בקרוב הצפיפות בערים בישראל תהיה כמו בערים מובילות באירופה, וזה דווקא טוב

המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה פה אחד את העדכון בהוראות הצפיפות בתמ"א 35 • התוצאות הצפויוית: צמצום השימוש ברכב, התניידות נוחה יותר והקטנת זיהום האוויר בעיר

שיתוף הכתבה
מרכז לונדון (שאטרסטוק)מרכז לונדון (שאטרסטוק)

המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בראשות יו"ר מטה התכנון הלאומי, שלומי הייזלר, החליטה לאשר אתמול (שלישי, 10.5.22),פה אחד את העדכון בהוראות הצפיפות בתמ"א 35, שעיקרו ארגון מחדש של המרחב הבנוי, וזאת בהתאם למתווה שהגיש מינהל התכנון .

לדברי מטה התכנון, צפיפות המגורים בישראל נמוכה יחסית לערים באירופה ובארה"ב ועומדת על 8,565 נפש לקמ"ר בתל אביב, 7,186 בירושלים ו-4,346 בחיפה. צפיפות המגורים הממוצעת באתונה, לדוגמה, גבוהה מהצפיפות הממוצעת בירושלים ובתל אביב פי שניים ויותר, של פריז פי  שלושה ושל ברצלונה פי ארבעה.

במטה טוענים כי אישור העדכון הוא מהפכה תכנונית וסביבתית, ויש לו השפעה ישירה על איכות החיים העירונית. צפיפות גבוהה יותר מהווה תנאי סף לכניסת שירותים עירוניים רבים ומגוונים יותר בתחומי שכונת המגורים שבהם מוסדות שונים ותחבורה ציבורית איכותית, המעודדת הליכה ברגל ורכיבה על אופניים. כך למשל צפיפות של 30,000-20,000 נפש לקמ"ר מהווה הצדקה להקמת מערכות תחבורה מסילתיות ומאפשרת צמצום השימוש ברכב מוטורי, התניידות נוחה והקטנת זיהום האוויר בעיר.

לדברי שרת הפנים איילת שקד: "כחלק מההערכות להכפלת האוכלוסייה במדינה, אישרה היום המועצה הארצית שינוי חשוב להגדלת הצפיפויות בערים. שינוי זה יתרום לתוספת משמעותית של יחידות דיור במרחב העירוני, תוך התבססות על מערכת תחבורה עתירת נוסעים מיטבית ויעילה. הנחיתי את מינהל התכנון לקדם גם את השינוי הנדרש במגזר הכפרי והוא יובא לדיון בהקדם".

לדברי מנכ"לית מינהל התכנון , דלית זילבר: "השינוי בהוראות  תמ"א 35 יוביל מהפכה בארגון מחדש של המרחב העירוני, באופן שיביא לשיפור איכות חיי התושב. אנחנו רוצים מרחב עירוני פעיל לאורך כל שעות היום, זאת, תוך נגישות מרבית לתחבורה ציבורית ולשירותים עירוניים".

לאחר שהוצגו בפניה עיקרי כיווני החשיבה והשאלות העומדות בבסיס הבחינה, התרשמה המועצה כי העיסוק בארגון מחדש של סביבת המגורים בהתאמה להיקפי האוכלוסייה החזויים במדינת ישראל, נמצא בלב העשייה היומיומית של מערכת התכנון וראוי כי השיח בעניינו יורחב ויתייחס למרחב החיים המלא של התושב - בעיר או בכפר, בלב המטרופולין או בפריפריה. על הבחינה לעסוק בהיבטים של איכות תכנון - צפיפות נטו מול ברוטו, נפחי בנייה, עירוב שימושים בסביבת החיים, מרחקי הליכה, התניידות, נגישות ועוד. הכל במטרה להתכנס לכדי מערכת עקרונות והנחיות תכנון אשר תכוון לתוצר תכנוני המשקף צפיפות ואינטנסיביות נכונה ומיטבית.


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:איילת שקדהמועצה הארצית לתכנון ובנייהמטה התכנון הלאומישלומי הייזלר
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...