לא רק התחדשות עירונית: השכונה החדשה בדרום ירושלים שתכלול 1,215 יח"ד

תוכנית "אמת המים התחתונה" – 1,215 יח"ד אושרה להפקדה בוועדה המחוזית • בחודש שעבר הוועדה המחוזית הפקידה את התוכנית הסמוכה - "דרום מזרח ארנונה": 450 יח"ד נוספות

שיתוף הכתבה
עו"ד עמיר שקד, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים - מקדם את השכונות (יח"צ) עו"ד עמיר שקד, יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים - מקדם את השכונות (יח"צ)

תוכנית – "אמת המים התחתונה" שמקדמת רשות מקרעי ישראל בירושלים, אושרה השבוע להפקדה. את התוכנית יזמה רשות מקרקעי ישראל יחד עם עיריית ירושלים להקמת שכונה חדשה, שתכלול כ-1,215 יח"ד וכ-250 יח"ד לדיור מוגן, במקביל לשטחים הציבוריים, המסחריים והתעסוקתיים שיוצעו בו.

השכונה החדשה ממוקמת מדרום לקיבוץ רמת רחל, ממערב לשכונת צור באהר, מצפון לדרך שמואל מאיר וממזרח לקטיסימה. השכונה מתפרשת על שטח של כ-186.2 דונם: מגורים -  119,239מ"ר, מסחר - 2,084 מ"ר, תעסוקה -  4,629  מ"ר, מבני ציבור - 54,450 מ"ר.

הדמית תוכנית "אמת המים התחתונה" (ארי כהן-מיכאל וינד אדריכלות ובינוי ערים)

כאמור, בשכונה החדשה ייבנו כ-1,215 יח"ד, כ-250 יח"ד לדיור מוגן,  לצד מבני ומוסדות חינוך וציבור בהם גני ילדים, 2 בתי ספר יסודיים בהיקף של כ-12 כיתות ועוד בית ספר מקיף. בקצה הצפוני של התוכנית מוקצה שטח לכיכר ציבורית אשר מסביבה חזיתות מסחריות, בגבולה הדרומי של התוכנית עוברת אמת המים התחתונה ובמסגרת התוכנית הוקצו שטחים פתוחים השומרים על קיום אמת המים ומאפשרים פיתוח עתידי סביבה. 

אחד האתגרים בקידום התוכנית הוא המרחב המיוער שנמצא בשטחי התוכנית, דבר שיביא לכריתת עצים לצורך קידום השכונה החדשה. בהחלטת הוועדה המחוזית נכתב כי: "בהתאם להערת יועצת הסביבה והאקולוגיה של הוועדה, הוועדה קובעת כי ייקבע בהוראות התוכנית כי תנאי למתן היתר בנייה יהיה בחינת האפשרות לשמר עצים בעלי ערכיות גבוהה ככל הניתן".

הוועדה בראשות עו"ד עמיר שקד ציינה בהחלטתה את הנחיצות בקידום התוכנית למרות התנאים הסביבתיים המאתגרים: "קיים מחסור של ממש בהיצע יחידות הדיור בירושלים וכשל משמעותי ומתמשך על פני שנים באספקת יחידות דיור כמענה לצרכי פיתוח העיר. בנוסף למחסור הקיים כבר כיום ביחידות דיור בירושלים, הרי שהיקף עתודות הקרקע הזמינות לפיתוח אינו מסוגל לתת מענה ליעדי התכנון ולצרכי הפיתוח העתידיים של ירושלים ועל כן מוסדות התכנון נדרשים לעיתים לבחינה של אתרים נוספים לתוספת יחידות דיור בעיר במטרה לתת את המענה הדרוש".

רק בחודש שעבר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים הפקידה את תוכנית "דרום מזרח ארנונה" - שכונה חדשה שצפויה לקום לא רחוק ממיקום התוכנית הנוכחית.

תוכנית "דרום מזרח ארנונה" מציעה 1,000 מ"ר שטחי מסחר, 1,350 מ"ר שטחי תעסוקה ועוד 19,960 מ"ר שטחים עבור מבני ציבור. מתוך כלל יחידות הדיור בתוכנית, 90 יהיו דירות קטנות - עד 80 מ"ר שטחן. בהחלטת הוועדה המקומית מינואר השנה נקבע כי "לא יוּתר לרכז את כל יחידות הדיור הקטנות בבניין אחד", וכי בכל בניין שיעור יחידות הדיור הקטנות יהיה 20% מכלל הדירות בו. עוד קובעת התוכנית כי בכל בניין יהיו לפחות שתי קומות מסד לשימושי מסחר ותעסוקה, וכי הבינוי יגיע עד לגובה של 18 קומות.

הדמית שכונת "מורדות ארנונה" ( רשות מקרקעי ישראל )

התוכנית נמצאת מדרום לרחוב אשר וינר בעיר הבירה, מצפון לקיבוץ רמת רחל וממערב לשכונת צור באהר. השטח נמצא בתחום שיפוט מועצה אזורית מטה יהודה, וחולש על כ-57.5 דונם - מול שכונת מורדות ארנונה, זאת במטרה להמשיך את הרצף האורבני של השכונה, "הן מבחינת בינוי והן מבחינת הקשרים התפקודיים", כך בדברי הסבר.

התכנית המוצעת יוצרת תשתית תכנונית לבניית מבני מגורים עבור 450 יח"ד. בחלק מהמבנים תשולב חזית מסחרית. כמו כן יוקצה מגרש לבית ספר יסודי, המכיל 12 כיתות, לשלוש כיתות גני ילדים ולשלוש כיתות מעון, ולכל השטחים הציבוריים הפתוחים הדרושים. נוסף על כך ייבנו שתי כיתות גן ושני בתי כנסת, במסגרת הפרשה מבונה במגרש 102. בקצה המזרחי של התוכנית קיימת נקבה עתיקה לשימור".

רפי אלמליח, מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל, ברך על הפקדת התכנית ברמת רחל וציין כי "התכנית מציעה שכונה חדשה בעלת כ-1,200 יח"ד וכ-250 יחידות לדיור מוגן באיזור ביקוש בעיר ירושלים, מדרום רמת רחל ובקרבת  דרך חברון וציר רק"ל עתידי. במתחם תמהיל מגורים מגוון, ושטחים לצרכי תעסוקה, מסחר, מבנים ומוסדות ציבור שיפותחו תוך שימור אמת המים התחתונה בתחום התכנית.

לעיון בהוראות תוכנית "אמת המים התחתונה" במלואן לחצו כאן
לעיון בהוראות תוכנית "דרום מזרח ארנונה" במלואן לחצו כאן


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:עו"ד עמיר שקדרפי אלמליחדרום מזרח ארנונהאמת המים התחתונה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...