסכמה, לעומת 44 חודשים כדי להגיע ל-80%, כלומר נדרשים בין 20 ל-24 חודשים כדי להשיג את 13 האחוזים הנוספים – זה השלב הקשה והקריטי ביותר.

בממוצע, נדרשו עשרה חודשים כדי להחתים 50% מבעלי הזכויות, ו-22 חודשים כדי להחתים 67%. כדי להגיע מ-67% ל-80% נדרשו עוד 22 חודשים. כלומר נדרשים בין 20 ל-24 חודשים כדי להשיג את 13 האחוזים הנוספים – זה השלב הקשה והקריטי ביותר"

אפרק את השלבים: בממוצע, נדרשו עשרה חודשים כדי להחתים 50% מבעלי הזכויות, ו-22 חודשים כדי להחתים 67%. כדי להגיע מ-67% ל-80% נדרשו עוד 22 חודשים. הסיבות לחוסר ההסכמה רבות: יש דיירים שמנסים להשיג יותר; יש כאלה שעדיין לא נתנו אמון ביזם. יש דיירים שיש להם סיבות מוצדקות לסרב". 

בדיון השתתף גם מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, עו"ד אלעזר במברגר, שאמר: "הנתון שהוצג פה דרמטי. זה אומר שהתחנה הזו מעכבת בשנים פרויקטים לפינוי-בינוי, ולא רק בחודשים. הליכי פינוי-בינוי במדינת ישראל אורכים תשע, עשר, 11, ו-14 שנים. אני מסכים שאם היזם מציע תמורות נאותות ועושה עבודה טובה, הוא יגיע ל-80% ואולי ל-90% מהר יחסית, אבל משכי הזמן הם בלתי נסבלים".

גם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, השתתף בדיון, ואמר: "יזם שנכנס לפרויקט מתוך רצון להגיע רק ל-67% וחושב שבזה הוא מסיים, בעיניי נכשל עוד לפני שהוא נכנס. פרויקט התחדשות עירונית נכון הוא פרויקט שבו היזם מגיע מתפיסה שהוא רוצה את כולם איתו בשיתוף. הוא צריך לעשות כנסים לפני ואחרי, הוא צריך להיעזר במנהלות ולעשות כל שביכולתו כדי לשכנע את כולם שהפרויקט טוב. זו הגישה שבעיניי היא הגישה הנכונה, על כל המשמעויות החברתיות בזה". 

עו"ד אברהם ללום מפירמת אברהם ללום ושות' הדגיש בדיון כי "אחוז ההסכמה הנדרש בפינוי-בינוי הוא 100%. כל הנושאים שמדברים עליהם פה נוגעים לשאלה מתי ניתן יהיה לפנות לבית המשפט. זה דבר שחשוב להבין, ושלא דובר עליו עד כה. כלומר ההליך המשפטי יידרש בכל מקרה, גם אם יהיו 3% מתנגדים בלבד. כדי להוציא את הפרויקט לפועל, בשטח, צריך להגיע ל-100% הסכמה".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:התחדשות עירוניתהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתארז קמיניץעו"ד אלעזר במברגרמשרד עו"ד אברהם ללום ושות'ראול סרוגוחוק ההסדריםועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסתהתאחדות בוני הארץפינוי בינוי עו"ד אברהם ללום
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...