השר אלקין החליט: מחיר מטרה גם בבנייה נמוכה בפריפריה

המטרה: לעודד הגירה חיובית של אוכלוסיות חזקות מהמרכז • המשמעות: מכרזים במחיר מטרה גם לבתים צמודי קרקע באזורים הפריפריאליים

שיתוף הכתבה
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין - יזם את המהלך (יח"צ)שר הבינוי והשיכון זאב אלקין - יזם את המהלך (יח"צ)

מועצת מקרקעי ישראל אישרה השבוע  את הצעתו של שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, לפתוח את מכרזי מחיר מטרה גם לבנייה נמוכה באזורי הפריפריה. עד כה, המכרזים למחיר מטרה נועדו רק עבור בניה רוויה של מינימום שתי קומות שיש בה לא פחות מארבע דירות, כעת לאחר ההחלטה, רשות מקרקעי ישראל תוכל להוציא מכרזים של מחיר מטרה גם עבור בתים צמודי קרקע באזורי הפריפריה.

היוזמה של שר השיכון נועדה לעודד הגירה חיובית לצפון ולדרום. הערכה היא, כי פתיחת המכרזים של מחיר מטרה לבתים צמודי קרקע, תעודד גם קבוצות של אנשים ממעמד סוציו אקונומי גבוה יותר להגר לפריפריה. 

למרות ההחלטה, גורמים במשרד השיכון מעריכים כי ההחלטה לא תביא לשטף מכרזים לבתים צמודי קרקע בפריפריה. רוב המכרזים שיתפרסמו ימשיכו לכלול בנייה רוויה, למעט מספר מכרזים שצפויים להתפרסם לבתים צמודי  קרקע במחיר מטרה.

מסלול מחיר מטרה מקנה הנחות של עד 300 אלף שקל בקניית הדירה. נוסף על כך לפי התנאים של מכרזים אלו המחיר למ"ר לא יעלה על 20 אלף שקל. גורמים במשרד השיכון אומרים כי ההחלטה מתאפשרת לאור העובדה שבאזורי הפריפריה מחירי הדירות למ"ר לא עולים על 20 אלף שקל גם בבתים צמודי קרקע בשוק החופשי.

לדברי גורמים בענף הבנייה, ספק אם ההחלטה של שר השיכון אכן תביא לשינוי אמיתי בפריפריה, שכן השיווק של בתים צמודי קרקע מוגבל מאוד בכמות יח"ד המשווקות ביחס לשיווק של בנייה רוויה, לטענתם, גם אם ישווקו 200 יחידות צמודות קרקע זה לא יהיה מספיק כדי לייצר שינוי משמעותי. 

נציין, כי לראשונה נעשה שימוש במחיר מטרה מעבר לייעוד הרשמי של התוכנית. עד כה, מחיר מטרה נועד כדי לאפשר דירה למחוסרי דירה ולהוריד את מחירי הדירות בכלל, ספק רב אם שווק של בתים צמודי קרקע בודדים אכן יפחיתו את מחירי הדירות, ובאשר לדאגה למחוסרי הדיור - הם יכולים לרכוש דירה גם במכרזים של בנייה רוויה בפריפריה, כך שלראשונה הממשלה עושה מעין "שינוי ייעוד" לתוכנית מחיר מטרה מהחזון המקורי, במטרה לחזק את האוכלוסייה האיכותית באזורים הפריפריאליים ולא רק כדי להוריד את מחירי הדיור.

למרות הביקורות על המהלך, יש לומר ביושר, כי כמו בכל שינוי משמעותי אחר, אף אחד אינו סבור שהחלטה זו או אחרת תביא להגירה המונית לפריפריה, רק מקבץ שלם של החלטות יכול להניע שינוי - הקמת ישובים חדשים בנגב, פתיחת אזורי תעסוקה ומסחר חדשים ועוד. ההחלטה האחרונה יחד עם עוד שלל נוספות עשויות לקדם את השינוי באזורים אלו.    

שר הבינוי והשיכון, זאב אלקין: "ההחלטות שהתקבלו היום במועצת רמ"י מראות שאנו ממשיכים לפעול לטובת כלל הציבור, בהתאם לצרכים שעולים. אני גאה להביא אוכלוסייה חזקה סוציואקונומית לפריפריה ולאפשר לתושבי מקום אפשרות להישאר עם בני משפחותיהם במקום בו גדלו. החלטות אלה יחד עם החלטות נוספות שיעלו במועצות הבאות, הן נדבך נוסף להגדלת היצעי הדירות בהתאם לצרכי המשק ולא כדי לסמן וי".
     


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:מועצת מקרקעי ישראלזאב אלקיןרשות מקרקעי ישראל
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...