"אם אלקין לא יחזור בו – נהיה עדים לגל קריסות של קבלנים"

הצעת החוק להצמדת מדד תשומות הבנייה לרכיב הבנייה בלבד מעוררת דאגה רבה בקרב קבלני ביצוע ויזמים. עוד לפני אישור החוק ועל רקע ההתייקרות החדה בעלויות הבנייה הודיעו לאחרונה שתי חברות ביצוע על חדלות פירעון

שיתוף הכתבה
אתר בנייה. צילום: שאטרסטוקאתר בנייה. צילום: שאטרסטוק

הצעת החוק שמקדם בימים אלה שר הבינוי והשיכון זאב אלקין שלפיה תחול ההצמדה במדד התשומות על רכיב הבנייה בלבד, ולא על כלל מחירה של הדירה כפי שהיה נהוג עד כה – מעוררת לא מעט דאגה בענף הבניה. בקרב מספר יזמים שעמם שוחחנו קיימת הערכה כי אם אכן ייושם הצעד, אנו צפויים לחזות בגל של קריסות של חברות ביצוע ואף של חברות יזמיות, שלא ישרדו את השינוי.

מדד תשומות הבנייה עלה מתחילת השנה בקרוב ל-7%. בעיקר התייקרו עלויות הברזל, השינוע וכח האדם. הגורמים המרכזיים לכך הם מגיפת הקורונה, והחל מחודש פברואר גם המלחמה שפרצה באוקראינה.

 בימים אלה מקדם כאמור משרד השיכון בכנסת הצעת חוק, שלפיה תחול ההצמדה במדד התשומות על רכיב הבנייה בלבד, ולא על כלל מחירה של הדירה כפי שהיה נהוג עד כה. במקביל ועוד בטרם אושר החוק, כבר אישרה מועצת מקרקעי ישראל החלטה שלפיה תבוטל ההצמדה בכלל הדירות אשר ייבנו בקרקעות מדינה. צעדים אלו צפויים להגדיל את רמת הסיכון של חברות הביצוע.

יש לציין כי עוד בטרם נכנסו הצעדים לתוקף, כבר החלו חלק מחברות הביצוע להיקלע לקשיים. אתמול פרסמנו כי לאחרונה הגישה קבוצת הבנייה בכר בבעלות ליאור בכר בקשה לחדלות פירעון, בעודה מקדמת שישה פרויקטים שונים, וזאת בעקבות חוב הנאמד בכ-310 מיליוני שקלים. עוד קודם לכן הודיעה חברת  אגרוטופ המתמחה בהקמת פרויקטים למפעלים, למרלוגים ולחקלאות - על חובות בגובה של כ-217 מיליון שקל והגישה בקשה להקפאת הליכים. החברה הסבירה שהפסדיה נבעו בעיקר מעליית מדד התשומות. אם כן, האם אנו צפויים לגל של קריסת חברות ביצוע נוספות?

"מציעה לשר השיכון לרדת מהחוק"
בענף הבנייה אומרים שהבעיה היא לא מדד התשומות לבדו אלא גם העלויות הנלוות. לדברי ורד צרפתי זבולון, מנכ"לית משותפת בקבוצת הייזום והבנייה צרפתי שמעון , "כל משבר הסחורות העולמי, העלייה בריבית, תשומות הדלק, מובילים לעלייה במחירי הבנייה, עלייה בכל הסגמנטים. לכך מתווספת גם עליית הריבית. כל השמאים העלו את עלויות הביצוע. זה מאלץ אותך להעלות את מחיר הדירה. ברגע שעלויות הדירה מתייקרות זה מוריד את הרווחיות".

אז מה אתם יכולים לעשות בנדון?

"אין כל כך מה לעשות, כי קבלני הביצוע לא יכולים לשלוט על השוק. הספקים אומרים 'את לא רוצה אל תיקחי, יהיה מישהו אחר'. על המחיר אין מה לדבר. אי אפשר גם לעצור פרויקטים. אתה לא יכול לעצור פרויקט לבניין של 60 דירות".

מה את מציעה?

"אני מציעה לשר השיכון לרדת מהחוק להגביל את מדד תשומות הבנייה , כי אנחנו משלמים גם את הריבית וגם את המיסים וההיטלים. עלויות הפיתוח של משרד השיכון צמודות למדד תשומות הבנייה. אז למה את התשלומים שלנו אתה מצמיד ואותנו אתה מגביל?"

לבסוף, מזהירה צרפתי מפשיטת רגל של חברות הביצוע: "אם החוק יעבור רמת הסיכון תהיה הרבה יותר גבוהה, והרבה חברות יכולות לפשוט רגל, כי הן לא יקבלו את ההצמדה. הרי במדד תשומות הבנייה המשקולות לא משקפות את המצב בפועל. להערכתי עלויות הבנייה עלו ב-15%, המדד מתייחס לשיטות הבנייה של פעם. היום גם כוח אדם יקר יותר. המדד התעדכן פעם אחרונה ב-2011".

 

"המדד מכסה 50% מההתייקרות במקרה הטוב"
גם עידו פדלון, מנכ"ל משותף  ובעלים בקבוצת שפונדר פדלון חברה לבנייה, אומר כי מדד המחירים של תשומות הבנייה לא משקף את עלויות הבנייה בפועל: "כשאתה קבלן, במקרה הטוב כשאתה מוצמד אתה מכסה 50% מהתייקרות העלויות. במקרה שאתה גם קבלן וגם יזם, אז המדד הופך להיות כלי שנותן כיסוי במצב של עליית המחירים, מפני שרכיב הקרקע הוא סטטי ממועד המכירה. הצמדת כל מחיר הדירה למדד המלא בעצם מגלמת כיסוי של התייקרות עלויות הביצוע, וממש לא מהווה רווח נוסף".

 

 

לדברי פדלון, "אם המדינה לא תעשה פה חשיבה נוספת לגבי הצעדים שלה בכל הנוגע לקבלני הביצוע וגם לגבי היזמים, נהיה עדים לנפילות אדירות של קבלני בניין ופיתוח שהם בעצם בוני הארץ, וכן של יזמים".

 

גם עפרה חדד, סמנכ"לית ומבעלי יורו ישראל, חברת ייזום ובנייה, חושבת שהבעיה אינה עליית במדד התשומות לבדה: "זו המלחמה, משבר האקלים ומשבר הגז שמצמצם למפעלים בעולם את שעות העבודה. ההובלות הימיות התייקרו, עליית הריבית, והספקים שמעלים מחירים - גם ספקים שלא צריכים להעלות. לכך מתווספים הארנונה, השכר וחומרי הגלם".

עפרה חדד, סמנכ"לית ומבעלי יורו ישראל (יח"צ)

איך אתם מתמודדים עם ההתייקרויות?

"אנחנו מזמנים את הספקים, מנהלים משא ומתן. יש ספקים שלא שווה לאבד ויש כאלה שאפשר להחליף".

גם לחדד יש בטן מלאה על הרעיון להצמיד את המדד רק לרכיב הבנייה. היא טוענת  שההצעה של משרד השיכון לא הוגנת שכן הם לא נוקטים לטענתה את אותה המדיניות כלפי עצמם במכרזי מדינה: "אתה רואה מכרזים שיצאו לפני חצי שנה ונדחו ומחיר הקרקע מוצמד. גם אם היום יצא המכרז, המדד צמוד חצי שנה. ועד שהקבלן יזכה לפעמים זו שנה שלמה. וכל העלויות אלו מתגלגלות לדיירים".

 


כל יום בשעה 17:00- חמש הכתבות החשובות ביותר בתחום הנדל"ן מכל האתרים אצלכם בנייד!
לחצו כאן להצטרפות לתקציר המנהלים של מרכז הנדל"ן!

תגובות

הוספת תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.writer }}{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.writer }}{{ reply.date_parsed }}
הראה עוד
תגיות:יורו ישראלעפרה חדדעידו פדלוןשפונדר-פדלוןורד צרפתי זבולוןצרפתי שמעוןחברות בנייהקבלני ביצועמדד תשומות הבנייה
הכתבות הנצפות ביותר

 
מחפש...