בין תמ"א 38 לפינוי בינוי; כל התומכים והמתנגדים

עו"ד ארנון יהב: "המדינה מתעדפת את הצרכים של הרשויות על פני הצרכים של התושבים" • הכלכלן והשמאי ירון ספקטור: "חלופת שקד תחסל את התמ"א • צביקה ברוט ראש העיר בת ים: בעד פינוי בינוי אבל לא שוללים תמ"א 38 • הדברים נאמרו במהלך פאנל סוער שנערך באירוע פסגת ההתחדשות העירונית

שיתוף הכתבה
חברי הפנאל (שי שבירו)חברי הפנאל (שי שבירו)

אישור החקיקה לחלופת שקד לתמ"א 38 נדחה למושב הקיץ של הכנסת, בינתיים המועצה הארצית לתכנון ובנייה תדון מחר בבקשתה של שרת הפנים איילת שקד על הארכת התמ"א בשנה נוספת. פאנל המומחים התכנס היום בפסגת ההתחדשות העירונית לסיעור מוחות מיוחד על מעמדה ועתידה של תמ"א 38 בהתחדשות העירונית של ישראל.

ירון ספקטור : "חלופת שקד מחסלת את התמ"א"

הכלכלן והשמאי ירון ספקטור , בעלים במשרד ירון ספקטור שמאות מקרקעין, טוען שחלופת שקד עשויה לחסל את התמ"א: "חלופת שקד בעצם תחסל את תמ"א 38 , חלופת שקד מתאפשרת רק אם הוועדה המקומית תגיש את התוכנית. ייקח 3 שנים להגיש את התוכנית, 5 שנים לאשר אותה ולעשות זאת יחד עם היתר, זה עוד לא נעשה בארץ. מה שיקרה זה שתמ"א 38 תדעך. בסופו של דבר יגיע יזם ואין לו וודאות, מדובר בעוד 400% וייקח לו כמה שנים לאשר את התוכנית. צריך להשאיר את תמ"א 38 בתוקף עד שתוכן תוכנית כוללנית. וכך יתקבל רצף. אני יכול להבטיח שלא יוציאו היתר בנייה לחלופת שקד לפחות שנתיים".

צביקה ברוט: "רואים את חלופת שקד באור חיובי"

צביקה ברוט ראש העיר בת ים אומר שלמרות שהעיר בת ים מעודדת פינוי בינוי של מתחמים רחבים, היא איננה שוללת פרויקטים נקודתיים של תמ"א 38 : "אנחנו מנסים כבר 3 שנים לפתור את הקונפליקט בין תמ"א לפינוי בינוי. בת ים שונה בעניין הזה אנחנו אחד הערים הצפופות בארץ. במשך 20 שנה העיר תוכננה בצורה לא נכונה. אנחנו מנסים היום לעשות תיקון, העיר נותנת היום העדפה למתחמים. התחדשות עירונית היא התקומה שלנו. אני לא יוצא כנגד תמ"א באופן מלא. חלק מהבניינים משנות ה-50, וה־60 ובגלל הצפיפות אנחנו מבינים שלא תמיד אפשר לבצע פינוי בינוי ואנחנו מאשרים את ההתחדשות הנקודתית הזאת בצורה ברורה.

אנחנו רואים את חלופת שקד באופן חיובי היא פותרת חלק מהבעיות שהיו לנו עם התמ"א. היא מאפשרת לנו בתור עיר לתת איכות חיים טובים לתושבים גם אם לא פותרת את כל הבעיות שיש עם התמ"א. יש מחסור אדיר בשטחים ציבוריים הכי בסיסיים".

צחי עומר: "שלוש סיבות העיקריות למה התחדשות עירונית של בניינים בודדים פוגעת בתחום ההתחדשות"

צחי עומר מנכ"ל ים סוף מקבוצת פפושדו מסביר למה התחדשות עירונית עשויה לפגוע בהתחדשות העירונית: "שלושת הסיבות העיקריות למה התחדשות עירונית של בניינים בודדים פוגעת בתחום ההתחדשות. א) תכנון כוללני, כשאתה מתכנן שכונה אתה לוקח בחשבון את כל הפרמטרים. ב) שטחים ציבוריים, בפרויקטים גדולים ניתן לתת שטחים ציבוריים בין אם שטחים פתוחים או שטחים בנויים ג) מאסה של דיור, קיצור של לוחות הזמנים של הגדלת כמות הדירות זה מה שנדרש, יש מחסור דירות במדינה. במתחמים אפשר לתת את מתחמי הציבור בשטחים שהם לא בבנייני המגורים עצמם וכך אין את הקונפליקט הזה. באזורי הביקוש במכפילי 3 אתה מסתדר לא רע ויוצא עם רווח סביר אך בפריפריה צריך לעבוד עם מכפילים יותר גדולים של 7-6.5.

חיים פייגלין: "על משרד האוצר לתגמל את הרשויות המקומיות"

חיים פייגלין מנכ"ל ובעלים צמח המרמן וסגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ אומר שתמ"א 38 הוא מפעל מפואר שאסור לעצור אותו: "ימים יגידו אם חלופת שקד תצלח או לא אבל הכוונה טובה. אני מקווה שחלופת שקד תוטמע ותהיה אפקטיבית בשוק. אני מבין למה המפעל של תמ"א 38 הוא מפעל מושמץ בעיקר על ידי ראשי הרשויות אבל זה מפעל מפואר שאסור לעצור אותו כל עוד אין חלופה שמתפקדת בפועל. חלופת שקד יכולה לתפקד. במשולש הזה דיירים-יזמים-שלטון מקומי. השלטון המקומי לא מקבל כאן שום דבר, לא תשתיות, לא היטלי השבחה . אני פונה למשרד האוצר, אנא תגמלו את השלטון המקומי על כל היתר שניתן בנדיבות הממשלה מקבלת על זה פי מיליון ואפשר להפריש מזה לרשויות 10% או 20% והשלטון המקומי כמובן יתמוך בדבר הזה".

עו"ד ארנון יהב: הדיירים מעדיפים תמ"א 38

עו"ד ארנון יהב, שותף מנהל במשרדי יהב ושות' המדינה תעדפה את צורכי הרשויות על צורכי התושבים: "אני חושב שיש צדדים לכאן ולכאן בכל הקשור לרישוי מהיר. מצד אחד הפכנו את הרעיון ליותר מורכב ותעדפנו את צרכי העיריות באופן בוטה על צרכי התושבים, וזה לא יעבוד כשזה יגיע לצרכי ציבור בתוך בניין. הולך להיות קרנבל בהקשר הזה.

אם תשאל את הדיירים הם יסבירו לך למה הם מעדיפים תמ"א על פני פינוי בינוי - יש לך פינוי בינוי שייקח 12 שנה ותמ"א 38 שייקח שנה, ברור מה הדייר יבחר. מעודדים את הדברים הלא נכונים. צריך שישימו את התושבים בראש סדר העדיפויות. רוב האנשים יעדיפו ללכת על הקצר מאשר איזו ציפור קטנה על העץ".

עו"ד שלומי הייזלר: במקום להוריד את האירוע הזה בואו תעזרו להעלות אותו

עו"ד שלומי הייזלר יו"ר מטה הדיור קרא לראשי הרשויות ולאנשי המקצוע לתמוך בחלופת שקד במקום להקשות עליו: "הבשורה הגדולה היא תוכנית + היתר, אם הדבר הזה יצליח, כל מי שמצקצק בלשונו יאכל את הכובע. במקום להוריד את האירוע הזה בואו תעזרו להעלות אותו. אני שוחחתי עם לפחות שלושה ראשי ערים שמוכנים כבר מחר להתחיל פיילוט של תוכנית + היתר אפילו שקשה להם".

הייזלר ציין כי לשם מקסום התמ"א נדרשת עוד השלמת חקיקה שתועבר בחוק ההסדרים הקרוב: "אנחנו מבינים שזה לא מספיק כרגע, אבל בסופו של דבר זה עניין של סדר עדיפויות. המדינה תעסוק בתמרוץ רשויות, ותמרוץ אחוזי הבנייה. המדינה מתכוונת לשים כסף רב כדי לפתור את בעיית התשתיות ואת צרכי העירייה. אנחנו מדברים על חוק הסדרים נוסף ומקווה שנראה שם את הדברים הללו. כמובן שיש לקדם גם רפורמה בארנונה וגם על זה אני מקווה שנפעל בקרוב. השלטון המקומי הוא לא האויב של התושבים. ראש העיר רוצה שהתושבים שלו יהיו מרוצים. החוק עצמו מצמצם את רשימת האפשרויות לסוג השימוש הציבורי וגם לשרה יש יכולת לצמצם זאת בהחלטות".


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:צמח המרמןצביקה ברוטעו"ד שלומי הייזלרירון ספקטורתמ"א 38צחי עומרעו"ד ארנון יהבבת יםחלופת שקד לתמ"א 38התאחדות בוני הארץים סוף
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...