שימור מבנים - המדריך השלם לשנת 2024

שימור מבנים הוא פעולה אדריכלית הנועדה לשמר, לשחזר ולחזק מבנים בעלי חשיבות רבה: היסטורית, אדריכלית או תרבותית. אילו מבנים יש לשימור, מה ההבדל בין שימור לשחזור ועוד - הכול במדריך זה

שיתוף הכתבה
בתל אביב מבנים רבים לשימור (שאטרסטוק9בתל אביב מבנים רבים לשימור (שאטרסטוק9

שימור מבנים הוא פעולה אדריכלית והנדסית שנועדה לשחזר ולחזק מבנים היסטוריים או שיש להם חשיבות אחרת, למשל תרבותית או ארכיטקטונית. במאמר זה נדון בנושאים הבאים איך מתבצע שימור מבנים היסטוריים, דוגמאות לבניינים לשימור, סוגי שימור מבנים, שחזור מבנים ועוד.


שימור מבנים היסטוריים

שימור מבנים היסטוריים מתבצע בדרך כלל בפעולות הבאות:  גידור וקירוי לצורך הגנה, תיקוני תחזוקה וייצוב, שימור המצב הקיים, שיקום חלקים שנפגעו, שחזור למראה שהיה למבנה בעבר, שימור רק החזית או פריטים מסוימים ועוד. בישראל נקבעו כמה קריטריונים לשימור מבנים שקבעה המועצה לשימור אתרי מורשת ישראל והם:

  1. ראשוניות

  2. עדות לאירוע חשוב היסטורית

  3. אתר הקשור לאישיות או לקבוצה בעלי חשיבות היסטורית

  4. מבנה ארכיטקטוני מאפיין

  5. אתר מאפיין תרבות או תקופה

  6. אתר שלנוף שלו יש חשיבות היסטורית

  7. אתר משיטת בנייה ייחודית או חומרים ייחודיים המהווים נדבך היסטורי בתרבות הבנייה.

בניינים לשימור דוגמאות

אחד המוקדים הידועים בישראל של מבנים לשימור הוא פרויקט העיר הלבנה בתל אביב המושפע מסגנון האדריכלות הבינלאומי של בית הספר באוהאוס. רוב המבנים הללו נבנו משנות השלושים עד קום המדינה על ידי אדריכלים גרמנים.

בתל-אביב-יפו קיימים כ-2000 מבנים לשימור. כ- 1,000 מהם כלולים בתכנית השימור החדשה תא/ 2650 ב'. עיריית תל אביב גם מסייעת במימון וסיוע מקצועי לשימור מבנים. רבים ממבנים אלו נמצאים בשד' רוטשילד, אלנבי, אבן גבירול, רח' הירקון ועוד. 

השנה למשל חברת יזמות הנדל"ן SANI יזמה במסגרת העיר הלבנה את פרויקט רוטשילד 101 - בית מקס קליין בשדרות רוטשילד תל-אביב שיעבור בקרוב תהליך שימור מקיף, שיהפוך אותו לבניין הראשון בארץ בעל תקן הבריאות הבינלאומי. 

עוד דוגמה לשימור בתל אביב היא הבתים במושבה שרונה, למשל המבנים לשימור הבאים:  בית העם הטמפלרי, היקב הטמפלרי ששימש את המדפיס הממשלתי הראשון , בית הדואר הטמפלרי ועוד.

גם לירושלים בשל הייחוד האדריכלי שלה יש מבנים רבים לשימור, אתרים בעלי חשיבות עולמית, כמו העיר העתיקה, או לאומית - השכונות הראשונות שנבנו מחוץ לחומה. מבנים לשימור בירושלים הם למשל בתי הכנסת בשכונת הבוכרים, בית הספר אליאנס, בית אוסישקין ועוד.

בעולם יצאו השנה כמה מיזמים לשימור מבנים -  בסקוטלנד הוכרז השנה על שימור הבית בגבעה, שנחשב אבן דרך באדריכלות המקומית, בלונדון שימרו את תחנת הכוח באטרסי המוכרת כתמונה על העטיפה מהאלבום Animals של פינק פלויד שהוסבה לאחרונה למרכז מסחרי.

סוגי שימור מבנים - ההבדל בין שחזור מבנים לשימור

שני הסוגים המקובלים של שימור מבנים הם שימור, שימור המצב הקיים באמצעות תחזוקה, ושחזור מבנים, שמשמעותו היא חזרה למצב שהיה קודם. בשחזור אנחנו חוזרים אל פריטים שכבר אינם ומנסים ליצור פריטים דומים ככל הניתן.  יש תחרות לא סמויה בין שתי הגישות הללו. המשמרים מתנגדים לתהליך השחזור ורואים בו תוספת של פריטים שלא היו במציאות, ולא באמת שימור.

נוסף על ההבדל בין שחזור מבנים לשימור מבנים יש הבדל נוסף והוא מטרת השימור, יש הגישה ההיסטורית שמטרתה להראות את ההיסטוריה של המקום; יש הגישה האדריכלית שמטרתה היא שהבניין וסביבתו יעשירו את החוויה במקום, וכמו כן יש הגישה הלאומית-תרבותית המבקשת לחזק ולגבש את הזהות של המקום - גישה זו למשל מאפיינת את גישת שימור המבנים של אונסק"ו. הגישה ההיסטורית, לעומת זאת, מאפיינת מאוד את ישראל, והגישה האדריכלית מאפיינת את בריטניה. 

יזמיות לשימור מבנים

בין היזמיות  לשימור ניתן לכלול את  גורקן יזמות נדל"ן שלה כמה מיזמים בתל אביב, בין היתר בלוינסקי ובן יהודה. יזמית אחרת בתחום שימור מבנים היא יעז יזמות ובנייה שיש לה פרויקטים בגני שרונה וכן מיזמי באוהאוס בתל אביב.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:שימור מבניםיעז יזמות ובניההעיר הלבנהשרונהשחזור מבניםהעיר העתיקהגורקן יזמות נדל"ן
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...