שכן רצה לבנות חדר על גג משותף - זה מה שבית המשפט קבע

לא די בהיעדר התנגדות שכנים לבקשה להיתר כדי לתת "תימוכין קנייניים" לשכן • הנטל הועבר למבקש ההיתר ולא לשכנים

שיתוף הכתבה
שכן רצה לבנות חדר על גג משותף - זה מה שבית המשפט קבע קרדיט : שאטרסטוקשכן רצה לבנות חדר על גג משותף - זה מה שבית המשפט קבע קרדיט : שאטרסטוק

בית המשפט המחוזי בתל אביב, בשבתו כבית המשפט לעניינים מנהליים, קבע כי מוסד תכנון לא ידון בבקשה לבנייה בגג משותף, בהיעדר הסכמה מפורשת של יתר בעלי הזכויות.

במקרה המדובר ביקש בעל דירה בקומה אחרונה בבית ברחוב יפתח בשכונת יד אליהו בתל אביב היתר להקמת חדר על הגג. לטענת בעלי הדירה, די בחתימתם על הבקשה להיתר בנייה וב"הסכמה נגטיבית", כלומר בהיעדר התנגדויות מצד בעלי הזכויות האחרים לבקשה, לאחר שהיא הומצאה להם כנדרש לפי תקנות הרישוי.

השופטת יעל בלכר קבעה כי "כשמדובר בבקשה להיתר לבנות בגג בית משותף , שהוא רכוש משותף שלא הוצמד לדירתו של מבקש ההיתר, חתימתו של מבקש ההיתר בלבד אינה מבססת 'תימוכין קנייניים' כנדרש, אף שגם הוא נמנה על בעלי הזכויות בגג המשותף. דהיינו: בנסיבות העניין כאן, לא די בחתימת העותרים על הבקשה להיתר, שאין בה לבדה ובהעדר הסכמות השותפים לפי חוק המקרקעין למתן ההיתר, כדי לבסס 'תימוכין קנייניים' לבקשה".

[quote]

לסיכום מציינת השופטת בלכר, שדחתה את העתירה, כי "מכאן, שגם לא ניתן לראות באי הגשת התנגדויות על אף המצאה כדין לפי תקנות התכנון והבנייה משום הסכמה המבססת 'תימוכין קנייניים', ולא ניתן להסתפק בהסכמה נגטיבית (מכוח יידוע והעדר התנגדויות),כפי שטוענים העותרים".

לדברי עו"ד מיטל טויסטר רוזנטל, "בית המשפט בפסק דינו עושה צעד נוסף בכל הנוגע להלכה הקובעת כי מקום בו מבקש ההיתר אינו מראה 'תימוכין קנייניים', המעידים על כך שקיימת לו אפשרות קניינית לממש את היתר הבנייה המבוקש על ידו, אזי מוסדות התכנון רשאים להימנע מלקיים בחינה תכנונית של הבקשה להיתר. בפסק הדין הנוכחי בית המשפט קובע שאין די בכך שמבקש ההיתר הביא לידיעת שכניו את הבקשה להיתר ושאלה לא התנגדו, אלא שנדרשת הסכמה אקטיבית של השכנים לבקשה. בקביעה זו מעביר בית המשפט את הנטל למבקש ההיתר, שיידרש לאסוף חתימות משכניו לצורך הגשת הבקשה, אחרת בקשתו לא תידון, במקום שהנטל ירבץ על השכנים, אשר יידרשו להגיש התנגדות לצורך שלילת התימוכין הקנייניים".

עת"מ 70277-05-18 קנרוב טליאט ואח' (ע"י עוה"ד מורן גור ואורטל דוידיאן-גדעוני) נ' ועדת ערר לתכנון ולבנייה מחוז תל אביב (ע"י עו"ד שרה בלו מפרקליטות מחוז תל אביב-אזרחי),הועדה המקומית לתכנון ולבניה תל-אביב (ע"י עו"ד הדר ברנט מהשירות המשפטי עיריית תל-אביב). פורסם ביומון "כל יום" בהוצאת משרד עו"ד עפר טויסטר.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:בית המשפט המחוזי בתל אביבמיטל טויסטר רוזנטליד אליהויעל בלכרהיתר בנייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...