הרגולטורים מסכמים את 2021: "מספרי שיא בהקצאות הקרקע ובהגדלת ההיצע למגורים"; "שנה מצוינת בתחום ההתחדשות העירונית"

בכירי רמ"י, משרד הבינוי והשיכון, מנהל התכנון, הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ועוד ועוד מציגים את נקודת המבט שלהם לשנה החולפת • כתבה שלישית ואחרונה בסדרת כתבות המסכמת את השנה מנקודת מבטם של גורמי הנדל"ן השונים

שיתוף הכתבה
נפרדים מ-2021, אומרים שלום ל-2022 (שאטרסטוק)נפרדים מ-2021, אומרים שלום ל-2022 (שאטרסטוק)

אז מה היה לנו בשנת 2021? אפשר להגיד שהיה בה הכול – ועוד יותר מזה אפשר לומר בפה מלא: אף אחד מאיתנו כנראה לא צפה שכך יהיה. לרגל סיומה של השנה שהייתה, ועם כניסתה של השנה החולפת, שאלנו כמה מבכירי הענף כיצד הם ראו את השנה הזו. כתבה שלישית בסדרת כתבות לסיכום מיוחד של 2021 - והפעם: הרגולטורים המשפיעים ביותר על ענף הנדל"ן הישראלי.

עו"ד יעקב (ינקי) קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל: "שנת 2021 התאפיינה בהתאוששות ממשבר הקורונה. המגפה אומנם לא הסתיימה, אך כמעט ובכל המדדים המאקרו-כלכליים חלה עלייה משמעותית ביחס לשנה שקדמה לה. לצד הצמיחה המהירה טיפסו גם מחירי הדיור בישראל, כמו בעולם כולו. על מנת להתמודד עם עליית המחירים ועם הביקוש הרב, נדרשה הממשלה לבצע מהלכים רוחביים, שאחד מהם היה הגדלת היצע הדיור והקרקעות לבנייה.

מאז נכנסתי לתפקידי בראשית 2021, שמתי לעצמי למטרה להתמקד בטיפול בנושאים עיקריים: האחד, הגדלת היצע יחידות הדיור והקצאת קרקעות לצורכי צמיחת המשק; והשני, שיפור השירות לציבור לקוחותינו. לאורך כל השנה פעלנו על מנת לעמוד בשתי המשימות ורשמנו לזכותנו להישגים משמעותיים.

מנהל רשות מקרקעי ישראל, יעקב ינקי קוינט. לשכת העיתונות הממשלתיתמנהל רשות מקרקעי ישראל , יעקב ינקי קוינט. לשכת העיתונות הממשלתית

רמ"י הגיעה למספרי שיא בהקצאות הקרקע ובהגדלת ההיצע למגורים, בהשוואה לעשור האחרון. פרסמנו מודעות לקרקעות לבניית כ-101,500 יח"ד, וחתמנו בפועל על עסקות לבניית 63,275 יח"ד.  בשנה זו הכניסה רמ"י לקופת המדינה כ-30.3 מיליארד שקל, סכום גבוה פי כמה מההכנסות בשנים קודמות. בפיתוח ותשתיות השקיעה רמ"י כ-2.3 מיליארד שקל על מנת לאפשר את שיווקן ואת הקמתן של שכונות חדשות בנות אלפי יחידות דיור. בשנה החולפת פעל אגף הפיתוח של רמ"י למימוש 28 הסכמי גג, ופעל לקידום 200 פרויקטים שונים בביצוע תשתיות על, אשר מעניקים פתרונות דיור לעשרות אלפי משפחות בישראל.

באשר לשיפור השירות, על מנת לעמוד ביעדי הרשות (ולעקוף אותם) וכלקח ממגפת הקורונה, החלה רמ"י בתהליך של טרנספורמציה דיגיטלית בכלל חטיבות הליבה של הרשות. מטרת המהלך הוא שיפור וייעול השירות, קיצור זמני ההמתנה לאזרח ושדרוג התהליכים העסקיים בארגון. בשנת 2022 תמשיך רשות מקרקעי ישראל לנוע קדימה, לתכנן ולפתח קרקעות למטרות מגורים, תעסוקה וייעודים שונים אחרים, תעמיק את המהפכה הדיגיטלית לטובת שיפור השירות ללקוחות ותשמור על קרקעות המדינה ועל האינטרסים הציבוריים".

אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון: "השנה נכנסתי לתפקידי כמנכ"ל משרד הבינוי והשיכון , בתקופה שבה משבר הדיור הינו אחד הנושאים המרכזיים איתו מתמודדת המדינה, ולאחר שנתיים שבהן לא היה תקציב מדינה.

מייד עם כניסתי לתפקיד החלנו בחשיבה לצורך יצירת פתרונות לדיור בר השגה למען אזרחי ישראל, סימנו יעדים ודרכים להשגתם והתחלנו בעבודה, והינה אנו מסיימים את שנת 2021 עם נתוני שיא של 100,000 שיווקים ויותר מ-60,000 עסקאות. בתחילת נובמבר החלנו בשיווק מכרזים במסגרת התוכנית החדשה 'מחיר מטרה', המיישמת מסקנות מתכניות דיור קודמות. לאור נתוני סוף השנה, אני מאמין כי נעמוד ביעדים השאפתניים שהצבנו במטה, לאיזון שוק הדיור.

לאחרונה הציג השר יעדים מאתגרים בקבינט הדיור. היעד המרכזי הוא להגיע ל-60,000 עסקאות, 90,000 יח"ד במסגרת הגשת תוכניות ו-84,000 יח"ד בשיווקים. עוד קבענו כי ביישובי מיעוטים יעד השיווק לא יפחת מ-5,000 יחידות דיור בשנת 2022. במקביל, אנו פועלים במרץ לקדם דיור להשכרה ארוכת טווח באמצעות חברת ' דירה להשכיר ', ובשנה הקרובה ישווקו מספר שיא של 10,000 דירות למטרה זו.

מנכל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן. יחצמנכל משרד הבינוי והשיכון , אביעד פרידמן. יחצ

נוסף על כך הבאנו הישג משמעותי בדמות יותר מ-600 מיליון שקל לקידום התחדשות עירונית ברחבי הארץ, לנוכח התיישנות המבנים ולצד צמיחת האוכלוסייה, שמחייבת אותנו לעודד את תנופת הבנייה בארץ במגוון דרכים. אני משוכנע שההתחדשות עירונית תחל להוות גורם מרכזי כפתרון דיור, ובמסגרתה עתיד להיות מאושר מספר שיא של 35,000 דירות בתכניות פינוי-בינוי. כמו כן יופעלו  לראשונה תוכניות משמעותיות עבור ערים שבהן הכדאיות הכלכלית נמוכה".

דלית זילבר, מנכ"לית מנהל התכנון: " התחדשות עירונית הינה צו השעה, והיא תמשיך להוות נדבך משמעותי בפעילות מנהל התכנון . המנהל רואה בהרחבת היצע הדיור באופן של ציפוף המרחב העירוני הקיים אופק תכנוני לתוספת יחידות מגורים מחד ולשיפור והשבחה של המרחב העירוני הקיים, והרחבת המענים לצורכי תושבים וקהילות במרחב העירוני מאידך. 

מנהל התכנון ימשיך להתמקד בהיבטים תכנוניים איכותניים של ציפוף המרחב העירוני, ויפעל להתוויית עקרונות לחיזוק העירוניות כבסיס לציפוף באופן של ייעול השימוש בקרקע, הרחבת רשתות התחבורה הציבורית המסילתית, יצירת מרחבי הזדמנויות עשירים בהיבטים נוספים של חיי עיר, תוך התמקדות במרחב הציבורי כמחולל עיקרי ביצירת איכות החיים העירונית.

מנכלית מנהל התכנון, דלית זילבר. ניב קנטורמנכלית מנהל התכנון , דלית זילבר. ניב קנטור

לצד זאת נפעל להמשך ייעול וקיצור הליך הרישוי. ביטול 'מוסד ההקלות' הינו נדבך משמעותי אשר עבר בחוק ההסדרים. דגש משמעותי יינתן השנה להטמעת הרפורמה ולהשלמתה, לצד קידום מתווה תכנון חושב רישוי, המהווה את הרגל המשלימה למהלך ביטול ההקלות".

אלעזר במברגר, מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית: "שנת 2021 הייתה שנה מצוינת בתחום ההתחדשות העירונית, והושגו בה מספרי שיא בתחום המימוש של תכניות פינוי-בינוי בערים השונות. ברקע עמדה הבשלה של תפיסת הנושא בקרב הציבור הרחב, שכיום מבין שהתחדשות עירונית הינה העתיד של הערים והבתים שלנו. 

לצד זאת בלטו מהלכים ממשלתיים משמעותיים בתחום, שיצרו כלים רבי עוצמה לקידום התחדשות עירונית , שלא היו בעבר. ההבנה הציבורית מתפתחת כבר כמה שנים, ואנשים רואים את הפוטנציאל שטמון בחידוש המגורים שלהם ובהתאמתם לסטנדרטים עכשוויים. נראה כי תפיסות אלה התחזקו במיוחד בשנה החולפת, לאחר שהות ממושכת בבתים בסגרים, בעקבות פגעי מזג אוויר והבלאי וההידרדרות הפיזית של מבנים ישנים. 

עוד אלעזר במברגר, מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. הרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתעוד אלעזר במברגר, מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית

מהצד הממשלתי יצרנו כלים חשובים וחדשים לקידום של התחדשות עירונית , ובראשם הסכמי מסגרת עם רשויות מקומיות אשר יביאו להאצה ולקיצור של הליכים להוצאת היתר בנייה לפרויקטים של התחדשות עירונית - מהלך שנראה את פירותיו כבר בשנה הקרובה. גם אושרו תיקונים מהותיים במסגרת פרק ההתחדשות העירונית בחוק ההסדרים, אשר נותנים מענה לאי-הוודאות הקיימת באשר לחיוב בהיטל השבחה , להפחתת הרוב הדרוש, לאפשרות להשתחרר ממיזם פינוי-בינוי שאיננו מקודם ועוד. 

גם עדכנו את מנגנון הקרקע המשלימה ויצאנו לראשונה, באישור קבינט הדיור, לקידום התחדשות עירונית ביישובי פריפריה שבהם ערכי הקרקע נמוכים. אנו מתכוונים להמשיך תנופה זו של התחדשות עירונית אל תוך שנת 2022".

ענבל דוד, מנכ"לית דירה להשכיר: " דירה להשכיר מסכמת את שנת 2021 כשנת תפנית בשוק השכירות ארוכת הטווח בישראל. בשנה זו הציבה ממשלת ישראל את פתרון הדיור להשכרה ארוכת הטווח בקדמת הבמה של היצע פתרונות הדיור בישראל. היתה זו שנת שיא בשיווקים המשותפים של דירה להשכיר, רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון, בהיקפים חסרי תקדים, עם יותר מ-6,550 יח"ד. שיווקנו עד כה יותר מ-16,000 יח"ד להשכרה ארוכת טווח מנהריה ועד אילת. 

לצד שיווקי מדינה, צעד משמעותי נוסף בקשר למדיניות הממשלתית בשנת 2021, בא לידי ביטוי באישורו, לראשונה, של פרק ייעודי בחוק ההסדרים, העוסק בעידוד השוק הפרטי להקמת פרויקטי דיור להשכרה ארוכת טווח.

מנכלית דירה להשכיר, ענבל דוד. רמי חכםמנכלית דירה להשכיר , ענבל דוד. רמי חכם

שנת 2021 ללא ספק מסמנת נקודת מפנה חשובה, שבה כל השחקנים הרלוונטיים התייצבו על מגרש ההשכרה ארוכת הטווח, אך עבודה רבה עוד בפנינו. בשנת 2022 אנו מתעתדים לשווק, עם רמ"י ומשרד הבינוי והשיכון, 10,000 יח"ד נוספות למטרת השכרה ארוכת טווח. לצד זאת, אנו צופים כי תימשך מגמת הגידול בהיצע דירות להשכרה ארוכת טווח ביוזמת השוק הפרטי, בחסות חוקי העידוד שתוקנו במסגרת חוק ההסדרים, ובכך יימשך תהליך מיסודו וביסוסו של השוק המוסדי לשכירות ארוכת הטווח בישראל".

צחי כץ, יו"ר איגוד מהנדסי ערים, ומהנדס העיר מודיעין-מכבים-רעות: "בעקבות כמה שנים שבהן לא הייתה כאן ממשלה מתפקדת, עולם התכנון התמודד ב-2021 עם חוסר ודאות וללא מדיניות ברורה – דבר שהתבטא באינספור שינויי חקיקה בחוק התכנון והבנייה, שגרמו לכאוס טוטאלי בכל שדרת התכנון. 

התקבלו כאן לא פעם החלטות שלא משקפות את הצרכים האמיתיים של המדינה לעשורים הקרובים, ובגלל שכל אחד פירש את המושג 'משבר הדיור' בצורה אחרת, מקבלי ההחלטות לא ידעו כיצד לטפל באותו 'משבר'. עד שלא תהיה הגדרה מדויקת, גם בשנה הקרובה אף אחד לא יצליח לטפל באותו משבר עלום. 

הממשלה חייבת לנקוט חשיבה יצירתית במתן פתרונות לדיור, לתעסוקה ולתשתיות, במקום החלטות הרוחב שהיא מייצרת שלא מצליחות להתמודד עם הצרכים, בגלל השונות הגדולה שיש בין הרשויות המקומיות בישראל. המדינה צריכה להבין ששיווק יחידות דיור חייב להיעשות במקומות שבהם קיימים מקומות תעסוקה ותשתיות תחבורה, והיות שזה לא נעשה – חווינו שיווקים שנכשלו בשנה האחרונה. מצד שני, מדינת ישראל לא מתחילה בחדרה ונגמרת בגדרה, ולכן יש צורך להתייחס לפריפריה בעדיפות, ולייצר בה - לצד מגורים איכותיים - גם מקומות עבודה שיאפשרו לאנשים שיגורו שם להתפרנס בכבוד.

צחי כץ, יור איגוד מהנדסי ערים ומהנדס העיר מודיעין-מכבים-רעות. חני ספקטור מחלוףצחי כץ, יור איגוד מהנדסי ערים ומהנדס העיר מודיעין-מכבים-רעות. חני ספקטור מחלוף

בתחום ההתחדשות העירונית עשתה המדינה צעד נבון כשהקימה את הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. על מנת שהרשות תצליח, היא חייבת ללמוד את הצרכים של הרשויות המקומיות ולקבל את ההחלטות באופן שיאפשר לכל רשות לבצע התחדשות עירונית המתאימה לה, תוך פיתוח תשתיות ושימושים משלימים להתחדשות ולציפוף עירוני. באזור המרכז יש לתכנן יותר התחדשות עירונית, ובפריפריה לרכז משאבים של בנייה חדשה ועיבוי הערים הקיימות, תוך חיזוק התעסוקה והתחבורה הציבורית. אני מצפה מהממשלה להמשיך ולהשקיע בתחבורה הציבורית בשנה הקרובה, כפי שנעשה בשנה האחרונה, ולא בעוד ועוד כבישים כפי שנעשה בעבר".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:רשות מקרקעי ישראלמנהל התכנוןמשרד הבינוי והשיכוןהרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתדירה להשכירדלית זילבראלעזר במברגרינקי קוינטאביעד פרידמןענבל דודצחי כץאיגוד מהנדסי ערים
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...